رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: طرح تشکیل شورای عالی انتخابات که کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی مطرح کرده، مغایر قانون اساسی و اصل تفکیک قوا است.

یزدفردا :در لابلای خبرها تلاشی است از همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا که  مهمترین وخواندنی ترین  اخبار سرویس های مختلف خبری جراید،سایت ها و خبرگزاریهای ایران و جهان  را به صورت آن لاین انتخاب و تحت عنوان "درلابلای اخبار" بازنشر می دهند،امید می رود بتوانیم کوتاهترین راه  برای اطلاع از مهمترین اخبار روز استان ،ایران و جهان را در یزدفردا  برای  مخاطبان فردایی  ایجاد نماییم .

پیشنهاد تشکیل "شورای عالی انتخابات" مرکب از سه قوه در مجلس


کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تشکیل شورای عالی انتخابات مرکب از نمایندگان سه قوه را که بیش از 50 نماینده آن را به این کمیسیون ارایه کرده‌اند مورد بررسی قرار خواهد داد.

یکی نماینده عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس  از ارایه پیشنهادی به این کمیسیون مبنی بر تشکیل شورای عالی انتخابات مرکب از نمایندگان سه قوه خبر داد.

وی گفت: این پیشنهاد بیش از 50 امضا دارد و قرار است در کمیسیون شوراها و در بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته این نماینده در این پیشنهاد وزیر کشور و وزیر اطلاعات به عنوان نمایندگان دولت، یکی از نواب مجلس و رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان قوه مقننه و معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور به عنوان نماینده قوه قضائیه ترکیب این شورا را تشکیل می‌دهند.

به گفته این عضو کمیسیون شوراها همچنین شورای مذکور دبیر ستاد انتخابات کشور را تعیین می‌کند و کار این شورا سیاست گذاری در اجرای انتخابات است.

به گزارش مهر طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از چندی پیش در دستور کار کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس قرار گرفته و هم اکنون پیش نویس آن در دست بررسی است.

 10 روز به نمایندگان فرصت داده شده تا پیشنهادات خود در بررسی این طرح به کمیسیون ارایه دهند که تشکیل شورای عالی انتخابات مرکب از نمایندگان سه قوه یکی از مهمترین پیشنهاداتی است که به کمیسیون شورای مجلس رسیده است.

 

رئیس ستاد انتخابات اعلام کرد:

موضع رسمی دولت نسبت به طرح تشکیل شورای عالی انتخابات درمجلس

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: طرح تشکیل شورای عالی انتخابات که کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی مطرح کرده، مغایر قانون اساسی و اصل تفکیک قوا است.


به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دولت، سید صولت مرتضوی در خصوص پیشنهاد تعدادی از نمایندگان برای شکل گیری شورای عالی انتخابات گفت: صرف نظر از این که طرح تشکیل شورای عالی انتخابات به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌رسد یا خیر، این طرح خلاف قانون اساسی است.

وی اظهار داشت: اگر منظور از تشکیل شورای عالی انتخابات امر نظارت بر انتخابات باشد که اصل 99 قانون اساسی، شورای نگهبان را به عنوان نهاد ناظر بر انتخابات مشخص کرده است.
 
معاون سیاسی وزیر کشور افزود: از سوی دیگر اگر منظور از تشکیل شورای عالی انتخابات دخالت در امر اجرا باشد که این موضوع خلاف اصل تفکیک قوا است.
 
مرتضوی تصریح کرد: قانون اساسی امور اجرایی کشور را به قوه مجریه واگذار کرده و با توجه به این وضوح، طرح تشکیل شورای عالی انتخابات مغایر با اصل تفکیک قوا و دخالت در کار قوه مجریه محسوب می‌شود.
 
به گزارش خبرنگار مهر یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 24 خرداد ماه 1392 برگزار خواهد شد.
 
 بر این اساس روز گذشته یکی از اعضای کمیسیون شورا ها و سیاست داخلی مجلس شورای اسلامی خبر از امضای طرح تشکیل شورای عالی انتخابات از سوی 50 نفر از نمایندگان داد.
 
به گفته این نماینده در این پیشنهاد وزیر کشور و وزیر اطلاعات به عنوان نمایندگان دولت، یکی از نواب مجلس و رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان قوه مقننه و معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور به عنوان نماینده قوه قضائیه ترکیب  شورای عالی انتخابات را تشکیل می‌دهند.
 
به گفته این عضو کمیسیون شوراها همچنین شورای مذکور دبیر ستاد انتخابات کشور را تعیین می‌کند و کار این شورا سیاست گذاری در اجرای انتخابات است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا