رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت ایمنی خودروهای تولیدی کشور، گفت: به دلیل نبود فضای رقابتی در صنعت خودورسازی کشور در این زمینه تحقیقات لازم انجام نمی شود که این موضوع به تولید خودور با ایمنی کم منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی شب گذشته (چهارشنبه 28 اسفند) در برنامه تلویزیونی سفر به خیر، گفت: راهنمایی ورانندگی بیش از اینکه به قوانین جدید نیاز داشته باشد به فرهنگ سازی نیاز دارد؛ فرهنگ می تواند سبک زندگی را تحت تأثیر قرار ‌دهد؛ به عبارتی فرهنگ سازی علاوه بر کاهش تلفات راهنمایی و رانندگی، در نوع رفتار سایر شؤن نیز تأثیرگذار بوده و ایجاد نظم در زندگی را در پی دارد؛ از این جهت نقش رسانه‌های گروهی برای بهبود شرایط رانندگی کشور ثمرات گسترده‌ای دارد که هم در کاهش تلفات و هم ترسیم یک سیمای درست در زندگی اجتماعی حائز اهمیت است.                      

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: سردار مؤمنی تلاش بسیاری در جهت ایجاد نظم در زمینه رانندگی داشته و در این زمینه موفقیت هایی حاصل شده است.                                                                        

لاریجانی ادامه داد: سردار مومنی علاوه بر این در تدوین قوانین راهنمایی و رانندگی کمک  کرد، در اجرای آن نیز تلاش داشت که شاهد موفقیت نیز در این زمینه بودیم؛ ضمن اینکه برای توجه به فرهنگ از ظرفیت رسانه ها به خوبی استفاده شده است.

وی گفت: همان طور که مطلع هستید در مجلس قانونی برای بهبود شرایط راهنمایی و رانندگی تصویب شده است که یک مقدار از آن به روزآمد بودن شرایط رانندگی ارتباط دارد، در سال 92 ثقل کاری روی اجرای دستورالعمل‌های مدون بود و گزارش سردار مؤمنی درباره شرایط اجرایی آن که در مجلس قرائت شد گویای این مطلب بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: پیشرفت‌هایی در موضوع اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی حاصل شده است که البته این موضوع جای کار دارد و از لحاظ فرهنگ سازی و بعضی اصلاحات قانونی طرحی در مجلس وجود دارد که با هدف بهبود شرایط راهنمایی و رانندگی است که ان شاءالله در مجلس مطرح خواهد شد.

لاریجانی درباره خلأهای قانونی در حوزه راهنمایی و رانندگی گفت: خلأ قانونی در این موضوع کم است به جز در موارد محدودی که احتیاج به قانون است، اما ایجاد عزم عمومی در کشور برای بهبود شرایط رانندگی مهم است البته مقداری از مشکلات به نقص درجاده‌ها مربوط می‌شود و در مذاکرات با مسؤلان مربوطه نیز القا شده که ترمیم‌های لازم در جاده‌ها صورت گیرد و اصلاحات لازم انجام شود این موضوع یکی از اولویت‌های کاری است.

 

باید تمرکز روی گسترش راه آهن در کشور باشد

وی افزود: باید تمرکز بر روی گسترش راه آهن در کشور باشد، فکر می‌کنم در کل 5 الی 6 هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد که نسبت به وسعت ایران و شرایط ترانزیتی کشور خیلی کم است، در برنامه پنجم یکی از اولویت‌های در نظر گرفته شده تکمیل خطوط راه آهن بود که خوب اجرا نشد، البته ساخت زیر بناهای اولیه شروع شد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، تصریح کرد: از نظر درآمدزایی و سلامت مسافرت، تکمیل پروژه‌های راه آهن مهم است لذا چندین پروژه مهم در این موضوع قرار است از طریق فاینانس اجرایی شود که راه آهن تهران، قم، اصفهان، راه آهن قم، تهران، مشهد و همچنین راه آهن چابهار به شمال ایران مطرح است که البته ظرفیت‌های اولیه فراهم است و فکر می‌کنم مقدمات کار برای استفاده از فاینانس تأمین شده است.

لاریجانی افزود: علاوه بر راه‌های شوسه باید از راه آهن استفاده شود تا مسافرت‌ها با اعتماد بیشتری صورت گیرد البته در زمینه حمل هوایی نیز اقداماتی شروع شده، ولی می‌دانید که مشکلاتی در این زمینه به دلیل تحریم‌ها وجود دارد ولی راه های مختلفی برای این که بهبود حاصل شود، داریم.

وی تشریح کرد: امیدوارم مسأله تقنین و مسیرهایی که می‌شود راه آهن را جایگزین کرد پیگیری شود، در سال آینده بودجه‌ای برای این مسأله در نظر گرفته‌ایم که همه باید کمک کنند تا با فرهنگ سازی آلام عمومی ناشی از حجم تصادفات که در جامعه به وجود آمده کاهش یابد.

لاریجانی درباره فرهنگ سازی در موضوع راهنمایی و رانندگی، گفت: فرهنگ سازی را باید به مجریان و متخصصان رسانه سپرد، رسانه های سمعی و بصری مانند رادیو و تلویزیون از یک شیوه استفاده کنند و رسانه های نوشتاری به گونه ای دیگر فرهنگ سازی کنند.

وی ادامه داد: در زمینه فرهنگ سازی در موضوع راهنمایی و رانندگی باید تلاش کرد تا ذهن جامعه احساس کند پدیده تصادفات که به طور سالانه 20 هزار تلفات دارد، ضایعه بزرگی است و این کاملا قابل کاهش دادن است و سال‌ها با همین اقدامات کاهش یافته بنابراین باید از فرهنگ سازی استفاده کرد و ذهن جامعه را به این موضوع حساس کرد از طریق رادیو، تلوزیون، سریال و انیمیشن می توان تأثیر گذار بود.

لاریجانی تصریح کرد: مخصوصا به این نکته توجه شود که استفاده از اتومبیل قواعدی دارد که اگر قواعد درست اجرا شود نشانه دهنده مدنیت است، قبل‌ها از کمربند خودرو در هنگام رانندگی خیلی استفاده نمی‌شد اما الان این موضوع جا افتاده است که رادیو و تلوزیون و همچنین سختگیری پلیس در این موضوع نقش مهمی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: الان در راهنمایی رانندگی احساس می‌شود عبور نکردن از خطوط ممتد، دارد فرهنگ شود، البته هنوز تخلفاتی هست اما بهتر شده است بنابراین باید از ظرفیت رادیو و تلویزیون استفاده کرد و در برخی از تصادفات باید شرح داده شود که ریشه این تصادف چه بوده، که آن قدر ضایعات ایجاد کرده به هر حال از ظرفیت‌های رادیو و تلوزیون باید به بهترین نحو استفاده شود و افراد متخصص در این زمینه باید نظر دهند.

لاریجانی درباره اجرای قوانین از سوی پلیس گفت: در کل کمبودهایی در قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی احساس نمی‌شود و قوانین اصلی تصویب شده، البته ممکن است نقایصی وجود داشته باشد که باید رفع شود اما پایه کار از لحاظ تقنینی آماده است من فکر می‌کنم پس از تصویب قانون در سال‌های اخیر پلیس با همت زمینه تحقیق و اجرای آن را فراهم کرد.

رئیس مجلس شورای  اسلامی افزود: پس از تصویب قانون راهنمایی و رانندگی در سالهای اخیر پلیس با برنامه ریزی این قوانین را اجرایی کرد و تا مرز زیادی آنرا در جامعه جا انداخت.

وی ادامه داد: گرچه مقداری جرایم راهنمایی و رانندگی سنگین شده، اما این به خاطر آرامش جامعه صورت گرفته است و برای این بوده که افراد سالم تر زندگی کنند و دیگران نیز آرامش روانی داشته باشند و مقصود کسب درآمد نبوده است و رفتار سالم شهرنشینی در این موضوع مورد توجه قرار داده شده است.

لاریجانی افزود: روی هم رفته پلیس کار سامان یافته ای را انجام داد و فکر می کنم مسیر را درست یافتند، البته آموزش های مستمر در موضوع قوانین راهنمایی و رانندگی لازم است تا تخلفی در اجرای قانون صورت نگیرد، ولی تا آنجا که من شاهد بوده ام مسیر در این موضوع درست انتخاب شده است .

دکتر لاریجانی درباره افزایش قانون جریمه در سال 90 گفت: به دلیل اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی قبلی مربوط به سالهای قبل بود و ارزشش را از لحاظ سطح کاری داشت از دست می داد و با توجه به نوسانات تورمی کشور دیگر بازدارنده نبود این قوانین تغییر یافت.

وی گفت: البته کسی دنبال این نیست که جریمه  ها را خیلی زیاد کند تا افراد در رانندگی مستوجب عقاب شود بلکه قوانین بایدبه نحوی باشد که منجر به نتیجه مطلوب شود که آن نتیجه بهتر رانندگی کردن است و باید از تخلف جلوگیری شود.

لاریجانی تصریح کرد: البته فقط سقف جرایم راهنمایی و رانندگی از نظر مجازات افزایش نیافته بلکه به شئونات دیگری نیز توجه شده و هدف این بوده که مستمرا به سمت رفتار معقول و سنجیده و رعایت حال دیگران در رانندگی توجه شود.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا در روزهای اخیر شخصا رانندگی می کنید، گفت: خیلی کم رانندگی می کنم یعنی امکانش نیست البته آخرین بار چند روز پیش در جاده کوهستانی رانندگی کردم اما در شهر خیلی وقت است که رانندگی نکرده ام.

وی درباره اینکه آیا جای قانونی در حل مشکل ترافیک خالی است، اظهار داشت: شاید به قانونی نیاز نباشد بلکه باید کارهایی صورت گیرد مثلا در تهران مشکل ترافیک آن یک معضل است باید به توسعه مترو توجه شود.

 لاریجانی گفت: البته در سالهای گذشته چندین بار بودجه برای مترو تصویب شده مثلا یک سال دو نیم میلیارد دلار برای ساخت مترو در نظر گرفتیم که کشمکش های داخلی کشورباعث شد این منابع مالی به موقع به شهرداری تهران داده نشود، این موضوع یک نقص است شما تصور کنید در شهر تهران که 15 میلیون نفر جمعیت دارد ظرفیت خیابان ها آمادگی این همه رفت و آمد ترافیکی را ندارد.  

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از مردم دوست دارند از مترو استفاده کنند اما شرط این کار این است که خطوط مترو کامل شود بنابراین یک توجه خاص به این موضوع لازم است در سفری که به کشور چین داشتم درباره استفاده از فاینانس برای خطوط مترو صحبت شد که آنها استقبال کردند.

وی افزود: آقای قالیباف هم که به چین تشریف بردند زمینه ای برای تفاهم در موضوع مترو به وجود آمد، مسئله دیگر آن است که شورای شهر و شهرداری می تواند این موضوع را دنبال کند و علاوه بر آن به وضعیت پارکینگ های داخل شهر نیز توجه کند.

لاریجانی افزود: در هر منطقه ای از شهر باید پارکینگ به وجود آید البته باید از ظرفیت بخش خصوصی در این موضوع استفاده کرد، عرض بسیاری از خیابانها زیاد نیست و با توجه به اینکه در دو طرف خیابان ماشین پارک می شود حجم زیادی از فضای ترافیکی خیابان ها گرفته می شود این درحالی است که اگر پارکینگ کافی وجود داشت باید الزام می شد ماشین در آنجا پارک شود البته نیاز به مشوق هایی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ساخت پارکینگ است .

وی ادامه داد: معضلات در پروژه های تهران به این دلیل است که در خیلی جاها موضوع کشش خیابان ها ملاحظه نمی شود و علاوه بر آن به دلیل اینکه دو طرف عرض یک خیابان ماشین پارک می شود استفاده از تمامی عرض خیابانها نیز امکان پذیر نیست.

 

ظرفیت حمل و نقل عمومی کفاف تمامی رفت و آمدها را نمی دهد

لاریجانی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت حمل و نقل عمومی کفاف تمامی رفت و آمدها را نمی دهد و علاوه بر اینکه خطوط مترو کامل نیست خطوط دیگر ترابری نیز کافی نیست و باعث می شود برای استفاده از اتوبوس ازدحام به وجود آید البته این موضوع را باید در نظر گرفت که برخی ها مانند افراد سالخورده و بیمار به دلیل شرایط متفاوتشان نمی توانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استفاده از پارکینگ عمومی چون برای مردم هزینه دارد بنابراین برای مردم صرف نمی کند که ماشین خود را در پارکینگ بگذارند اما در هر صورت باید تنوع باشد و باید توجه داشت که در بسیاری از کشورهای غربی هزینه پارکینگ بسیار بالاست و این باعث می شود افرادی که ضرورت دارد از آن استفاده کنند و هزینه پارکینگ بدهند.

لاریجانی گفت: فکر می کنم موضوع ساخت پارکینگ بازار خاص خود را دارد و دولت نمی تواند پارکینگ ایجاد کند یعنی دولت نباید هم خیلی به این موضوع ورود کند اما می تواند امتیاز قائل شود که بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در این موضوع تشویق کند.

 

خودروسازی کشور مشکل ریشه ای دارد

وی با انتقاد از ایمنی خودروهای کشور گفت: خودروسازی کشور مشکل ریشه ای داشته و ماشین های تولیدی ایمن نیستند، با اینکه خودروسازی سابقه طولانی دارد و با تولید خودرو حجم زیادی کارآفرینی ایجاد و با تولید قطعات خودرو بازار شغلی مناسب پدید آمد، لکن این موضوع روی اصول صحیحی نیست و باعث شده قطعات و جنس ها ترقی نکنند که ریشه کار در این است که در این موضوع رقابتی وجود ندارد.

لاریجانی گفت: خودروسازی کشور تقریبا دولتی است و افراد از این عدم رقابت استفاده می کنند با توجه به این موضوع سرمایه گذاری برای بهبود کیفیت انجام نمی شود البته خودروسازان در دوره قبل هم مشکلاتی پیدا کرده اند که مزید بر علت شد.

وی درباره تحقیق و تفحص مجلس در موضوع خودروسازی گفت: نتیجه این تحقیق و تفحص این بود که اشکالات عمده ای در خودروسازی وجود دارد البته ضمن حمایت از خودروسازی باید این کار با حساب و کتاب باشد، یعنی در این صنعت رقابت ایجاد کرد. البته ساختار دولتی و نیمه دولتی خودروسازی کشور یک اشکال است و اشکال دیگر این موضوع این است که احساس نیاز به تحقیق و توسعه R&Dنمی شود.

لاریجانی تصریح کرد: گردش مالی شرکتهای خودروسازی را در نظر بگیرید متوجه می شوید که سهم R&D  و تحقیق و توسعه آن چقدر است، به دلیل اینکه خودروسازان نیازی در این موضوع احساس نمی کنند و هر چه را درست می کنند می توانند در بازار بفروشند.

وی ادامه داد: اگر در خودروسازی رقابت وجود داشته باشد به سرمایه گذاری در بخش  R&Dنیاز می شود و با توجه به اینکه متخصصین خوبی در کشور وجود دارد باید به سمت بهتر شدن سیستم و R&Dرفت و نباید فراموش کرد که در این موضوع با تکلیف و الزام تنها نمی توان خیلی پیشرفت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی  گفت: در بودجه منابع خوبی برای تحقیق گذاشته می شود اما اگر زمینه تولید و تحقیق به طور طبیعی به هم متصل نشود بودجه صرف تحقیقات می شود ولی خروجی ندارد بنابراین صاحب کارخانه باید احساس کند که اگر در تحقیق سرمایه گذاری نکند خروجی  اش کاهش می یابد.

لاریجانی درباره اقدام پلیس در اجتناب از پلاک کردن خودروهایی که کیسه هوا ندارند، گفت: این موضوع یک مقدار زور است البته در برخی جاها لازم است اما بعد از مدتی اعلام می شود مردم به  اتومبیل نیاز دارند البته بعضی از اتومبیل های جدید در همان ابتدا مشکل دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجموعه ای کارهای تحقیق و توسعه ای در موضوع خودروسازی باید صورت گیرد مگر کشورهایی که بعد از ما شروع به ساخت خودرو کرده اند پیشرفت نکرده اند، بنابراین با تحقیق و توسعه می توان در این صنعت به تکامل رسید.

لاریجانی گفت: راههایی که دیگران در ساخت اتومبیل ، اتوبوس و یا کامیون رفته اند و به برندهای برجسته دنیا تبدیل شده اند را ما نیز می توانیم با استفاده از نیروی انسانی برویم، البته اگر در این موضوع رقابت به وجود آید و سرمایه گذاری معقولی صورت گیرد ایرانیان می توانند از آنها بهتر شوند.

 

در خودروسازی انحصار ایجاد شده و نیازی به بهبود کیفیت احساس نمی شود

وی ادامه داد: یکی از جاهایی که از ابتدا بنایش کج نهاده شده است، این جا است که در موضوع خودروسازی انحصار ایجاد شده و نیازی به بهبود کیفیت احساس نمی شود بنابراین باید این پایه کج را از اول درست کرد یعنی تکنولوژی ساخت اتومبیل را از انحراف خارج کرد و سامان داد و این کار باید در مقام اجرا پیگیری شود.

لاریجانی گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و همچنین سیاست های اصل 44 قانون اساسی  در همین راستا است که بهره وری را بالا ببرد تا انحصار ایجاد نشود و فضای رقابتی ایجاد شود که تولید را به سمت بهبود کیفیت سوق دهد.

 

انتقاد از مستقل نبودن سازمان استاندارد/ساختار سازمان استاندارد باید از حالت حاشیه نشینی بیرون بیاید

این عضو کمیسیون شوراها گفت: یکی از مشکلات کشور این است که سازمان استاندارد مستقل نیست، این سازمان در تمامی دنیا مستقل است اما در ایران وابسته به وزارت صنعت و معدن و تجارت است بنابراین صنعتی که خود تولید می کند نمی توان از سازمان وابسته اش انتظار نظارت مطلوب داشت و باید سازمان استاندارد آزادی عمل داشته باشد که جلوی تخلف را بگیرد.

لاریجانی گفت: ساختار سازمان استاندارد باید از حالت حاشیه نشینی بیرون بیاید البته این موضوع در مجلس مطرح است و پیگیری می شود، در دولت قبل نیز مطرح شده بود.

وی ادامه داد: البته اگر مجلس در موضوع استقلال سازمان استاندارد راسا عمل کند ممکن است هزینه بر باشد و شورای نگهبان مطابق اصل 75 قانون اساسی به این موضوع ایراد بگیرد، بنابراین بهتر است در تعاملی بین مجلس و دولت، این موضوع به صورت لایحه ارائه شود.

دکتر لاریجانی درباره شعار برنامه سفر به خیر مبنی بر اینکه با صبر و گذشت سفری ایمن را تجربه کنید، افزود: شعار خوبی انتخاب شده، اصولا عجول بودن در هر کاری به ضرر کسی است که به این وضع  اقدام می کند، همیشه آرامش داشتن در زندگی خانوادگی باعث توفیق می شود و شاید دو عامل مهمی که باعث توفیق انسانها می شود این باشد که عجله نکنند و با آرامش، درست تصمیم بگیرند مردم می توانند کارگر یا نویسنده و یا هر شغل دیگری داشته باشند و در تصمیمات عجول نباشند، تا موفق شوند .

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظم داشتن در زندگی خیلی مهم است و آدمی را ندیده ام که با بی نظمی به توفیق برسد، سرگذشت بزرگان حاکی از آن است که منظم بوده اند و در زندگی اجتماعی افراد منظم ممکن است آرام تر جلو بروند اما چون مستمر کار می کنند موفق می شوند.

وی گفت: صبر خیلی اهمیت دارد و انضباط در رانندگی برای خود راننده شوق آور است و برای دیگران آرام بخش است طبیعتا گذشت در سفر نسبت به همسفران خوب است و چون تمامی حوادث قابل پیش بینی نیست باید در رانندگی خیلی گذشت داشت تا سفر به عارضه ای روحی برای انسان تبدیل نشود.

لاریجانی ادامه داد: متاسفانه برخی از رانندگان حمل و نقل عمومی و یا کرایه ای به دلیل اینکه خسته می شوند و رانندگی برایشان عادی می شود همه مقررات را رعایت نمی کنند و به لحاظ سبقت و یا سرعت، قوانین را رعایت نمی کنند بنابراین پلیس باید نسبت به این موضوعات سخت گیر باشد مخصوصا در ایام پرترافیک که رفتارهای پرخطر رانندگی باعث ایجاد خطراتی می شود.

وی گفت: البته یک روزه حل این مسائل امکان پذیر نیست اما با گذشت و احترام به دیگران خود انسان احساس وجد می کند و باعث آرامش دیگران نیز می شود بنابراین شعار خوب و معقولی انتخاب کرده اید و متناسب با شرایط است.

لاریجانی در توصیه ای به مردم گفت: فکر می کنم همیشه یکی از گزارش های دردآوری که در مجلس از سوی پلیس ارائه می شود موضوع تلفات جاده ای است که شاید جزو گزارش های تلخ است چون نتیجه آن از بین رفتن افراد و معلول شدن مردم است که برنامه ها را برهم می ریزد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود:  گزارش های راهنمایی و رانندگی در سالهای اخیر نشانگر این بوده است که وضعیت رو به بهبود است اما همان مقدار سوانح و تلفات نیز دردآور است البته همان طور که گفتم یک مقداری وضعیت جاده ها، اتومبیل ها و همچنین نظارت ها در این موضوع مقصر هستند.

وی گفت: انسان بداند سفری که انجام می دهد برای آرامش خانواده است تا انرژی بشود که در طول سال بتواند از آن استفاده کند و اگر با اوقات تلخی و جریمه شدن در سفر همراه شود کل برنامه انسان به هم می ریزد بنابراین با مقداری آرامش و نظم و گذشت در رانندگی می توان سفر را شیرین کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدوارم در این سال همه عزیزان به نصیحت های پلیس توجه کنند و در هنگام ترافیک با دقت عمل رانندگی کنند که نتیجه آن شادی عمومی برای جامعه است، در نهایت آرزوی توفیق برای همه مردم ایران دارم و امیدوارم سفر خوبی داشته باشند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا