معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران معتقد است: یکی از نقشهایی که دولت به سازمان داده و مورد تایید شورای نگهبان هم هست، ایجاد رگولاتوری در بخش IT است.
انصاری با حضور در جزیره پیشگامان و گفت و گو با خبرنگار ماهنامه مهندسی ارتباطات با اشاره به ابلاغ اساسنامه جدید سازمان و بیان مطلب بالا افزود: تنظیم مقررات و ارایه پروانه خدمات فناوری اطلاعات مسولیت رگولاتور است که بر عهده ما نهاده شده است.

وی بحث موتور جست وجو، پست الکترونیک و مراکز داده را  از جمله مثالهای قابل طرح در این زمینه برشمرد و گفت: اگر به نتیجه برسند، از جمله مثالهای مطرح است.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: همچنین بر اساس اساسنامه جدید سازمان فناوری اطلاعات، ماموریتی که در سالهای اخیر بر عهده این سازمان قرار گرفته، مدیریت شبکه ملی اطلاعات است که باید مدیریت، توسعه و بهره برداری از این شبکه را انجام دهیم، و در این زمینه در حال طراحی زیرساختهای لازم هستیم.

 انصاری با اشاره به برنامه پنجم توسعه اظهار کرد: بر اساس تکالیف برنامه پنجم توسعه اتصال دستگاه های دولتی، کسب و کارها و خانوارها را دنبال میکنیم. که تا سال دوم برنامه قرار بود اتصال دستگاه های دولتی به شبکه ملی اطلاعات برقرار شود.

 معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه به دو کار در این مورد اشاره کرد و گفت: ابتدا نیازسنجی دستگاه های دولتی بود که از طریق اپراتورهای ارتباطی پیگیری شد. سپس، ساماندهی وضع موجود شبکه بر اساس معماری یا ملاحظات شبکه ملی اطلاعات بود که ساماندهی IPآدرسها ، ساماندهی DNSها و نامهای دامنه طبق آن صورت گرفت.

 انصاری در مورد ساماندهی پایگاه های اطلاعاتی دستگاه های دولتی افزود: در بند دوم ماده 46 قانون پنجم توسعه آمده است، تا سال دوم برنامه باید ساماندهی شود. از جمله کارهای مهم و اولویت دار ما همین بود که امیدواریم به ثمر برسد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد همکاری با دیگر شرکتها گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و زیرساخت و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در داخل وزارت ارتباطات از همکاران ما ر ایجاد و مدیریت توسعه و بهره برداری شبکه ملی اطلاعات هستند.در خارج از وزراتخانه هم دستگاه های دولتی، تمام مجموعه هاتی خصوصی که متولی بخشهای مجتوایی یا بخشهای ارتباطی هستند مثل PAPها و مچموعه هایی از این دست، تعامل داریم.

وی در عین حال، در مورد بروز مشکلات اظهار داشت: بخش خصوصی که دارای پروانه فعالیت از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند، از طریق این سازمان پیگیری میکنیم. به ویژه در بحث تعرفه، مقررات و اعمال مقررات، از طریق مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات مثل مصوبه106، 120، مصوبه ساماندهی DNSسازمان پیگیری میکنیم.  

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران در عین حال تاکید کرد: گروه تعاونی پیشگامان از پتانسیل بالایی در حوزه فناوری اطلاعات برخوردار است و آماده همکاری با این گروه در عرصه های مختلف هستیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا