س م ا مدرسی

یزدفردا:در پی انتشار مطلب "نگاهی به سياست"که به قلم علی اصغر باقری که البته قبل از انتشار در یزدفردا روز جمعه گذشته در محل نماز جمعه یزد توزیع شده بود واکنش های مختلفی توسط خوانندگان یزدفردا منعکس شد که یکی از این نقد ها توسط مخاطب همیشه همراه یزدفردا "س م ا مدرسی"نوشته شده است که در ادامه می آید:

به نام خدا, صرف نظر از ارکان نوشته جناب باقري. همچنانکه خود عنوان کرده اند درباب سياست است واين حقير از ان چيزي نمي داند. فقط مي خواهم يک نظريه را ارائه  وبه نقد بگذارم وان اينست که تطبيق جريانها وحوادث صدر اسلام کار ساده اي نيست و جوانب مختلفي دارد بطوريکه کسي ديگر با نگاه از منظر ديگر مي تواند صغري وکبراي متفاوت از برداشتدما بچيند و حتي نتيجه گيري صد درصد عکس بنمايد. اري از تاريخ مي توان اموخت ولي شرط انست که مجموعه شرايطي که يک واقعه رخ داده واساس وکلان ان رويداد را دانست. حال در مورد قضيه اولي که شاهد گرفته شده که چرا ياران ان فرد را نکشتند مطالبي دقيق وجود دارد که در اين فرصت نمي گنجد, به کوتاهي اگر از عهده برايم چند مورد ياداوري مي شود.
١_کليت قضيه در بسيج عمومي غزوه فتح مکه يک بسيج عمومي هيجان انگيزي بود که در رمضان سال هشتم هجري بعداز فتح الفتوح ومبارک حديبيه رخ ميداد وفتح مکه نبود بلکه فتح اسلام در طول تاريخ بود که زير بناي ان نظريه پيروز  انا ارسلناک رحمه للعالمين بود. واز همين روي به گواهي اغلب مورخان, پيامبر, ص, درفتح مکه فرماندهان سپاه با عظمت اسلام را فرمودکه حتي الامکان از جنگ وخونريزي پرهيز کنند مگر در مقابل کسانيکه در برابر مسلمانان ايستادگي نمايند واز در جنگ درايند, واگر به سير طراحي زيرکانه پيامبر در اي واقعه دقت شود مطلب ژرفتر از اين برداشتها واين نحوه استفاده امروزي وتطبيق با قضاياي روزگار ماست. البته قبول است که پيامبر در عين حال کساني را نام برد و مسلمانان را فرمود که هر يک ازانان را هر کجا بيابند بکشند! ٢-دقت کنيد که غير از عبدالله سعدبن ابي سرح ديگراني نيز مشمول همين امر بودند وکساني کشته شدند وبعضي نه. که ميرساند فرمان پيامبر يک تاکتييک تکميلي براي استراژي اصلي بود که اعلام داشت هر کس به خانه ابو سفيان در ايد در امان است, در حاليکه ريشه وسرکرده فتنه او بود وشايد عقل ناقص ما بگويد کاش اورا کشته بودند! وهمچنين هرکس در خانه خويشرا ببندد وهر کس به مسجد الحرام درايد در امانست! ٣_يکي از فرماندهان سعدبن عباده بود که قرار بود طبق نقشه دقيق جنگي پيامبر از يکي از دروازه ها يا بخشهاي ششگانه مکه وارد مکه شود و خبر به پيامبر رسيد که اين علمدار با شعاري وسخني مشعر برجنگ وخخونريزي واتقامجوئي سپاه تحت رايت خود را حرکت داده که فوري علي, ع,  را فرمود:خود را به او برسان وپرچم را ازوي بگيروخود انرا به مکه درار!. پس دقت وملاحظه ميفرما ئيد که ظرافتها ونقشه استراژيکي وجود داشته که چگونه پيروزي با کمترين کشتار و.... حاصل ايد. ۴_واما روايت مورد استشهادنوييسنده ارجمند را هم نقل ميکنم واجازه بدهيد که هر يک از خوانندگان خود به برداشت برسند:
عبدالله سعد, که قبلا اسلام اورده بود وسپس مرتد ومشرک شده ونزد قريش باز گشته بود, /دقت کنيد مشرک شده بود وبا قضاياي روزگار ما فرق دارد, چه کسي مشرک شده؟که براو با تشابه سازي حکم صادر کنيم؟/اما عثمان  بن عفان که برادر رضاعي او بود اورا پنهان کرد, وپس ازان که ارامش بر قرار شد اورا نزد رسول خدا اوردوبراي وي امان خواست, رسول خدا مدتي خاموش بودتا شايد/چنانکه بعدها خودش گفت/کسي از مسلمانان اورا گردن زند, اما کسي به اين فکر نيفتاد و رسول خدا اورا امان داد وچون اصحاب عذر اوردندکه ما منتظر شما بوديم تا اورا بکشيم, فرمود:پيامبران کسي را با اشاره نمي کشند. سپس عبدالله اسلام اورد و در زمان عمر و عثمان  به کار گماشته شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا