معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر افزایش مرخصی زایمان تصریح کرد: با توجه به عدم تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون در دولت، هنوز قابلیت اجرایی ندارد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر پروین هدایتی در برنامه صبح با خبر  شبکه خبر گفت: مرخصی زایمان بانوان شاغل به صورت یک لایحه مستقل نیست، بلکه به شکل اصلاح لایحه قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی است که در اصل، بخشی از مواد این قانون را درخواست اصلاح کردیم.

هدایتی افزود: این موضوع به صورت پیشنهادی مشترک بین مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت بهداشت تدوین و به هیات دولت ارائه شد. روال معمول پیشنهادات و یا اصلاح قوانین به این شکل است که از سوی یکی از دستگاه‌ها به کمیسیون‌های دولت ارجاع و در کمیسیون‌های فرعی بررسی و بعد از تایید، در جلسه هیات دولت برای تصویب مطرح می‌شود.

وی عنوان کرد: افزایش مرخصی زایمان پیش از تصویب در مجلس، در شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان یک سیاست تصویب شد. آنچه در مجلس به تصویب رسید، در قالب لایحه تنظیم خانواده و جمعیت بود و پیشنهاد دولت نیست. در پیشنهاد دولت، بررسی‌های کارشناسی و دقت نظر و پیش‌بینی منابع مالی و ابعاد مختلف آن انجام شده است.

هدایتی خاطرنشان ساخت: با تصویب لایحه‌ای در مجلس و تایید شورای نگهبان، دولت ملزم به اجرای آن است. در حالی که قانون مصوب مجلس قابلیت اجرایی ندارد، چرا که آیین‌نامه اجرایی آن باید از سوی دولت تدوین شود. 

این مقام مسؤل تصریح کرد: امید است مجلس فرصت مناسبی را برای بررسی این موضوع در نظر بگیرد تا پس از تصویب و تایید شورای نگهبان، قابلیت اجرایی داشته باشد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا