با اشاره با اینکه بخشی از منابع آب زاینده رود در بخش کشاورزی مصرف شده است ، گفت : در صورتی که آب بیش از حد مصرف شود ، احتمال جیره بندی آب در این دو استان وجود دارد.

یزدفردا "مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت : در هیچ استانی مشکل تامین و انتقال آب نداریم و فقط در حوضه آبریز زاینده رود یعنی در استان های اصفهان و یزد ، دغدغه کاهش آب وجود دارد.
حاج رسولی ها در گفتگو با  واحد مرکزی خبر با اشاره با اینکه بخشی از منابع آب زاینده رود در بخش کشاورزی مصرف شده است ، گفت : در صورتی که آب بیش از حد مصرف شود ، احتمال جیره بندی آب در این دو استان وجود دارد.
وی افزود : اگر مدیریت ابلاغی وزارت نیرو انجام شود ، تابستان را  بدون مشکل سپری می کنیم.
وی به بیشترین نسبت افزایش بارش ها در سال آبی جاری در استان های یزد ، گلستان ، کرمان و کهگیلویه و بویر احمد و مازنداران و آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت : رواناب ها در سال آبی جاری کاهش نشان می دهد.

وی از هموطنان به دلیل افزایش دما درخواست کرد : برای پشت سر گذاشتن تابستان گرم و بدون مشکل ، در مصرف آب صرفه جویی کنند و از مصارف غیرضروری در روزهای گرم تابستان خودداری کنند. ماه های تیر و مرداد ، گرم ترین روزهای سال است که اوج مصرف آب نیز دراین روزها اتفاق می افتد.

وی افزود : میزان بارش ها نسبت به پارسال شرایط بهتری دارد و میانگین بارش های پارسال 196 میلی متر بوده است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود : بارش ها در سال آبی جاری 228 میلی متر ثبت شده که نسبت به میانگین درازمدت 7 میلیمتر کمتر است.
حاج رسولی ها با اشاره به اینکه پراکنش و توزیع بارش در سطح کشور مناسب بوده است و شرایط خیلی بحرانی نداشتیم ، افزود: 14 استان در مقایسه با میانگین بارندگی با کاهش بیش از 5درصد مواجه است که شامل استان های اردبیل ، ‌تهران ، خراسان شمالی ، ‌رضوی ، زنجان ، سمنان ، فارس و همدان می شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب تهران گفت : تاکنون باید 80 میلیارد متر مکعب روان آب داشته باشیم که 41 میلیارد مترمکعب به دست آمده و پارسال هم 43 میلیارد مترمکعب بوده است.


وی افزایش دما ، گرم شدن زمین به دلیل تغییرات اقیلمی و خشکسالی را در کاهش روان آب برشمرد و گفت : این تغییرات بر تامین آب آشامیدنی تاثیری ندارد و به همین دلیل دغدغه تامین آب آشامیدنی در بسیاری از استانها و شهرها نداریم ، چون مدیریت ذخیره‌ آب سدها برای تامین آب آشامیدنی  2 سال هم برنامه ریزی می شود.

حاج رسولی ها درباره مصرف آب در استان تهران نیز گفت : ذخایر آب نسبت به 10 سال قبل استان دو برابر شده است و دو سامانه بزرگ در غرب تهران با ساخت سد طالقان و تونل لوارک و تصفیه خانه 5 و سد ماملو در شرق تهران ایجاد شده است.

وی گفت : ذخیره آب پشت سدها ی کشور 25 میلیارد و 100 میلیون متر مکعب است که نسبت به پارسال 8 درصد افزایش دارد و80 درصد ذخایر آب متعلق به آب های سد های خوزستان است.


حاج رسولی ها گفت : ذخیره آب سدها در زمان مشابه پارسال 23 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب بوده است.





  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا