مدیر کل روابط عمومی صداوسیما، سخنان ترکان - نماینده رییس‌جمهور منتخب در حوزه اقتصادی - را غیرحقوقی، غیر اخلاقی و مغایر با سیاست‌های اعتدال رییس‌جمهور منتخب دانست.

اکبر ترکان، نماینده دولت روحانی نسبت به واگذاری زمین توسط دولت به صداوسیما انتقاد کرده بود.

به گزارش ایسنا، سید محمد تقی سهرابی، مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما با اشاره به مصوبه هیات دولت در مورد واگذاری زمین مجاور جام جم که متعلق به نمایشگاه بین المللی است، گفت: مصوبه دولت دو بخش دارد که یک بخش آن مربوط به اختیارات دولت است و بخش دیگر آن به صورت لایحه به مجلس ارسال می‌شود.

روابط عمومی صداوسیما گزارش داد، سهرابی با اشاره به سوابق درخواست واگذاری زمین مجاور جام جم گفت: سوابق این درخواست از مرداد ماه 1388 است که به دلیل نیاز کشور به توسعه شبکه‌های رادیویی وتلویزیونی در جنگ رسانه ایی، گسترش سالن‌های تولید و استودیوهای ضبط و پخش، محل برگزاری مسابقات تلویزیونی توسعه شبکه‌های برون‌مرزی و ده‌ها نیاز دیگر، این منطقه مناسب‌ترین گزینه تشخیص داده شده است.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های تصمیم‌گیری درخصوص این پروژه ادامه داد: با توجه به فراز و نشیب‌های تصمیم‌گیری در خصوص این پروژه ازجمله قرار گرفتن در فهرست اصل 44 و تغییرات بعدی و عدم استفاده از این محل برای نمایشگاه های بزرگ به دلیل مشکل جدی ترافیک و مخالفت اکثر دستگاههای مرتبط ،این مصوبه یک اقدام مطالعه شده وکارشناسی در راستای نیازهای واقعی کشور است که امیدواریم مراحل بعدی و قانونی خود را نیز طی کند.

سهرابی با اشاره به مصاحبه ترکان در این خصوص نیز گفت: متاسفانه جناب آقای ترکان طی مصاحبه‌ای بدون توجه به سوابق حقوقی و با تعابیر غیراخلاقی وبه دور از شأن رییس جمهور منتخب این انتخاب هیات دولت را در راستای قدردانی متقابل توصیف کرد.

مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا وسیما در ادامه عنوان کرد، آیا اختلاف بین دستگاه‌ها که می‌تواند به راحتی و از مجاری قانونی حل و فصل شود و همه باید به آن پایبند باشند، باید به میان مردم کشیده شده و خوراک تبلیغاتی برای بیگانگان فراهم کند؟

سهرابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: طبیعی است که در جلسات دولت وقتی موضوعی فی مابین دودستگاه مطرح می شود ممکن است یکی از طرفین با مصوبه نهایی مخالف بوده و به طور مستدل مخالفت خود را اعلام کند ولی نهایتا همگی پایبند به مصوبه دولت هستند.

او خاطرنشان کرد: اینگونه نگاه بخشی به اداره کشور حتما در آینده گریبانگیر دولت جدید نیز خواهد بود.

وی افزود: از آقای ترکان با آن سابقه طولانی بعید است که به چنین مساله ای بی توجه باشد.

سهرابی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر ما سخنان ایشان نه تنها غیر حقوقی و غیر اخلاقی است، بلکه با سیاست‌های اعتدال و عقلانیت و تدبیر رییس جمهور منتخب نیز منافات دارد. حرمت امام‌زاده را متولی نگه می‌دارد.

حاتم بخشی 85 هکتاری احمدی‌نژاد به ضرغامی

دولت دهم در روزهای پایانی فعالیت خود در تصمیمی مهم، کل زمین های نمایشگاه بین المللی تهران را به صداوسیما واگذار کرد.

 

محمود احمدی نژاد و عزت الله ضرغامی این روزها روابط خوبی با یکدیگر برقرار کرده اند. چند روز پیش بود که صداوسیما برای رئیس دولت نهم و دهم مراسم بزرگداشت با شکوهی برگزار کرد و ضرغامی سخنرانی ویژه ای در وصف احمدی نژاد انجام داد. 

 
از سوی دیگر احمدی نژاد روز گذشته از پشت صحنه یک سریال تلویزیونی بازدید به عمل آورد و در نهایت تصمیم بزرگ در جلسه هیات دولت گرفته شد تا سرنوشت 85 هکتار زمین در یکی از بهترین نقاط تهران به کام صدا و سیما رقم خورد.
 
4 سال پیش نیز هیات دولت در مصوبه ای این زمین ها را بابت بدهی به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار کرده بود که این تصمیم بسیار جنجال ساز شد.
 
بازرگانان و فعالان اقتصادی و همچنین وزارت بازرگانی وقت، معتقد بودند که این محل باید در زمینه بازرگانی و تجارت به کار گرفته شود و دولت باید در واگذاری آن، حساسیت به خرج دهد. 
 
در نهایت آن مصوبه ابطال شد و دولت سهام چند شرکت پتروشیمی را با رد دیون به ساتا واگذار کرد تا بار دیگر نمایشگاه ها به دولت بازگردد اما این بار هم مصوبه دولت، نهادی دیگر را نشانه رفته است.
 
 این درحالی است که گفته می شود بخشی از این زمین ها وقف آستان قدس رضوی است و دولت نمی تواند در مورد آن تصمیم گیری کند.
 
محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت تصویب کرد کل زمین‌های مربوط به نمایشگاه بین‌المللی را که در مجاورت صدا و سیماست، به این سازمان واگذار کند و ما باید زمین دیگری در جای دیگر برای نمایشگاه بین‌المللی انتخاب کنیم. 
 
وی ادامه داد: امروز همه شبکه‌های قدرت‌های ظالم و کفر جهانی در مقابل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته اند. بنابراین توسعه صداوسیما از سوی دولت یک ضرورت است و باید امکانات لازم برای توسعه آن داده شود.
 
اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی نیز گفت: محل نمایشگاه های بین المللی باید برای امور بازرگانی و تجاری کشور به کار گرفته شود. در  این محل می توان مرکز تجارت بین المللی ایجاد کرد و کنفرانس های بین المللی در زمینه اقتصاد را در آن برگزار کرد. به همین دلیل با واگذاری آن به صداوسیما به شدت مخالفیم.
 
این تاجر با سابقه ادامه داد: صداوسیما به اندازه کافی برای فعالیت هایش زمین دارد. ضمن اینکه باید زمینه تخصصی این مرکز حفظ شود. باید وزارت صنعت، معدن و تجارت از آن برای توسعه فعالیت های اقتصادی و توسعه روابط با دیگر کشورها در زمینه اقتصاد استفاده کند. این محل آبرومندی برای استقبال از مهمانان خارجی است که در نقطه مناسبی از تهران واقع شده و باید استفاده بهتری از آن کرد. دولت آینده دولت تدبیر و امید است که می خواهد روابط مناسبی با دیگر کشورها برقرار کند و از این محل می تواند برای این کار بهره ببرد.
 
عسگراولادی گفت: بارها گفته ایم که بخش خصوصی آماده خرید این محل است و توان آن را دارد. مگر دولتی ها چگونه خرید می کنند. از منابع بانکی بهره می برند ما هم می توانیم یک شرکت سهامی عام درست کنیم و از طریق فروش سهام آن بهره ببریم. ابتدا باید تصمیم توسط دولت گرفته شود تا متناسب با کاربری این محل خریداران به میدان بیاید.
 
شرکت نمایشگاه های بین المللی در واکنشی به این مصوبه اعلام کرد: موضوع این واگذاری مدت هاست که مطرح شده اما در کمیسیون های مختلف دولت رد شده است چرا که امکان واگذاری این زمین ها وجود ندارد. دولت نقش حاکمیتی دارد اما مالکیت اراضی با دولت نیست. زمین ها وقف آستان قدس رضوی است.
 
سخنگوی این شرکت اعلام کرد: در حال حاضر شرکت نمایشگاه های بین المللی و سازمان توسعه تجارت که دو نهاد فعال در زمینه تجارت کشور هستند در این محل قرار گرفته اند که ابتدا باید تکلیف این نهادها روشن شود. به همین دلیل باید بررسی بیشتری روی این موضوع قرار گیرد چراکه نمی توان به این شکل این زمین ها را واگذار کرد.
 
یوسفیان ملا، نماینده مجلس در این خصوص گفت: اگر این زمین وقف آستان قدس باشد باید با موافقت اوقاف، جابجایی انجام شود مگر آنکه حق مالکانه آن به دولت واگذار شده باشد. ضمن اینکه اگر مصوبه دولت با اصل 44 مغایرت داشته باشد در کمیته تطبیق مصوبات دولت با قانون، رد و ابطال خواهد شد.
 
محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی در شمال تهران، حدود 850 هزار مترمربع است که در سال ۱۳۳۸ تاسیس شده در سال ۱۳۴۸ اولین نمایشگاه بین المللی خود برگزار کرده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا