کدام وزرای سابق سودای پاستور را در سر دارند؟افرادی چون علي اکبر ولايتي،محمدعلي نجفي، علي فلاحيان، منوچهر متکي، غلامحسن الهام ، مصطفی پورمحمدی، کامران باقری لنکرانی و محمد شریعتمداری از جمله وزرای سابقی هستند که نام انها بیشتر در میان کاندیداهای انتخاباتی انتخابات یازدهم مطرح شده است...

 یزدفردا :در لابلای خبرهای امروز خبرهای خواندنی زیادی است که به خواندنش می ارزد و همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا سعی خواهند کرد با بازنشر خبر های انتخابی تحت عنوان در لابلای اخبار فرداییان را از آنها مطلع نمایند .

 

     انتخابات ریاست جمهوری 92رقابت بین وزرای دولت سازندگی و دولت احمدی نژاد

کدام وزرای سابق سودای پاستور را در سر دارند؟

سال 92 در راه است و خرداد ماه این سال درگیر یک واقعه بزرگ در سطح سیاسی کشور است.انتخابات ریاست جمهوری یازدهم.انتخباتی که از هم اکنون در حالی که بیش از 8 ماه به حیات دولت دهم باقی مانده، زمزمه های انتخاباتی آن آغاز شده و معرفی کاندیداهای احتمالی از سوی گروه های مختلف ادامه دارد.

به گزارش آفتاب نیوز در میان اخبار انتخاباتی اما، داغ ترین اخبار درباره وزرای پیشین دولت ها است که سودای ریاست جمهوی در سر دارند.

 

افرادی چون علي اکبر ولايتي،محمدعلي نجفي، علي فلاحيان، منوچهر متکي، غلامحسن الهام ، مصطفی پورمحمدی، کامران باقری لنکرانی و محمد شریعتمداری از جمله وزرای سابقی هستند که نام انها بیشتر در میان کاندیداهای انتخاباتی انتخابات یازدهم مطرح شده است.

 

نگاهی به این اسامی اما نشان می دهد که وزرای دولت هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد بیشترین سهم را در میان کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری دارا هستند.

 

هر چند محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی دو دوره دولت اصلاحات بوده است اما ولایتی، نجفی و فلاحیان از وزرای دولت سازندگی و متکی، الهام، باقری لنکرانی و پورمحمدی از وزاری دولت محمود احمدی نژاد هستند و در حال نماینده تفکراتی هستند که در این دو دولت رواج داشته است چرا که در صورت همسو نبودن تفکرات هرگز برای وزارت پیشنهاد داده نمی شدند.

 

هر چند برخی از وزرای دولت نهم و دهم به دلیل اختلافاتی که گفته شده با حلقه یاران نزدیک دولت داشته اند ، برکنار شدند و یا دوباره در دولت دهم جایی نداشتند اما در هر حال منش و تفکرات آنها می تواند نماینده دولت نهم و دهم باشد.

 

علی اکبر ولایتی این روزها چه می کند؟

 

علي اکبر ولايتي وزير خارجه دولت‌هاي موسوي وهاشمي که 16 سال سکان سياست خارجي کشور را در دست داشت درچند دوره گذشته همواره يکي از افرادي بود که درزمان انتخابات نامش بر سر زبان‌ها بوده است.

 

ولایتی که در رشته پزشکی کودکان از دانشگاه جان هاپکینز دانش آموخته شده است، سال هاست که به عنوان مشاور سیاست خارجی و مرد مورد اعتماد مقام معظم رهبری فعالیت می کند.

 

این روزها اما وی زیر ذره بین رسانه های خارجی نیز قرار دارد و"یاسمین عالم" یک تحلیلگر مستقل امور ایران در گفت و گو با المانیتوردر این خصوص گفته است: که اگر پارسال از من می پرسیدید که آیا ولایتی، نامزدی با بخت بالا برای انتخابات ریاست جمهوری ایران است، می گفتم گمان نمی کنم اما تحولات ماه های اخیر موجب تغییر نگرش من شده است؛ شاید ولایتی بخواهد یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری باشد یا در پرونده هسته ای اقدامی انجام دهد.

 

خود ولایتی در پاسخ به سوالی که آیا نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهید شد گفته است: در حال حاضر قصد ندارم در این خصوص اظهار نظر کنم .

 

محمد علی نجفی همواره انتخاباتی شدن را تکذیب می کند

 

اما وزیر دیگر دوره سازندگی، محمد علی نجفی است.وی که وي در چندين دوره به عنوان وزير آموزش وپرورش و وزير آموزش عالي خدمت کرده، پس از دولت هاشمي با حکم سيد محمد خاتمي به رياست سازمان برنامه و بودجه انتصاب يافت و اکنون در شوراي شهر تهران مشغول به کار است.

 

محمد‌علی نجفی از بنیانگذاران حزب کارگزاران در خصوص احتمال کاندید شدن خود گفته است: آنچه تا به حال از سوی برخی از دوستان یا رسانه‌ها مطرح شده بر اساس گمانه‌زنی‌های خودشان است و بحثی از طرف من یا تشکیلاتی در ارتباط با جریان اصلاح‌طلب وجود نداشته است و از نظر من شایعه است.

 

علی فلاحیان:شاید بیایم

 

علي فلاحيان وزير اطلاعات دولت هاشمي رفسنجاني نيز از جمله وزراي سابقي است که در روزهاي اخير نامش به عنوان يکي از نامزدهاي انتخابات آينده رياست جمهوري مطرح شد. به خصوص که با فعال کردن سايت اينترنتي خود به اين گمانه زني‌ها دامن زد.

 

وي در تازه ترين موضع خود در اين باره گفت که هرگز نگفته است که در انتخابات رياست جمهوري يازدهم به عنوان نامزد حاضر نخواهد شد. اگر چه اين عضو کنوني مجلس خبرگان رهبري به صراحت نيز نگفت که نامزد اين انتخابات خواهد شد.

 

منوچهر متکی، کاندیدای در سایه

 

منوچهر متکی اما وزیر امور خارجه دولت دولت‌هاي نهم و دهم است و هرچند که در دولت دهم به شکلی عجیب و وقتی در سفر کاری در سنگال به سر می برد توسط محمود احمدی نژاد برکنار شد اما در هر حال در دولت نهم ، کنار محمود احمدی نژاد قرار داشت.

 

متکی اما این روزها با زرنگی خاصی کاندیدا شدن خود را نه تکذیب می کند و نه تایید.

 

به عنوان مثال، وزیر پیشین امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه «آیا قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را خواهید داشت»، گفت: عجب سوالات مهمی می پرسید؟

 

مصطفی پورمحمدی، سیاسی ترین وزیر سابق

 

مصطفی پور محمدی اما وزیر کشور دولت نهم بود.وزیرسابقی که این روزها رئیس سازمان بازرسی کل کشور است و تصميمش را براي کانديدا شدن در انتخابات آتي رد نکرده است.

 

وي در مورد حضورش در انتخابات رياست جمهوري سال 92 گفت: حضور خود را در انتخابات نفي نمي‌کنم ولي در زمان مشخص بايد تصميم به بلوغ برسد تا قابل انتشار شود. هم‌چنين شرايط اجتماعي نيز بايد براي اعلام حضور مناسب باشد و اکنون زمان مناسبي نه براي تصميم‌گيري است و نه شرايط اجتماعي، زمان پذيرش چنين تصميماتي را دارد.

 

غلامحسین الهام، مرد دوچهره

 

غلامحسن الهام، حقوقدان شورای نگهبان، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد، وزیر دادگستری و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است.

 

به گزارش شفاف،وی که در سال گذشته با انتقاد از حلقه یاران نزدیک به دولت از محمود احمدی نژاد فاصله گرفت و از دولت خارج شد در 10 آبانماه سال 91 مجدداً بعنوان سخنگوی دولت انتخاب شد تا شائبه تصمیم وی به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری قوت بگیرد.

 

از او به عنوان مرد دو چهره سیاست نام برده می شود چرا که معلوم نیست منقد دولت احمدی نژاد است یا نزدیک به آن.

 

باقری لنکرانی، کاندیدای گروه پایداری

 

باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم از جمله افرادی بود که جایی در دولت دهم نداشت و به صف منتقدین دولت پیوست. وی از اعضای مرکزی گروه تازه تاسیس پایداری است و در مورد احتمال کاندیدا شدن خود گفته: بنده به دنبال این سمت نیستم اما وظیفه‌ام هر چه باشد عمل می‌کنم. ما وظیفه نداریم اعلام داوطلبی کنیم اما اگر تکلیفی باشد طبق آن عمل خواهیم کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا