در میان گمانه‌زنی‌های رسانه‌های اصلاح‌طلبان آنچه بیش از هرچیز عیان است، تلاش این طیف برای سهم خواهی از دولت روحانی آن هم با مطرح کردن چهره‌های ثابت و البته سابق این جریان است.


به گزارش تهران امروز، رسانه وظیفه‌ای جز اطلاع‌رسانی، تحلیل و گمانه‌زنی ندارد. در میان گمانه‌زنی‌های رسانه‌های اصلاح‌طلبان آنچه بیش از هرچیز عیان است، تلاش این طیف برای سهم خواهی از دولت روحانی آن هم با مطرح کردن چهره‌های ثابت و البته سابق این جریان است. اهمیت این موضوع تا آنجاست که اگر آنچه که در گمانه‌زنی‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب درباره کابینه حسن روحانی می‌گذرد را جدی بگیریم آن وقت دولت روحانی پیرترین دولت بعد از انقلاب خواهد شد. با این حال شنیده‌های ما از محدود شدن گزینه‌های روحانی در وزارتخانه‌ها و خارج شدن برخی از چهره‌ها از لیست واقعی در دست روحانی حکایت دارد.

وزارت اطلاعات: مطرح‌ترین گزینه در این باره حجت‌الاسلام شفیعی از چهره‌های قدیمی و مقبول در دستگاه اطلاعاتی کشور است. شفیعی معاون اسبق وزارت اطلاعات دوران یونسی است. مهم‌ترین نامی که در کنار شفیعی برای وزارت اطلاعات مطرح شده بود، حجت‌الاسلام علی یونسی وزیر اطلاعات دولت خاتمی بود که شنیده‌های تهران امروز از منتفی شدن حضور وی در قامت وزیر اطلاعات در کابینه حکایت دارد.

وزارت ارشاد: مطرح‌ترین چهره موردنظر اصلاح‌طلبان برای وزارت ارشاد کسی نیست جز احمد مسجدجامعی وزیر ارشاد در دولت سید محمد خاتمی. اصلاح‌طلبان در روزهای گذشته موج رسانه‌ای و لابی گسترده‌ای را برای وزارت وی به راه انداخته‌اند. در روزهای گذشته بر زبان آوردن نام مسجد جامعی از زبان محمد خاتمی به عنوان وزیر ارشاد دولت روحانی این گمانه را تقویت کرده است.گزینه مهم دیگر برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسی نیست جز رضا‌صالحی، معاون فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک که تالیفات فراوانی نیز در حوزه فرهنگی دارد. برخی منابع از حسام‌الدین آشنا هم برای این سمت نام برده‌اند که وی اعلام کرده ترجیح می‌دهد همچنان به عنوان مشاور در کنار روحانی بماند.اهمیت وزارت ارشاد برای اصلاح‌طلبان از آن جهت است که بتوانند در سایه وزارت چهره‌های موردنظر خود اقدام به بازسازی بدنه رسانه‌ای خود از سویی و ارتباط گسترده با چهره‌هایی مقبول چون هنرمندان و...از سوی دیگر کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور: حسین فریدون جدی‌ترین گزینه این سمت است.
معاون اول: گزینه مطرح معاون اولی روحانی محمد فروزنده رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان است که وی سابقه‌ای دیرین از آشنایی و رفاقت با روحانی را در کارنامه دارد. فروزنده وزیر دفاع دولت هاشمی رفسنجانی هم بود و هم‌‌اکنون نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
وزارت علوم، کابینه روحانی دو گزینه بالقوه دارد. یکی محمدرضا عارف کاندیدای منصرف ریاست‌جمهوری و دیگری جعفر توفیقی وزیر علوم عصر اصلاحات.

وزارت امور خارجه: دستگاه دیپلماسی دولت روحانی سه گزینه دارد. محمدجواد ظریف که سابقه پنج سال نمایندگی ایران در سازمان ملل را داراست و از چیره‌دست‌ترین دیپلمات‌های کشور بر سر میز مذاکرات محسوب می‌شود. گزینه دیگر وزارت خارجه محمود واعظی معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک است که از یاران قدیم روحانی است. گزینه دیگر هم کمال خرازی وزیر خارجه دولت خاتمی است.

وزارت دفاع: وحیدی وزیر دفاع فعلی و علی شمخانی وزیر دفاع دولت خاتمی مهم‌ترین کاندیداهای این پست هستند که در محافل اصلاح‌طلب گفته می‌شود شمخانی حاضر به پذیرش این پست نشده است.
وزارت کشور: نام حسین دهقان مطرح‌ترین نام برای این وزارتخانه است. حسین دهقان مسئولیت‌هایی همچون معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت‌های هشتم و نهم، جانشینی وزارت دفاع در دولت‌های هفتم و هشتم و فرماندهی رده‌های مختلف سپاه در دوران دفاع‌مقدس را در کارنامه مسئولیتی خود دارد.درباره وزارت کشور مهم‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان کسی نیست جز مرتضی مبلغ، معاون وزیر کشور در دولت خاتمی.

دبیر شورای عالی امنیت ملی: دوگزینه برای این پست مطرح شده‌اند. یکی وحیدی، وزیر فعلی دفاع و علی ربیعی مرد امنیتی دولت اصلاحات.
وزارت آموزش و پرورش: محمدعلی نجفی وزیر اسبق آموزش و پرورش و زرهانی معاون سابق آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان حج و زیارت جدی‌ترین گزینه‌های این وزارتخانه هستند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت: دو گزینه برای صدارت این وزارتخانه مطرح شده‌اند؛ محمد نهاوندیان و یحیی آل‌اسحاق.

راه و مسکن: شواهد از خیز دولت روحانی برای جدایی وزارت راه و مسکن و تبدیل آن به دو وزارتخانه حکایت دارد. وزارت راه به سعیدی کیا وزیر دولت خاتمی می‌رسد و وزیر مسکن هم بنابر شنیده‌ها گزینه‌ای جز علی عبدالعلی‌زاده وزیر راه دولت اصلاحات ندارد.
وزارت ارتباطات: از نصرالله جهانگرد به‌عنوان گزینه اصلی تصدی این وزارتخانه نام برده می‌شود.
وزارت کشاورزی: عیسی کلانتری و حجتی وزیر اسبق کشاورزی مهم‌ترین گزینه‌های این وزارتخانه هستند. شنیده‌ها از لابی گسترده کلانتری برای این سمت حکایت دارد.

وزارت نفت: از ترکان، نعمت زاده، سلطان پور و البته زنگنه به عنوان گزینه‌های مطرح نام برده می‌شود اما احتمال وزارت سلطان پور بیش از دیگران ارزیابی می‌شود.
وزارت ورزش و جوانان: اصلاح‌طلبان به شدت به‌دنبال وزارت رحیم عبادی هستند. برخی شنیده‌ها از احتمال ادغام یا انحلال این وزارتخانه و تبدیل آن به معاونتی در نهاد ریاست‌جمهوری خبر می‌دهند.
وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی: علی ربیعی، حسین کمالی و محمد حسین شریف زادگان به عنوان جدی‌ترین گزینه‌های این وزارت یاد می‌شوند.
وزارت نیرو: حبیب‌الله بیطرف جدی‌ترین گزینه این وزارت است. نام رفان نیز در برخی محافل شنیده می‌شود.

نهاد ریاست‌جمهوری: نعمت‌زاده تنها گزینه ریاست نهاد ریاست‌جمهوری است. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم کسی نیست جز علی عسگری مشاور پارلمانی مجمع تشخیص. وزارت اقتصاد دو گزینه دارد که در لابی‌ها دوشادوش یکدیگر حرکت می‌کنند. محمد نهاوندیان و محمدباقر نوبخت.
سازمان مدیریت: در سازمان مدیریت اصلاح‌طلبان به‌دنبال ستاری فر و شرکا هستند. نام نجفی،تاج‌گردون و نیلی هم در لابی‌ها شنیده می‌شود.

سازمان انرژی اتمی: علی اکبر صالحی وزیر خارجه فعلی که تیم روحانی خاطره خوشی از همکاری با وی دارند جدی‌ترین گزینه این سازمان است.
وزارت بهداشت و درمان: گفته می‌شود صلاح‌الدین دلشاد و مسعود پزشکیان گزینه‌های اصلی این وزارتخانه هستند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا