یک داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در خصوص کاندیداتوری هاشمی‌رفسنجانی، اسفندیار رحیم‌مشایی و سعید جلیلی در انتخابات گفت: به نظر من انتخابات انتخابات حالت سردی داشت و اکنون گرم شد؛ البته من منتظر بودم که خاتمی هم بیاید.

به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، محسن رضایی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری امروز در جمع دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران درباره کاندیداتوری خود در انتخابات، گفت: من از شلمچه آمده‌ام. به شهر رسیدم دیدم شهر را محاصره کرده‌اند. دنبال برادرانم مهدی باکری و خرازی گشتم و نیافتمشان. دیدم با حضور شما جوانان می‌توان کشور را شکوفا کرد، معتقدم از شما عزیزان می‌توان قهرمان ملی درست کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خود را گزینه اصلح در انتخابات می‌دانید، اظهار داشت: اگر از من در انتخابات صالح‌تر بود دیگر در صحنه نمی‌آمدم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص کاندیداتوری هاشمی‌رفسنجانی، اسفندیار رحیم‌مشایی و سعید جلیلی در انتخابات نیز گفت: به نظر من انتخابات گرم شد، انتخابات حالت سردی داشت البته بنده منتظر بودم که آقای خاتمی هم بیایند. این آقایان چه در صحنه باشند و چه انصراف بدهند، بنده در انتخابات باقی خواهم ماند و بدانید شرایط انتخابات نیز روز‌به‌روز شفاف‌تر خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه آیا ترسیم خط سازش و مقاومت را در انتخابات پیش‌رو قبول دارید، گفت: من این خط‌کشی‌ها را قبول ندارم. معتقدم که نباید به عقب برگردیم. باید به آینده توجه داشته باشیم. آینده هم زندگی مردم است. هر کس در این مسیر به من کمک کند، دستش را می‌بوسم. ترسیم خط‌کشی‌ها گذشته است باید به این موضوع توجه کنیم که چه کسانی می‌توانند ایران را از این گردونه عبور دهند افرادی که می‌توانند این کار را انجام دهند سربازان انقلاب هستم و باید از حضور آنها استقبال کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در 2 انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری شرکت کرده‌ بودید چرا باز داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شده‌اید، خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته بپردازم که من همیشه مستقل بودم و فقط در 2 انتخابات شرکت کردم و بیکار هم نبودم که در همه انتخابات شرکت کنم. یکی از آن انتخابات مجلس ششم و دیگری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 88 بود. در سال 84 نیز چند روز مانده به انتخابات انصراف خود را اعلام کردم و در این 2 انتخابات مستقل عمل کردم.

دانشجویی از این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری سوال کرد هزینه‌های انتخاباتی خود را چگونه تامین می‌کنید که وی در پاسخ یادآور شد: بنده در سال 88 35 روز مانده بود به انتخابات تصمیم گرفتم وارد عرصه انتخابات شوم از این روز از 30 استان فقط به 10 الی 12 استان سفر کردم و عکس‌ها و پوسترهای من در آن انتخابات کم بود. ضمن آنکه مجمع تشخیص مصلحت نظام از امکانات دولتی استفاده نمی کند اگر هم استفاده می‌کردیم بنده از آن امکانات در انتخابات استفاده نمی‌کردم.

"برای این انتخابات شماره حسابی اعلام کردیم که از شما دانشجویان هم می‌خواهیم که به ما کمک کنید، یک تومان شما برابر یک میلیارد است".

رضایی در پاسخ به این سوال که برای سیستم بانکی و مالی چه برنامه‌هایی را هزینه کرده‌اید، تصریح کرد: درباره بانک و بازار پول باید بگویم که برنامه‌های خود را از بانک مرکزی شروع خواهیم کرد. بانک مرکزی باید پول را به نحو مطلوب مدیریت کند در حالی که الان این بانک کارکرد خود را ایفا نمی‌کند. همچنین شورای پول و اعتبار را فعال خواهیم کرد و نمی‌گذاریم هر کس به آن دستور دهد . همچنین نظارت در سیستم بانکی ما ضعیف است  جریان 3000 میلیارد از ضعف نظارت شکل گرفت.

وی اضافه کرد: نقدینگی به سمت تولید و اشتغال هدایت خواهیم کرد الان نقدینگی به طرف طلا و ارز رفته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشویق ایده خود مبنی بر تشکیل فدرالیزم اقتصادی، گفت: فدرالیزم اقتصادی مدل و ساختار جدید است. برای اینکه ما اقتصاد را مردمی کنیم باید ایالت‌های اقتصادی درست کنیم تا از این طریق اختیارات اقتصاد را به مردم بدهیم. بنا داریم کسب‌وکار خانگی را فعال کنیم . ضمن آنکه تولید و سرمایه‌گذاری را در هر استان فعال خواهیم کرد. در حال حاضر 50 درصد اعتبار کشور در تهران است. این در حالی است که تهران 50 درصد جمعیت ایران را ندارد. معتقدم فدرالیزم اقتصادی، اقتصاد کشور را رونق می‌دهد و در شکوفایی اقتصاد نیز موثر خواهد بود.

رضایی در مورد اینکه برای هدفمندی یارانه‌ها چه برنامه‌ای دارید، خاطرنشان کرد: درصدی از گرانی‌های اخیر مربوط به یارانه‌ها می‌شود دلیل آن هم این است که این یارانه‌ها تورمی اجرا شده است. ما باید یارانه‌های ضدتورمی یا تولیدی را اجرا کنیم. بنا داریم یارانه‌های سبز راه هم برای تحول در کشاورزی اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: یارانه‌های درآمدی و تولیدی کالاها و خدمات را زیاد نقدینگی را هم در بازار افزایش می‌دهد.

دانشجویی از رضایی پرسید چه تضمینی می‌دهید که شرایط اقتصادی کشور را بهبود ببخشید که وی خطاب به این دانشگاه گفت: هر کس بخواهد برای بهبود شرایط فعلی زمان تعیین کند معلوم استکه اقتصاد را نمی‌شناسند. اقتصاد پادگان نظامی نیست که بگوییم چه کاری را در آن انجام دهیم البته من در موضوع اقتصاد از 2 مسکن استفاده خواهم کرد. مسکن اول برای گرانی و مسکن دوم معالجه دراز مدت در اقتصاد کشور است.

ما می‌گوییم که در 4 سال می‌توانیم ثبات را برگردانیم. گرانی‌ها را مهار و بیکاری‌ها را کاهش دهیم. همچنین می‌توانیم صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم.

رضایی در پاسخ به این سوال که با اختیارات فعلی رئیس‌جمهور می‌توانید تمامی این برنامه‌ها را اجرایی کنید، افزود: اختیارات دولت در مسائل اقتصادی بسیار بالاست و در مسائل امنیت ملی و سیاست خارجی محدودیت دارد اما رئیس‌دولت در مسائل اقتصادی کاملا دستش باز است به همین جهت بنده شورای عالی اقتصاد ملی را تشکیل خواهم داد که در آن نمایندگانی از مجلس و قوه قضائیه نیز حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: سیاست خارجی جزء اختیارات رهبری است به خاطر اینکه مجلس و دولت هر 4 سال یکبار تعویض می‌شود و سیاست خارجی ما نیاز به ثبات دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به دانشجویان اطمینان داد که مهمترین کار من در صورت پیروزی در انتخابات سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور خواهد بود و بدانید رئیس‌جمهور می‌تواند از طریق تفاهم اختیارات خود را افزایش دهد ما باید دولتی تعاملی با رهبری و مجلس تشکیل دهیم. ما می‌توانیم اختیارات دولت را پیش از آنکه در قانون آمده افزایش دهیم البته دولت نباید مدام به فکر دعوا و درگیری باشد.

رضایی در ادامه شرایط فعلی کشور را بسیار حساس عنوان کرد و اظهار داشت: ما با تحریم‌ها روبرو هستیم. فروش نفت نداریم، پس کشور در گل و سنبل قرار ندارد و من اگر احساس خطر نمی کردم و خود را آماده این کار نمی‌کردم امروز جلو نمی‌آمدم. محسن رضایی 20 سال است که نگران اقتصاد کشور است. خودم را برای اقتصاد آماده کرده‌ام.

وی در خصوص اینکه برای نزاع‌های سیاسی چه برنامه‌ای دارید گفت: شما هزینه‌های سیاسی را بهتر از من می‌بینید، این هزینه‌های سیاسی نسل اول، دوم، سوم و چهارم انقلاب را در بر گرفته و راه‌حل درازمدت آن احزاب است.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری راه کوتاه مدت برای برخورد با منازعات سیاسی را تشکیل میز گفت‌وگو عنوان کرد و اظهار داشت: بنده حتما میز گفت‌وگو را با حضور کارشناسان، نخبگان و دانشجویان تشکیل خواهم داد. ما اولین دولتی خواهیم بود که عذرخواهی خواهیم کرد ما جز اولین دولتی خواهیم بود که استعفا در آن رواج پیدا می‌کند و اگر به یک نفر آسیب وارد شود حتما آن را جبران خواهیم کرد. معتقدیم با اخلاق سیاسی می‌توانیم به این منازعات پایان دهیم. ما اتوبوسی نمی‌آییم و اتوبوسی‌ هم نخواهیم رفت تا درگیری ایجاد کنیم از همه نیروهای کارآمد و خبره استفاده خواهیم کرد البته ما به دنبال دولت وحدت ملی نمی‌رویم بلکه به دنبال دولت فراگیر هستیم.

رضایی ادامه داد: اخلاق و مشارکت دادن افراد کارآمد می‌تواند به منازعات سیاسی پایان دهد و ملت ایران دیگر تحمل لشکرکشی‌های سیاسی را ندارد.

وی درباره اینکه چگونه می‌خواهید سربازی اجباری به حرفه‌ای تبدیل کنید، اظهار داشت: رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است و در آن شورا همه فرماندهان نظامی، وزیرخارجه و وزیر اطلاعات حضور دارند. ستاد کل نیروهای مسلح هم عضو همین شورا است و ما طرح خود را مبنی بر سربازی حرفه‌ای به رهبری ارائه خواهیم داد و در این طرح بنا داریم آموزش و حقوق را در نظر بگیریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اینکه نظر شما درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه چیست، گفت: من در خصوص روابط دختر و پسر معتقد به آزادی حیا هستم اگر حیا تقویت شود دیگر مشکلی نخواهیم داشت. من در این زمینه معتقد به کارهای زیربنایی هستم.

رضایی با بیان برای پیروزی در انتخابات نباید دست به هر کاری بزنیم، خاطرنشان کرد: برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری عکس زنی را در تلویزیون نشان دادند در حالیکه زن نماد غیرت ماست. چطور به خود جرأت می‌دهید برای برنده شدن در انتخابات این کارها را انجام دهیم با این کارها سرچشمه اخلاق ضربه می‌خورد.

 وی در پایان این نشست دانشجویی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌خواهید برای فارغ‌التحصیلان شغل فراهم کنید، افزود: من وعده داده‌ام که 6 ماه مانده به فارغ‌التحصیلی دانشجویان می‌توان برای آنها شغل فراهم کرد البته این آرمانی است اما ما برای آن برنامه داریم.

رضایی گفت: هر دستگاهی می‌خواهد نیرویی را استخدام کند باید اولویت خود را به فارغ‌التحصیلان دانشگاه قرار دهد. همچنین ما برای ورود به مشاغل دوره‌های مهارت‌آموزی را برگزار خواهیم کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا