بانک الاهلی اعلام کرد اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای تثبیت بهای نفت باید به سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه پایبند باشند.

 صفحه انرژی به نقل از بلومبرگ، بانک الاهلی عربستان روز گذشته (یک شنبه چهارم خرداد) در گزارشی اعلام کرد: برای کمک به حفظ بهای نفت در سطوح بالای ١٠٠ دلار برای هر بشکه، عربستان سعودی  باید از دیگر اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) درخواست کند تا همسو با سقف تولید اوپک، نفت به بازار عرضه کنند.

بر اساس این گزارش، اعضای اوپک باید در سه ماه دوم سال جاری میلادی نیز سقف تولید کنونی روزانه ٣٠ میلیون بشکه را رعایت کنند.

این بانک عربستانی اعلام کرد: عربستان سعودی در گذشته خواهان کاهش عرضه نفت خام خود بوده است و ادامه این تصمیم به شرایط تولید دیگر اعضای این سازمان در سال ٢٠١٣ بستگی خواهد داشت.

این گزارش می افزاید: تثبیت قیمت های جهانی نفت خام  در سطوح بالای ١٠٠ دلار برای هر بشکه به تلاش همه اعضای اوپک برای رعایت سقف تولید کنونی نیاز دارد و عربستان به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد.

بر اساس تازه ترین نظرسنجی بلومبرگ در ١٠ مه ( ٢٠ اردیبهشت) اعضای اوپک در ماه مه به طور میانگین روزانه ٣٠ میلیون بشکه نفت تولید کرده اند.

اوپک پیش بینی می کند تقاضا برای نفت خام اعضای این سازمان در کل سال ٢٠١٣ به ٢٩ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.

اعضای اوپک در نشست ١٦٢ این سازمان در وین اتریش تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه توافق شده در نشست دسامبر ٢٠١١ را همچنان ثابت نگه دارند.

اعضای اوپک به منظور بررسی سیاست های تولید خود جمعه هفته جاری (١٠ خرداد) در صدو شصت و سومین نشست عادی این سازمان در وین اتریش گردهم می آیند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا