بامداد جمعه 23 اسفندماه جاری، جنون سرعت دو جوان در حین رانندگی در منطقه سعادت آباد تهران حادثه‌ دلخراشی را رقم زد، که به مرگ یکی از اساتید سختکوش و متعهد کشور در حین عبور از عرض خیابان انجامید. این ضایعه دردناک تلنگر مجددی است بر اذهان جامعه‌ی ایرانی که گویا هر لحظه باید منتظر شنیدن اخباری ناگوار از حوادث رانندگی در جای جای این سرزمین باشد.

دو نفر از اساتید دانشگاه یزد و همکاران زنده یاد دکتر الهه تقوی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این دانشگاه، ابعاد این حادثه تلخ را با تأمل بیشتری بیان کرده اند.

 آقای دکتر سعید سعیدا، دانشیار گروه مدیریت بازرگانی با اشاره به ویژگی های ممتاز اخلاقی و علمی زنده یاد دکتر الهه تقوی می گوید: خانم دکتر تقوی از هر حیث نمونه بودند هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ رفتاری وهم از لحاظ علمی؛ همیشه دنبال کسب علم بودند بسیار فعال بودند و اولین بانوی یزدی که از یک دانشگاه دولتی (دانشگاه تربیت مدرس) مدرک دکترا اخذ کرد، خانم دکتر تقوی بودند.http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_46906.jpeg

 

وی با ابراز تأسف از اینگونه حوادث تلخ که منجر به از دست رفتن عزیزترین و مفیدترین افراد جامعه می‌شود، ریشه این اتفاقات را در مسایل فرهنگی جامعه می‌بیند و می‌گوید: جامعه باید با پیاده سازی برنامه های مناسب جلوی اینگونه ر

فتارهای فاجعه آور را بگیرد. وی در عین حال خاطرنشان می‌کند: این فرهنگ سازی باید از خانواده شروع شود و هیچ نهادی به اندازه خانواده در این زمینه نقش ندارد.

آقای دکتر حجت الله صادقی مدیر گروه مدیریت بازرگانی نیز از دست دادن خانم دکتر الهه تقوی را ضایعه‌ای دردناک برای جامعه دانشگاهی استان و کشور توصیف می‌کند و می‌افزاید: خانم دکتر تقوی همکاری و تعامل بسیاری خوبی با دانشجویان داشتند و دانشگاه یزد می توانست از وجود یک چنین استاد بزرگی در آینده بهره‌های فراوانی ببرد ولی متاسفانه این انسان مفید را از دست داد.

آقای دکتر صادقی با اشاره به حوادث دلخراش رانندگی در کشور که هر از گاهی باعث از دست رفتن شخصیت های فرهیخته و علمی جامعه می شود گفت: یک مخاطره‌هایی در جامعه ما وجود دارد که باعث به وجود آمدن چنین اتفاقاتی می شود. از نقطه نظر متخصصان، جامعه ای می تواند به توسعه برسد که در خصوص مخاطره‌هایی که در آن جامعه وجود دارد یک محافظ یا سپر امنیتی بسازد.

 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_46907.jpeg

وی می‌افزاید: اگر سپر امنیتی وجود نداشته باشد جامعه با افزایش هزینه و خسارت های مختلف مادی و معنوی مواجه می شود. جامعه باید به صورت کلان به این مسأله توجه داشته باشد و با راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت ریسک های اجتماعی را کم کند و گرنه در سراشیبی  قرار می گیرد. آقای دکتر صادقی بر این باور است که از بعد اجتماعی راهکاری که می تواند هزینه های اجتماعی را کم کند معقول کردن هزینه های ارتکاب اعمال ریسک آور است. مثل زیاد کردن جریمه سرعت غیرمجاز که می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی  در ادامه صحبت های خود درباره سپر امنیتی می‌گوید: جامعه انسانی یعنی زندگی کردن در مخاطره اعم از مخاطرات طبیعی و اجتماعی یعنی مخاطرات ناشی از فرهنگ یا طبیعت. جوامع به دوشکل است جامعه ای که مخاطره ندارد که این جامعه بهشت برین است و اصلا وجود ندارد و دیگری جامعه ای است که مخاطره وجود دارد که با این جوامع به دو طریق می شود برخورد کرد: 1-مخاطرات را رها کنیم که هر کاری می خواهند بکنند که این جامعه دایما باید هزینه پرداخت کند و 2-برای ریسکها محافظ یا سپر امنیتی بگذاریم.

وی در تبیین این دیدگاه درباره انواع سپرهای امنیتی در جامعه می‌گوید: سپرها از چند نوع هستند بعضی از آنها ازبالا به پایین هستند مثل قوانین و مقررات یعنی هرکس قانون را رعایت نکرد باید تنبیه شود. نوع دیگر محافظ فرهنگی است یعنی جامعه باید به این برسد که وقتی در جامعه یک نفر کار خلافی انجام می دهد که جان یک انسان را به خطر می اندازد باید به صورت فرهنگی تنبیه شود و افراد خلافکار در آن فرهنگ از هر گونه منزلت اجتماعی محروم شوند.

آقای دکتر صادقی در پایان خاطرنشان می‌کند: دانشگاه باید برای ایجاد یک راهکار مناسب به جامعه کمک کند تا آن جامعه  ریسک کمتری داشته باشد دانشگاه ها باید پیشگام باشند، مطالعه کنند، پیشنهاد بدهند که چگونه یک سپر امنیتی برای مخاطرات موجود بسازند. وی می‌افزاید: اتفاقی که برای دکتر تقوی افتاد یک تلنگری هم به دانشگاه زد که دانشگاه چکار می تواند بکند که ریسکهای کمتری یک جامعه داشته باشد که این برنامه بلند مدت دغدغه پژوهش و کار فکری است.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا