ایران به فهرست کشورهای دارای «بزرگ‌ترین تالارهای غاری» وارد شد و چهارمین جایگاه در این فهرست جهانی را به خود اختصاص داد.

جواد نظامدوست - رییس انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران - با اعلام این خبر گفت: بهمن‌ماه سال گذشته به همت گروهی از غارنوردان و غارشناسان استان‌های یزد ، غار «دوسر» در نزدیکی شهرستان مهریز در استان یزد کشف شد. این غار بزرگ‌ترین تالار زیرزمینی ایران و چهارمین تالار بزرگ غاری در جهان را دارد.

 

او با بیان این‌که دسترسی به این تالار پس از طی یک مسیر عمودی به ارتفاع 100 متر امکان‌پذیر است، افزود: مساحت تالار این غار براساس نقشه‌برداری صورت‌گرفته، حدود 81هزار و 500 متر ثبت شده است. این تالار بیضی‌شکل با طول 385 متر، عرض 265 متر و ارتفاع 70 متر است.

این گروه از غارنوردان و غارشناسان ایرانی پس از ارائه‌ی این نقشه‌ها و اطلاعات مربوط به غار «دوسر» به انجمن‌ها و کمیته‌های بین‌المللی فعال در زمینه‌ی غار، توانستند چهارمین جایگاه در فهرست تالارهای بزرگ غاری جهان را به نام ایران ثبت کنند. ایران در این رده‌بندی جهانی، پس از کشورهای مالزی، چین و اسپانیا قرار دارد.

غار «دوسر» کاملا فنی است و ورود به آن به تجهیزات بسیار تخصصی نیاز دارد. به گفته‌ی کاشفان این غار، ورود به غار «دوسر» و تماشای این پدیده‌ی شگفت‌انگیز برای افراد ناآشنا و حتا اشخاصی که با سیستم سنگ‌نوردی قصد پیمایش دارند، خطرات بالقوه‌ای دارد. سنگ‌های بزرگ و کوچک دورن تالار نیز از احتمال ریزش سقف این تالار حکایت می‌کنند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا