هفته نامه آيينه يزد


13 آبان ماه 1357 – شهيدآيت ا... شيخ محمدصدوقي همراه با چند نفر از مردم دارالعباده از جمله مديرمسئول آيينه يزد (اولين نفر از سمت راست) براي برگزاري نماز جماعت به مسجد حظيره مي‌روند. 

در روز 8/8/1357دو هزار نفر از افراد مسلح «سالارجاف» نماينده مجلس شوراي ملي به شهر پاوه در استان كرمانشاه حمله كرده و ضمن غارت وسيع شهر، حدود چهل نفر را نيز به قتل مي‌رسانند.

متعاقب اين حادثه‌ي تلخ و نفرت انگيز، آيت ا... صدوقي به نمايندگي از جامعه‌ي روحانيت در يزد اعلاميه‌اي در تاريخ 13/8/1357 صادر مي‌كند و از تمام اقشار مردم مي‌خواهد به منظور محكوم كردن اين واقعه‌ي ناجوانمردانه، ‌در يك راهپيمايي با شكوه و آرام شركت نمايند:
-متن اطلاعيه كه توسط مدير مسئول آيينه، نماينده وقت جامعه فرهنگيان يزد كه عليه دستگاه ستمشاهي مبارزه مي‌كردند در مسجد حظيره و در حضور آيت ا.... صدوقي و هزاران نفر از مردم مبارز قرائت گرديد بدين شرح است:
به نام آنكه جان را فكرت آموخت
قاطبه مردم يزد، در گروه‌هاي به هم پيوسته‌ي مردان و زنان از روحاني و فرهنگي، بازاري، ‌كارگر، ‌دانشجو، دانش آموز، ‌همه و همه ضمن ابزار انزجار از حركات و اعمال ناشايست رژيم طاعوتي و هيئت حاكمه و عوامل وابسته به آنان به ويژه عنصر شناخته شده و ضد خلق و مذهب «سالارجاف» مزدور كردستاني، با يك راهپيمايي بزرگ و با شكوه در كمال متانت و آرامش بار ديگر وفاداري و فرمانبرداري خود را از يگانه پشتوانه حركت و نهضت حضرت نائب الامام خميني دام ظله العالي اعلام مي‌دارند.
شركت شما با حفظ نظم و رعايت فرامين رهبر، تاييد بر اين حركت انساني خواهد بود.
سيم ذي‌الحجه الحرام 1398 - محمد الصدوقي
و در ذيل آن اطلاعيه آمده است:
مبدأ حركت روحانيون و اصناف: مسجد حظيره
مبدأ حركت فرهنگيان: خانه معلم ( واقع در محل فعلي كلينيك فرهنگيان يزد)
محل به هم پيوستن گروه‌ها: خيابان اصفهان چهار راه آموزش و پرورش
تاريخ: يكشنبه چهارم ذي‌الحجه الحرام 1398 – 14 آبان 1357
در روز موعود اين راهپيمايي به طور بسيار باشكوه و مجلل و با حضور مردم يزد برگزار شد احمد مفتي‌زاده، ‌در تلگرافي از سنندج خطاب به آيت ا... صدوقي، ‌از مردم يزد و رهبران نهضت تشكر كرد.
آيت ا... صدوقي هم در جواب تلگراف احمد مفتي‌زاده، ‌در 7 ذي الحجه 1398مطابق با 17/8/1357 ضمن محكوم كردن مجدد فاجعه‌ي بزرگ كردستان، ‌كه در عالم بربريت سابقه نداشت،‌ گفت: كه اين عمل ضد انساني هر مسلمان با وجداني را سخت متاثر ساخت.
ساواك در خبري گزارش داده است:
«در چند روز گذشته، ‌داماد آيت ا... صدوقي ( حجت الاسلام و المسلمين مناقب) در يكي از خانه‌هاي يزد، ‌ضمن كوبيدن مشت خود بر منبر با صداي بلند اظهار داشته: تا ما اين را (منظور شاهنشاه) از تخت پايين نكشيم و سلطنتش را سرنگون نكنيم از پاي نخواهيم نشست»
اگر بگوييم كه آموزش و پرورش و به طور كلي قشر فرهنگي يزد (معلم، ‌استاد، دانشجو، ‌دانش‌آموز و.. . ) بيشترين خدمت را به انقلاب كرده و در ارتقا و پيشبرد و تقويت اهداف آن نقش ممتاز و برجسته‌اي داشته است‌، سخن بيهوده و گزافي نگفته‌ايم. شايد مهمترين ويژگي اين نهاد و اقشار مرتبط با آن، همراهي و پيوند نزديك شان با روحانيت يزد بوده است. در واقع، روحانيت و فرهنگيان يزد هيچ مشكلي از جهت روش و خط مشي نداشتند و اگر هم پاره‌اي اختلافات پيدا شد مربوط به بعد از پيروزي انقلاب است. قبل از انقلاب كليه‌ي تصميمات در مسجدحظيره و سالن دهم فروردين [توسط جامعه معلمان يزد] اتخاذ مي‌شد و مجموعه‌ي فرهنگيان در واقع مجري آن بودند.
فرهنگيان فداكارانه، فعاليت سياسي و انقلابي مي‌كردند، ‌از جمله فعاليت‌هاي آنها تعطيلي مدارس، ‌صدور و تكثير و توزيع اعلاميه، ‌رفتن به مناطق اطراف براي تشويق اقشار مختلف به مبارزه، تحصن و.... بود.
منابع: كتاب ياران امام (ره) به روايت اسناد ساواك و جلد دوم كتاب انقلاب اسلامي يزد تاليف دكتر محمد عابدي اردكاني – دكتر محمدحسن ميرحسيني










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا