محمد رضا شوق الشعرا

یزدفردا "محمد رضا شوق الشعرا :سرطانش مال من، سودش مال تو!/حکم اخراج در پاسخ به مطالبات صنفی کارگران معدن چادرملو/  کارگران معترض چادرملو در انتظار نتیجه جلسه شورای تأمین اردکان/شرکت پیمانکاری طوس متعلق به چه کسانی است!؟
در پی اعتراضات صنفی ۸۰۰ کارگر پیمانی شرکت پیمانکاری آسفالت طوس از  پیمانکاران زیرمجموعه معدن چادرملو، رئیس انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس (مستقر در معدن چادرملو) دلیل اعتراض همکارانش را «عدم رعایت قانون کار» و «اخراج نمایندگان صنفی کارگران» ذکر کرد.
«حسین جناحی» با بیان اینکه هم اکنون به طور موقت تجمع کارگران این واحد متوقف شده است، به ایلنا گفت: با توافق مسئولان قرار شده است تا روز شنبه (9 آذرماه) به مشکلات کارگران رسیدگی شود و همچنین بنا به خواست کارگران، اخراج دو نفر از اعضای انجمن صنفی منتفی شود.
نماینده صنفی کارگران در شرح پیشینه مشکلات کارگران این معدن سنگ آهن افزود: از ۲۰ سال قبل که فعالیت این شرکت با ۲ هزار کارگر در مجتمع صنعتی چادرملو آغاز شده است رعایت نشدن حقوق کار مورد اعتراض کارگران بوده است اما پیمانکاران توجهی به خواست کارگران نمی‌کردند.
 این فعال کارگری اظهار داشت: کارگران شرکت پیمانکاری «آسفالت طوس» نیز پی گیر حقوق صنفی خود بودند که در ‌‌نهایت با بی‌توجه‌ای مسئولان، کارگران تصمیم گرفتند با تشکیل یک نهاد صنفی، مشکلات خود را  به طور قانونی پی گیری کنند.
جناحی در مورد نحوه شکل‌گیری نهاد صنفی کارگران گفت: ما با مطالعه موارد قانون کار شروع به تشکیل انجمن صنفی کردیم که در ‌‌نهایت در اسفند ماه سال ۹۱ این انجمن شکل گرفت و در اواخر‌‌ همان ماه ثبت و گواهی قانونی آن صادر شد.
این فعال کارگری با بیان اینکه «با آغاز به کار انجمن صنفی، مخالفتهایی را از سوی کارفرما شاهد بودیم» در ادامه اضافه کرد: بعد از تشکیل انجمن نمایندگان کارگران در انجمن صنفی چندین بار اخراج شده‌اند و با اعتراض کارگران مجددا به کار بازگشته‌اند اما کارگران در این دوره از اعتراضات‌شان خواستار توقف این برخوردها شده‌اند.
به گفته این کارگر، افزایش مشکلات صنفی بر روند تولید و روحیه کاری کارگران تاثیر داشته است، چرا که کارگران علاوه بر آنکه می‌بایستی شرایط سخت کار در معدن را تحمل کنند، به دلیل دریافت مزد ناکافی در بیرون از معدن نیز ناچارند مشکلات معیشتی را تحمل کنند.


نماینده کارگران در تشریح شرایط کار در این معدن گفت: کارگران پیمانی معادن سنگ آهن چادرملو ۲۴ روز از ماه را به طور مداوم فعالیت می‌کنند.
جناحی در مورد مکان استراحت این کارگران گفت: با وجود آنکه بیشتر کارگران از شهرستان‌ها و حتی استانهای دیگر به این معدن آمده‌اند، خوابگاه نامناسبی برای‌شان ساخته شده است که انگیزه کار و حتی استراحت را از آنان سلب کرده است.
او  دربخش دیگری از سخنان خود درباره نحوه قرار داد کارگران گفت: قرار داد کارگران سفید امضاء و یک طرفه است که بسیاری از مواد قانونی در آن رعایت نشده است.
رئیس انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس با تاکید بر اینکه همه مشکلات کارگران به اطلاع مسئولان شرکت پیمانکاری و کارفرمای اصلی (مجتمع صنعتی چادر ملو) رسیده است، عنوان کرد: به دلیل بی‌توجهی مسئولان محلی، ناچار شده‌ایم با برپایی تجمع، اعتراض خود را به اطلاع مدیران بالادستی برسانیم.
رئیس انجمن صنفی کارگران پیمانی چادر ملو در خاتمه تاکید کرد: با توافق انجام شده میان نمایندگان ومسئولان معدن آهن چادر ملو که با پادرمیانی سایر مسئولان استانی همراه بوده است قرار شد تا روز شنبه مشکلات کارگران رسیدگی و نتایج آن اعلام شود و با توجه به سوابق گذشته اگر این بار نیز مطالبات ما با بی‌توجه‌ای همراه شود کارگران به تجمعات خود به صورت گسترده تری ادامه خواهند داد.
 تبصره اول:  کارگران معترض چادرملو در انتظار نتیجه جلسه شورای تأمین اردکان
به گفته عضو انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس از پیمانکاران معدن سنگ آهن چادرملو، جلسه شورای تامین شهرستان اردکان روز شنبه برای بررسی خواسته‌های صنفی این کارگران تشکیل خواهد شد.
«مسلم غنی‌زاده» نماینده کارگران در انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس امروز (پنجشنبه ۷ آذرماه) به ایلنا گفت: نزدیک به ۱۴۰۰ کارگری که به واسطه استخدام در این شرکت پیمانکاری در معدن چادرملو کار می‌کنند منتظر نتیجه این جلسه هستند.
وی یادآور شد: به دنبال اخراج «بهرام حسنی‌نژاد»، دبیر انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس که در ادامه تلاش برای واقعی شدن حق بیمه کارگران معدن و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل روی داد، ۸۰۰ کارگر شرکت آسفالت طوس بعد از ظهر روز سه شنبه (5 آذرماه) اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند.
وی با بیان اینکه این اجتماع صنفی در ‌‌نهایت با مداخله انجمن صنفی متوقف شد، گفت: در حال حاضر بازگشت به کار همکار تازه اخراج شده نیز به جمع مطالبات صنفی کارگران اضافه شده است.
وی بابیان اینکه کارگران آسفالت طوس تنها خواهان توجه مسئولان به خواسته‌های صنفی خود هستند، گفت: بی‌توجهی مسئولان و عدم پیگیری خواسته‌های صنفی آن‌ها می‌تواند باعث از سرگرفته شدن اعتراضات صنفی در این واحد تولیدی شود.
افزوده شدن «بازگشت به کار نماینده کارگران» به مطالبات
«حسین جناحی»، رئیس انجمن صنفی کارگران آسفالت طوس پیرامون خواسته‌های صنفی ۱۴۰۰ کارگر عضو این تشکل صنفی گفت: تا پیش از اخراج آقای حسنی‌نژاد، خواسته‌های صنفی کارگران تنها به اجرای کامل مقررات کار و تامین اجتماعی محدود می‌شد.
وی بابیان اینکه کارگران آسفالت طوس از پیمانکار و کارفرمای اصلی خواهان بازبینی طرح طبقه بندی مشاغل و توجه به حق مرخصی قانونی خود بودند، گفت: هرچند کارفرمایان معدن با درخواست کارگران مبنی افزایش حق مرخصی قانونی تا سقف ۱۰ روز در ماه (بدلیل کار معدنی) موافقت کردند، اما خواسته دیگر کارگران مبنی بر بازبینی در طرح طبقه بندی مشاغل پذیرفته نشده است.
این مقام صنفی در تشریح خواسته صنفی مورد نظر گفت: در حال حاضر دریافتی ماهانه کارگران معدن با احتساب پاداش افزایش تولیدی تا سقف بیش از یک میلیون تومان برآورد می‌‌شود و این درحالی است که کارفرما در محاسبه حق بیمه کارگران مزایای مربوط به این پاداش را لحاظ نمی‌کند.

جناحی بابیان اینکه به دلیل همین شیوه محاسبه، حق بیمه این کارگران برمنبای حقوق ۵۰۰- ۶۰۰ هزار تومانی محاسبه و کسر می‌شود، گفت: طبق استعلامی که از سازمان تامین اجتماعی انجام شده است، این درخواست کارگران جنبه قانونی دارد.
وی یادآور شد: محاسبه حق بیمه‌ها برمبنای دستمزدهای حداقلی و غیر واقعی هرچند به کارگران شاغل آسیب چندانی وارد نمی‌کند اما این مسئله در درازمدت و به ویژه در دوران بازنشستگی و برقراری مستمری، باعث زیان کارگران بیمه شده و سازمان تامین اجتماعی خواهد شد.
وی افزود: برای تحقق این وعده انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس، ابتدا در شهریور ماه سال جاری با مدیریت مجتمع معدنی سنگ آهن چادرملو به توافقات شفاهی رسید.
وی بابیان اینکه پس از مدتی پیگری توافقات انجام شده به دلیل مکتوب نبودن با مشکلاتی مواجه شد، در ‌‌نهایت آبان ماه امسال این گفت‌وگو‌ها از سرگرفته شد.
جناحی بابیان اینکه در این سری از مذاکرات، مدیریت مجتمع سنگ آهن چادرملو حاضر شد تا از ۳۰ درصد پاداش تولید کارگران حق بیمه کسر کند، گفت: از آنجا که این مبلغ در دوران بازنشستگی تاثیر چندانی بر وضعیت کارگران ندارد، انجمن صنفی کارگران آسفالت طوس با این پیشنهاد موافقت نکرد.
به ادعای این مقام صنفی وضعیت پیش آمده در مجتمع چادرملو پس از آن آغاز شد که توافق میان انجمن صنفی با مدیریت مجتمع بی‌نتیجه‌‌ رها شد.
واکنش امنیتی به اعتراضات صنفی
انتظار ۱۴۰۰ عضو انجمن صنفی کارگران آسفالت کار طوس برای بازگشت به کار همکار اخراجی و تحقق خواسته‌های صنفی در حالی به تصمیم گیری در جلسه روز شنبه شورای تامین شهرستان اردکان موکول شده‌است که به گفته اعضای هیات مدیره انجمن صنفی کارگران آسفالت طوس، از زمان آغاز حرکت‌های اعتراضی این کارگران تا کنون نهادهای نظارتی سه نفر از اعضای هیات مدیره این نهاد صنفی را احضار کرده‌اند.
به گفته اعضای انجمن صنفی کارگران، تاکنون آقایان «ناصر شیخی»، «علی‌ همت چراغی» و «حسین جناحی» توسط نهادهای نظارتی استان یزد احضار شده‌اند.
به گفته اعضای هیات مدیره انجمن صنفی کارگران آسفالت طوس در جریان این احضار‌ها ضمن پرسش و پاسخ از آن‌ها خواسته شده است که با احتیاط بیشتری به فعالیت‌های صنفی خود ادامه دهند.
هیات مدیره انجمن صنفی کارگران آسفالت طوس، با یادآوری اینکه تمامی ۹ نفر کارگری که در راس این نهاد صنفی حضور دارند، با توجه به قانون و حفظ تولید و منافع ملی، مطالبات صنفی همکاران خود را پیگری می‌کنند، افزودند: اعمال محدودیت در بیان مطالبات صنفی منجر به تضعیف این نهاد کارگری و در‌‌نهایت به بن بست رسیدن پیگیری خواسته‌های صنفی کارگران از راه قانون خواهد شد

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا