مسئول روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهریز گفت: بازدید از غار دو سر مهریز در عرصه های منابع طبیعی این شهرستان برای افراد خیلی خطرآفرین است .

صادقی خبرنگار :' علی افتخاری '  با اشاره به استقبال زیاد برای بازدید از چهارمین تالار بزرگ غاری جهان از سوی افراد مختلف از ممنوع بودن ورود افراد غیر فنی ، نا آشنا و فاقد تجهیزات ایمنی به غار خبر داد . 

وی همچنین به دستورالعمل فرمانداری شهرستان مهریز در خصوص هشدار بازدید افراد غیر فنی از غار نیز اشاره كرد و اظهار داشت: سنگ های بزرگ و كوچك درون تالار احتمال ریزش دارد و جهت جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی نسبت به نصب علائم هشداردهنده در جلوی ورودی غار از سوی این اداره اقدام شده است .

مسئول روابط عمومی منابع طبیعی مهریز خاطرنشان كرد: این غار نادر ایرانی از سوی گروه غارنوردی در یزد كشف شده و تالار این غار از نظر بزرگی ظرفیت استقرار دو هواپیمای بزرگ مسافربری را دارد.

افتخاری اظهار داشت: بر اساس نقشه‌برداری كه از این غار صورت گرفته است، این غار یكی از بزرگ‌ترین تالارهای غارهای كشور را دارد و از این لحاظ منحصر به فرد است.

این غار در شهرستان مهریز در مرتع زمستانه دهانه دوسر واقع شده و دسترسی به این تالار بیضی‌شكل پس از طی یك مسیر عمودی به ارتفاع 100متر امكان‌پذیر است، مساحت تالار این غار براساس نقشه‌برداری صورت‌گرفته، حدود 81هزار و 500 متر ثبت شده است.

این غار به دلیل قرار گرفتن دهانه بین دو تپه یا قله،‌ غار دو سر نام گرفته است و پرندگانی نظیر كبوتر و خفاش و حشراتی نظیر شاپرك و نوعی سوسك سیاه رنگ زندگی می‌كنند.

به گفته كاشفان این غار، ورود به غار دوسر و تماشای این پدیده شگفت‌انگیز برای افراد ناآشنا و حتی اشخاصی كه با سیستم سنگنوردی قصد پیمایش دارند، خطرات بالقوه‌ای دارد و سنگ‌های بزرگ و كوچك درون تالار نیز از احتمال ریزش سقف این تالار حكایت می‌كنند


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا