یادداشت نماینده اردکان در پی ارتحال آیت ا.. صادقی پدر همسر سیدمحمد خاتمی:

نماینده مردم اردکان در پی ارتحال آیت ا.. صادقی پدر همسر سیدمحمد خاتمی،طی یادداشتی این ضایعه را تسلیت گفت:


از شمار دو چشم یک تن کم

وز شمار خرد هزاران بیش

مرحوم  آیت الله دکتر علی اکبر صادقی را بالغ بر 40 سال است که می شناسم، از آن زمان که مقدمات برگزاری مراسم ساده ازدواج فاضل ارجمند جناب آقای سید محمد خاتمی با فرزند صالح، شریف و شایسته مرحوم صادقی در قم در حال انجام بود.

از اولین دیدار، مرحوم دكتر صادقی را مردی خداترس، پرجذبه، مهربان و مبادی آداب یافتم و هر اندازه که آشنایی ام با ایشان عمیق تر شد فضائل ایشان را افزون تر یافتم و امروز که در سوگ ناباورانه این مرحوم قلم می زنم بر ارادتم به این بیت شریف بسیار افزوده شده است، بیتی که از نظر تعهد، تقوا، اصالت، شخصیت، علم و آگاهی شاید در ایران اسلامی کم نظیر باشد.

ایشان در کسوت روحانیت، به واسطه شایستگی و ویژگی هایی که داشت برای روحانیت مایه مباهات بود، در کسوت معلمی آموزش و پرورش یک فرهنگی ممتاز بود و در کسوت استادی دانشگاه شهید بهشتی یک استاد تمام عیار بود که هم از علم بهره فراوانی داشت و هم  فضائل اخلاقی اش از او چهره ممتازی در دانشگاه ساخته بود.

جالب آنکه این روحانی حقوقدان، اشراف بی بدیل و کم نظیری بر ادبیات فارسی داشت و گاهی اوقات که فرصتی دست می داد و در محضر ایشان بودیم ، آن مرحوم از خاطرات دوران تدریس در دانشگاه می گفت و از جمله اینکه ایشان در آزمون ها نسبت به خط، انشاء و آيين نگارش ادبی پاسخ دانشجویان به سئوالات بسیار توجه داشت، به گونه ای که علاوه بر محتوای پاسخ ها، این نکات  را در نمره ای که به دانشجویانش در رشته حقوق می داد  لحاظ می کرد.

مرحوم آیت الله صادقی از نظر ادب یک انسان تمام عیار بود و حرمت و حریم آحاد مردم از کودک خردسال تا افراد با سنین بالا را مراعات می کرد و در عین حال از کسی توقع ادب نداشت و به ریا پشت پا زده بود.

ایشان از دوستداران خالص اهل بیت عصمت و طهارت بود و در آخرین جلسه روضه خوانی سنتی پرسابقه شان که به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) چند روز پیش نیز به روال هر ساله در منزل ايشان برگزار شد، من نیز افتخار حضور داشتم  و مشاهده کردم که مرحوم آیت الله صادقی علی رغم بیماری قلبی، آرتروز و کهولت سن بدون استثناء جلوی هر ورود کننده به مجلس و خروج کننده از مجلس تمام قد می ایستاد و ادب را به جا می آورد، ادبی که هیچ کس از ایشان در این سن انتظار نداشت، اما از آن رو که ادب در ذات وجودی ایشان بود هیچ گاه و در هیچ شرایطی از ایشان جدا نمی شد.

مرحوم دکتر صادقی علاوه بر این همه فضائل، آنقدر بی تکلف بود و مراعات همه را می کرد که  نمی خواست کوچکترین مزاحمتی برای کسی و حتی فرزندانش ایجاد کند و مرگش هم اینگونه مقدر شد که بعد از تعطیلات نوروز و بعد از مراسم سنتی سنواتی روضه خوانی و ادای احترامش به ساحت محبوبه اش حضرت صدیقه فاطمه طاهره(س) رقم بخورد. يقينا جامعه اسلامی ما به چنین افرادی که آمیزه ای از علم، اخلاق، فرهنگ،  ادب و فضیلت های انسانی هستند به شدت نیازمند است.

این مصیبت را بايد به  دوستداران علم و فضیلت تسلیت گفت، چرا که ما استوانه ای را از دست دادیم که از نظر احاطه به مسائل علمی، اخلاقی، فقهی و فضیلت هایی که جان انسان ها را زیور و زینت می دهد کم نظیر بود. همچنين این ضایعه بزرگ را به ویژه به خانواده آن عالم روشن ضمير، همسر بافضيلت و مكرم و فرزندان ارجمند و خانواده های صدر، صداقت و خاتمی تسلیت می گویم و از خداوند متعال علو درجات اين بزرگوار را خواهانم .

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا