یزدفردا :علی آبادی :مهندس محمد رضا فلاح زاده استاندار یزد به همراه معاونین و مشاوران خود در نشستی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه استان یزد  از یکسال تلاش رسانه های استان تقدیر کرده و به سئوالات آنان پاسخ داد .

به گزارش خبرنگاریزدفردا : در ابتدای این نشست استاندار یزد با اشاره به ایام لیالی قدر ،ضربت خوردن امیر مومنان علی ابن ابی طالب(ع) را تسلیت گفته و همچنین روزخبرنگار را به اصحاب رسانه و تمامی فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانی تبریک گفت و اظهار داشت :خدمات اصحاب رسانه در طول تاریخ معاصر چه  در جهت وقوع انقلاب و مبارزات ،پیروزی انقلاب ،خصوصا در دوران دفاع مقدس ،دوران طلایی و نورانی  ملت ایران  واقعا ستودنی است  و شهدایی که اصحاب رسانه در زمان دفاع مقدس تقدیم انقلاب کردند خود گواهی بر حضور تاثیرگذار این قشر تلاش گر است  و پس از آن هم خدمت  به عرصه سازندگی  همه نشانگر همراهی خبرنگاران با نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد .

استاندار یزد در ادامه بر لزوم توجه به تذکرات و نکاتی که رهبر انقلاب  می فرمایند افزود:زمانی شهید بهشتی فرمودند "آی ملت ما که بربالای برج دیده بانی  این ملت نشسته ایم داریم به شما اعلام می کنیم  که خود را برای جنگ طولانی مدت آماده کنید  "این سخنان را شهید بهشتی در آبانماه 1359 اعلام نمودند ودر حال حاضر هم  رهبر معظم انقلاب هم بر بالای برج دیده بانی این مملکت قرار دارند و اشراف کامل اطلاعاتی هم دارند و البته تفاوت اطلاعات با اخبار هم این است که اخبار احتمال تکذیب و تحریف دارد ،ولی اطلاعات دقیق است  و خبر پرورش یافته ای است که که  تبدیل به اطلاعات شده است و قطعا ایشان با اشرافیت کامل اطلاعاتی باید ها و نبایدها را می فرمایند ،هم تقدیر ها را می فرمایند و هم تذکرات را ، که اهمیت سخنان ایشان را دو چندان می کند .

فلاح زاده در ادامه سالگرد شهادت  شهید صارمی  را تبریک و تسلیت عرض نمود و اظهار داشت : شهید مظلوم عرصه خبر رسانی   که مظلومانه توسط وهابیون و طالبان  در کشور افغانستان به شهادت رسید سندی است از مضلومیت جمهوری اسلامی که دشمن  با نقض قوانین بین المللی  یک خبرنگار را در کشوری دیگر مظلومانه  به شهادت رسانند .استاندار یزد در ادامه تاکید کرد :مظلومیت جمهوری اسلامی در برابردشمنانش ادامه مظلومیت امیرالمومنین (ع) است .

استاندار یزد با اشاره به اینکه رسانه ها به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولین هستند  انتقاد از مسئولین را سازنده دانست و افزود :همانگونه که مسئولین موظف هستند که انتقاد رسانه ها و مطبوعات را پذیرا باشند و در مقابل هم اگر به رسانه ها نقدی شد  نباید با عث ناراحتی دوستان شود و اگر نقد  سازنده باشد  قطعا در مورد رسانه ها نیز اینچنین خواهد بود .

پاسخ به سئوالات خبرنگاران

استاندار یزد در ادامه سخنان خود به سئوالات و مطالب خبرنگاران پاسخ داد


زائر سرا برای خبرنگاران

استاندار یزد پیرامون ایجاد زائر سرا برای خبرنگاران در مشهد گقت : که با بودجه های دولتی ممکن نیست ولی با مشارکت  رسانه ها و حمایت خیرین می شود اقداماتی در جهت اجرایی شدن این پیشنهاد برداشت  که در صورت موافقت رسانه ها  پیگیری خواهد شد .

مسیر ده بالا به نیر و طزرجان به مهریز

فلاح زاده در مورد مسیر ده بالا به نیر اظهار داشت : در برنامه مطالعات قرار می دهیم و در مورد مسیر طزرجان هم قبلا پیشنهاد و در سفر های دولت بررسی شد که تایید نشد .

احداث راه ندوشن اصفهان

استاندار یزد در رابطه با احداث راه اصفهان به ندوشن اظهار داشت :در مورد راه اصفهان به ندوشن مطالعات انجام شد وتلاش هایی هم برای جلب مشارکت بخش خصوصی انجام شد که نتیجه ای نداشت و البته از طریق بودجه راه های روستایی و بودجه های استانی  در دستور کار قرار گرفته و کار در حال انجام است .


ساخت مصلی بزرگ یزد

استاندار یزد در رابطه با ساخت مصلی در یزد اظهار داشت :  بودجه ای برای مصلی ها سال گذشته اختصاص داده شد که در مسجد ملااسماعیل  جهت مرمت و بازسازی هزینه شد .

وی در ادامه متذکر شد :آیت الله ناصری نماینده محترم ولی فقیه پیگیراحداث مصلی برای شهر یزد بوده اند والبته در ابتدای حضور در استان نیز از اولویت های کاری ایشان اعلام شده بود که جلسات متعددی هم در این رابطه  برگزارشد.

استاندار یزد در ادامه افزود :نتیجه جلسات این بود که  در جلسه ای که در تاریخ  5 /4 /91با حضورآیت الله ناصری نماینده ولی فقیه دراستان ،استاندار یزد ، فقه خراسانی رییس شورای اسلامی شهر ،حجت الاسلام  مطهریان عضو شورای اسلامی شهریزد ، مهندس میروکیلی شهردار وقت یزد  ،آقای خانی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان  ، مسکن و شهرسازی ومعاونت امور عمرانی  استانداری ( پس از چندین جلسه  بررسی )تصمیم گیری شد که مکان پایانه مسافربری سابق یزد به یک مصلی بزرگ و میدانی بزرگ  مثل مسجد امام اصفهان  تبدیل شود  که امکانات زیادی از جمله میدانی بزرگ و مصلی و ...در آن دیده شود .

فلاح زاده استاندار یزد تاکید کرد :البته در این رابطه چندین جلسه شفاهی بدون صورتجلسه انجام شده بود  که موارد متعدد بررسی شده  و مسکن و شهرسازی نقشه های مورد نیاز را ارائه نموده و البته زمین هایی هم در حاشیه شهر مطرح  و بهترین زمینی که مطرح شده بود زمین پایانه مسافربری سابق یزد بود که در مرکز شهر قرار دارد .

 استاندار یزد با ارائه صورت جلسات موجود در این رابطه  اظهار داشت :در تاریخ 19 /8/ 90 امام جمعه محترم یزد از شهردار وقت درخواست همین زمین را داشته اند که 6 ماه پس از آن صورتجلسه در دفتر آیت الله ناصری تنظیم شده است و براساس همین صورت جلسه عملیات تسطیح برای برگزاری نماز عید آغاز شده بود  و البته پیشنهاد دهنده مشخص و امظاء کنندگان هم مشخص هستند  .


در خصوص معدن مس   

استاندار یزد با اشاره به مطالب عنوان شده در مراسم معارفه مدیر کل بهزیستی استان اظهار داشت : در محافل عمومی و بعضا....عنوان می شود که از روزی که استاندار آمده معدن مس شروع به کار کرده است  و ما تنها تاریخچه ان را توضیح دادیم و اتفاقا آقای افخمی از فرمانداران سابق اردکان هم حضور داشتند و توضیحات را منصفانه دانستند وتمام نامه نگاری ها و سوابق اجرای پروزه مشخص و در نامه نگاری های آن زمان کاملا شواهد حکایت از آن دارد  که در معدن دره زرشک کار آغاز شده و درخواست شروع به کار معدن علی آباد همانند معدن دره زرشک  بوده است

استاندار یزد در ادامه تاکید کرد :البته آشنایی ما با معدن به قبل از استانداری بر می گردد و زمانی که برای سفر به یزد از این مسیر عبور می کردیم شاهد فعالیت این معدن بوده ایم !

استاندار یزد با اشاره به اینکه  صدور مجوز معادن بزرگ و صنایع بزرگ تماما در تهران انجام می شود اظهار داشت : جالب است دوستان چگونه علی آباد و دره زرشک را به ابرکوه مرتبط می کنند و این در حالی است که تمام تاثیرات مثبت معدن برای شهرهای تفت و یزد است که 40 کیلومتر حداکثر فاصله اشان با معادن است تا ابرکوه که  95 تا 100 کیلومتر از آن فاصله دارد  ، و مطمئنا اگر قرار باشد  شغلی ایجاد شود برای شهر های نزدیک به معادن است   و این سبک و سیاق درست است!!!!!تاریخ صدور پروانه 7/ 2/ 78 است و مجوز هم بیست ساله !!!

استاندار یزد :در تاریخ 30 /7 /90 نامه ای جهت توقف کار ابلاغ شد که با دستور استاندار به صنایع ابلاغ شده است  و موضوع مهم این است که صنایع و معادن حق تعطیل کردن کاری که مجوز دارد را ندارد و بدون حکم مراجع قضایی چنین کاری جرم و خلاف قانون است و شرکت ملی مس می تواند شکایت و درخواست خسارت کند .

استاندار یزد در ادامه با تاکید بر لزوم اجرای قانون اظهار داشت : از آقای پور محمدی ریاست کل سازمان بازرسی کشو هم درخواست کردیم که سازمان بازرسی ورود پیدا کند و تکلیف قطعی را مشخص نماید  و سازمان بازرسی هم با اتکا به نظر کارشناسان خبره  تکلیف نهایی را مشخص خواهد کرد .

استاندار یزد با اشاره به اولین سفر خود در دوران استانداری یزد به شهرستان تفت یاد آور شد :  دفعه اولی از تفت بازدید کردیم ،و البته نماینده محترم جناب یحیی زاده هم حضور داشتند،عده ای از اهالی  و ساکنین منطقه اصرار کردند  که از معدن مس بازدید کنید و من با توجه به کاراداری در یزد داشتیم ،موافق بازدید  نبودیم و آنقدر اصرار کردند که بیایید بازدید کنید و کمک کنید که کار تسریع شود . و البته بعد  همان ها .....

استاندار یزد در ادامه با اشاره به اینکه نظر ما این است که نظر کارشناسان  خبره آب و سرمایه گذاری تصمیم  گیری خواهند کرد اظهار داشت :ما نیز تابع نظر کارشناسان خواهیم بود و هیچ اصراری بر ادامه  و یا توقف  بدون نظر کارشناسی نداریم و حساسیتی هم روی موضوع نداشته و نخواهیم داشت .وی همچنین افزود:در مورد معدن مس بنده نه کارشناس محیط زیست هستم نه آب و نظرات کارشناسان را می پذیریم

 

در خصوص مسکن مهر

استاندار یزد در مورد نظارت بر امور مسکن مهر گفت:دولت طرحی را ارائه داد و در استان یزد در حال حضر 31000 مسکن در حال ساخت است

وی افزود:10700 مسکن توسط تعاونی ها ،6000هزار مسکن اجاره ای 5 ساله 2300 واحد بهزیستی و خیرین  و خودمالکین 6000 و سه جانبه  6000که جمعه 31000 واحد در حال ساخت است .

 استاندار یزد تاکید کرد :در حوزه های دیگر مسکن مهر مشکل خاصی نداریم و به جز مواردی که در همان ابتدا تعاونی ها اصلاح شد ،مشکل جدی وجود ندارد و با نظارت عالیه مسکن و شهرسازی و تعاونی ها  کار کنترل می شود و از لحاظ سازه نظارت ها انجام شده و ایرادی وجود ندارد و البته شاید بعضی شرکت ها در مصالح نازک کاری کوتاهی داشته اند والبته در صورت مشخص شدن  برخورد هم شده است .

استاندار یزد به حمایت های صورت گرفته از مسکن مهر اشاره نمود و اظهار داشت :در زمینه های زیر ساختی ، وام و تسهیلات حمایت شده است و بیشترین سقف وام مسکن مهر  به یزد تعلق گرفت و تا سقف 25 میلیون تومان وام تصویب و پرداخت شده است .وی افزود:  در یزد بافق و میبد که انبوه سازی شده است 25 میلیون قطعی شده است  و شاید در بعضی موارد افراد مشکلاتی داشته اند که باید شکایت و بررسی شود .

استاندار یزد با اشاره به بررسی شکایت های صورت گرفته گفت:در کل استان یزد یک شرکت تعاونی مشکل دار وجود داشته که پرونده اش به دادگاه فرستاده شده است و  پرونده آن  در حال پیگیری است.و اگر سهامداران مسکن مهر ایرادی می بینند می توانند شکایت کنند و قطعا بررسی می شود .

 کارعمرانی بلوار طالقانی توسط شهرداری یزد

استاندار در مورد کار عمرانی انجام شده در بلوار طالقانی شهر یزد  اظهار داشت :کار مربوط به شهرداری است و از معاونت امور عمرانی می خواهیم که پیگیری کنند و اگر مشکلی است رفع شود .

خانه های جنب انبار های شهر

مهندس فلاح زاده در در مورد خانه های  نزدیک انبار های شهر  نیز اظهار داشت :م با توجه به محل متولی دارد و اگر داخل محدوده است شهرداری  و معاونت امور عمرانی  پیگیری و تعیین تکلیف خواهد شد .

 ستاد تسهیل استان

استاندار یزد در مورد ستاد تسهیل در استان یزد خاطر نشان کرد:  زمانی که ستاد تسهیل در حیطه اختیار وزارت خانه بود دو مورد تشکیل جلسه شد و زمانی که تفویض اختیار شده است با مسئولیت معاونت برنامه ریزی تشکیل و انشالله جلسات آتی حضور خواهیم داشت .

توجه به مشکلات انعکاس یافته در رسانه ها

استاندار یزد همچنین قول مساعد داد :در مورد انعکاس مشکلات توسط رسانه ها  نیز  پیگیری شده  که مدیران توجه بیشتری داشته باشند .

اشتغال معتادان پس از ترک اعتیاد

استاندار یزد گفت :درمورد اشتغال معتادان بعد از ترک  قطعا حمایت می شود.

استاندار یزد همچنین خاطر نشان کرد :  استان در کارخانه فولاد، شیشه و همچنین تعدادی از کارخانه های کاشی با مشکل کارگر روبرو است و استقبال نشده است و این در حالی است که  حدود 70 هزار مهاجر کار در استان یزد حضور یافته اند .

شهرک صنعتی آجر و آلاینده ها

مهندس فلاح زاده در مورد شهرک صنعتی آجر  اظهار داشت : شهرک مصوب آجر نداریم و طرح جامع کاهش آلایندگی در حال تدوین است و به محض تصویب باید اجرا شود صنایع آلاینده ای که مشخص می شوند باید جابجا شود .

استاندار یزد تاکید کرد:تنها راه نجات استان  اجرای کامل  طرح آمایش صنعتی استان است که درصورت اجرای کامل از انفجار دهلیز دشت یزد اردکان جلوگیری می شود و همچنین از مهاجرت بی رویه به نقاط  مشکل دار جلوگیری می شود .

ورزش استان

استاندار یزد در مورد ورزش استان با اشاره به اینکه در مورد فوتبال خیلی هزینه شده است و خروجی آن هم منفی بوده است ،اظهار داشت :با همراهی مدیریت سنگ آهن ،که جا دارد در همین جا از همکاری آنها تشکر شود ،تیم فوتبال تربیت به سنگ آهن انتقال داده شد تا با برنامه ریزی مدون و توجه به کار ریشه ای کار اادامه یابد .


خروج سنگ آهن از استان یزد و نیاز به انتقال  آب به استان

استاندار یزد در مورد اظهار نظر مسئولین استان اصفهان در مورد آب انتقالی به یزد  اضهار داشت :در مورد آب و سنگ آهن هم قطعا یک کار ملی است و همانگونه که آب از آنجا به یزد می آید و 93 درصد آن صرف آشامیدن مردم می شود و از انفال است ، سنگ آهن هم  جزو انفال است و هیچ مقامی نمی تواند جلو انتقال هیچ کدام را بگیرد و استاندار محترم و یا هرمقامی هم که در مورد آب انتقالی اظهار نظر کرده اند بدانند که آب انتقالی 93 درصد صرف آشامیدن مردم می شود و از گلوی تشنه مردم در کویر پایین می رود و هماهنگونه که سنگ آهن از بافق به اصفهان منتقل می شود آب آشامیدنی مورد نیاز مردم هم تامین می شود .


جذب بودجه های ملی در استان

استاندار یزد در مورد بودجه های استان  اظهار داشت : بودجه استان به صورت صد درصد جذب شده است و امسال 8میلیارد و نیم بودجه جذب نشده بود که به شهرداری ها اختصاص داده شد  و بودجه به صورت کامل جذب شد .


حضور خبرنگاران در جلسات استان

استاندار یزد در مورد حضور خبرنگاران در جلسات مهم اداری استان نیز اظهار داشت :اگر انتظار این است که نماینده تمام رسانه های استان در تمام جلسات حضور داشته باشند امری غیرممکن است و البته در حد امکان همکاری خواهد شد.


تغییر مدیران در استان

در مورد تغییر مدیران استان نیز استاندار اظهار داشت :اگر مدیری باشد که بودنش به ضرر نظام باشد مصلحت مدیر فدای مصلحت نظام نخواهد شد و جابجایی مدیران استان و همچنین بانک ها طبق آین نامه ها و توسط مرکز انجام می شود و البته با نظر استان  و هیچ زمان  منافع جامعه و نظام را فدای مصلحت هیچ مدیری نکرده ایم .


 پاسخ استاندار به شبهات مطرح شده در استان و همچنین توانمندی های شهرستان های استان و توزیع امکانات

افزایش ظرفیت تولید فولاد در استان

استاندار یزد در ادامه سخنان خود با اشاره به انتقادات  و فضا سازی های انجام شده اظهار داشت : ظرفیت  تولید فولاد در استان به  9میلیون تن رسیده است و البته ظرفیت براساس مجوزهای صادر شده است واین خود کار بزرگی بوده که در استان صورت گرفته است .

گسترش شبکه ریلی

استاندار یزد در مورد راه آهن و توسعه شبکه های آن در استان اظهار داشت :توسعه شبکه راه آهن را ابتدا اقای حسینی پور اردکانی پیشنهاد دادند  و پیگیری شد و البته این نیست که استاندار بگوید و بشود ومشاوران باید امکان سنجی و مطالعات محور سنجی و بعد از ان کارشناسان باید بررسی کنند و نهایتا  از 10 محور مشخص شده محور نهایی با توجه به تمام جوانب  مصوب می شود .

وی با گله مندی از بعضی قضاوت ها اظهار داشت :  اینکه  مسیر راه آهن به شیراز برای استان احداث شده است چه ضرری برای استان دارد که بعضا اینگونه برخورد ها صورت می گیرد

وی افزود: اینکه استان به سه محور ریلی کشور متصل شده است چه ایرادی دارد و زمانی که استان های دیگر در حال رقابت برای گرفتن امکانات هستند ما نیز تلاش خود را باید انجام دهیم .


صدور مجوز فولاد در خاتم مهریز و گندله سازی بافق

استاندار یزد در ادامه با اعلام خبر صدور مجوز برای فولاد خاتم و مهریز  اظهار داشت : برای بافق هم مجوز گندله سازی  صادر شده است که حق آن شهرستان ها بوده است .

فولاد ابرکوه

استاندار یزد در ادامه افزود :عده ای مطرح کرده اند که فولاد ابرکوه  که باید گفته شود که مشاور فولاد تکنیک مطالعات آن را انجام داده و زیر مجموعه چادر ملو است و جالب است که چادرملوچه ارتباطی با مس دارد را باید از دوستان سئوال کرد و شرکت ملی مس و شرکت ملی چادر ملو !!! و جالب است که ابرکوه با 800 حلقه چاه آب طبق گفته  منتقدان  آب لازم جهت فولاد را  ندارد و جالب تر آنکه  که آب منطقه ای هم مجوز لازم را صادر کرده است .


نمودار وضعیت صنعت در استان

استاندار یزد با رائه نموداری که وضعیت صنعت استان  را نشان می داد اظهار داشت :طبق آمار ابتدا شهر یزد ،دوم اردکان ،سوم میبد،چهارم صدوق،پنجم مهریز،ششم تفت،هفتم طبس،هشتم ابرکوه بافق  بهاباد و خاتم در ردیف های آخر قرار دارند وبا توجه به نظر آقایان  باید بگذاریم که شهرستان های آخر مشکل مهاجرت داشته باشند و شهرستان های اول مشکل مهاجر پذیری .


استاندار یزد با اعلام اینکه این آمار متعلق به  تیرماه 91 است اظهار داشت :تمام استان حق داشتن همه چیز را دارند و باید تلاش کنیم تا شهرستان های محروم استان بتوانند از خدمات و امکانات دولت به اندازه سایر استان بهره ببرند و این نباشد که همه استان را در دو شهرستان خلاصه کنیم و اجازه رشد به سایر شهرستان ها داده نشود .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا