یزدفردا :صادق خرازی: در صورت پیروزی مجدد اوباما در انتخابات آمریکا، این کشور با دولت فعلی ایران گفت و گو نخواهد کرد.

صادق خرازی معاون وزارت امور خارجه ایران در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی  و از اعضای هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی گفته است که در صورت پیروزی مجدد باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این کشور با دولت فعلی ایران گفت و گو نخواهد کرد.

سخنان  خرازی در جریان شرکت او در میزگردی در موسسه دیپلماسی ایرانی درباره انتخابات آمریکا ایراد و متن آن در این وب سایت منتشر شده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صبح امروز رسما پایان یافته و اوباما پیروز میدان اعلام شده است . هر دو نامزد این دوره از انتخابات از حزب جمهوریخواه و دمکرات بخشی از تبلیغات انتخاباتی خود را به ایران اختصاص داده‌بودند.

 خرازی در میزگردی بررسی انتخابات آمریکا در تهران، گفته که او "هر گونه تحولی در روابط دوجانبه ایران و آمریکا را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران منتفی و غیرعملی" دانست.

او گفته آمریکایی ها "خوب فهمیده اند که موضوع روابط خارجی تابعی از حیطه اختیارات بالاترین مقام نظام اسلامی یعنی رهبری است چرا که آنها حاضر نبوده و نیستند با احمدی ن‍ژاد مذاکره کنند و با دولت ایشان مسائل را حل و فصل نمایند. دولت و رئیس جمهوری که ایام ماندگاریش مستعجل است و موقعیت بسیار منفی در داخل سیستم سیاسی خود آمریکا به دلیل ارائه برخی شعارها دارد."

معاون پیشین وزارت امور خارجه همچنین  گفته است که در سفر اخیر محمود احمدی ن‍ژاد به نیویورک "نشانه های آشکاری از تمایل ایشان به مذاکره با آمریکا دیده شد ولی آمریکایی ها هیچ اهمیتی به این مواضع ندادند و این رویکرد واکنش جدی از سوی آنها را در برنداشت چرا که از نظر آمریکایی ها کار دولت احمدی ن‍ژاد در ایران به پایان رسیده است."
اصلاح طلبان ایران و رابطه با آمریکا

صادق خرازی به جز معاونت وزارت امور خارجه در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی مدتی هم سفیر این کشور در فرانسه و عضو تیم مذاکرات اتمی بود.

اعضای این تیم در دوره سیاست اعتماد سازی و تنش زدایی در پی برقراری روابط نزدیک با کشورهای غربی از جمله عادی سازی مناسبات با آمریکا بودند.

محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، در خاطراتش می گوید که این تیم در نامه ای که او آن را به جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا رساند، پیشنهاد رفع مسائل بین دو کشور و عادی سازی روابط را داده بود.

با این همه دولت محمد خاتمی علیرغم گزارش های حاکی از تمایل به عادی سازی روابط با آمریکا در این زمینه ناکام بود در حال حاضر آمریکاببا تلاش همه جانبه ، تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال کرده است.

 خرازی گفته "واضح است که دولت احمدی ن‍ژاد تلاش می کند در روزهای پایان کار خود این موفقیت مذاکره با امریکا را به نام خود سکه بزند که مشکل رابطه با آمریکا را این دولت حل کرده است. در حالی که بزرگان کشور اهداف این عده در دولت را خوب می فهمند و اجازه این کار را نمی‌دهند."

وی همچنین درباره رویکرد دولت آینده آمریکا نسبت به ایران پیش بینی کرده است "هرگونه بحث حمله نظامی در مورد ایران بیشتر یک جنگ روانی و شعار تبلیغاتی محسوب می شود. اما تحریم در دستور کار آمریکا قرار خواهد داشت."
او از نحوه مواجهه ایران با تحریم های صورت گرفته علیه این کشور انتقاد کرده و گفته است "اشتباهی که از سوی ما صورت گرفت این بود که در مذاکرات خود، علائمی از کارآیی سیاست موفق تحریم ها نشان داده شد و این مسئله آنها را در دنبال کردن سیاست تحریم جدی تر کرده است."

 خرازی گفته "به زعم من این خدمت به ملت نیست که برخی حضرات برای توجیه و فرافکنی در خصوص ضعف های مدیریتی خود، مسئله تحریم ها را پیش می کشند . به نظر من بحران مدیریت در کشور را نباید به پای تحریم بگذاریم."

معاون پیشین وزارت امور خارجه ایران گفت: مقامات دولت فعلی  "تصور دقیقی از مسائل خود و مدیریت بحران ندارند و همه سوء مدیریت های خود را به پای تحریم می گذارند."

او گفته دولت ایران "با گره زدن مشکلات اقتصادی با بحث تحریم ها، تمایل خود را به مذاکره با آمریکا نشان می دهد."

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا