یزدفردا :شفاف از مخاطبانش پرسید: چرا ایران رتبه اول در عمل زیبایی بینی را دارد؟

 سایت شفاف با انتشار گزارشی درباره میزان استقبال از جراحی های زیبایی در ایران، از مخاطبان خود خواسته تا در نظرسنجی این سایت درمورد دلیل اول بودن رتبه ایران در عمل زیبایی بینی شرکت کنند.

به گزارش  شفاف، عمل بینی در ایران مثل همیشه بازار داغی دارد و گوی سبقت را از سایرین ربوده است. جدیدترین اخبار هم حکایت از کاهش سن این عمل در ایران دارد.

به گفته یک متخصص روانشناس، این عمل هم اکنون در سن های پایین انجام می شود. مصطفي تبريزي گفت: هرچند سن مناسب براي عمل جراحي زيبايي بيني در بين پسران 18 و براي دختران 17 سال است، با اين وجود امروزه شاهد كاهش سن متقاضيان به 14 و 15 سال هستيم و اين موضوع نشان دهنده اين است كه فرد به انجام عملي تصميم مي‌گيرد كه هنوز آگاهي و شناخت كافي از اين موضوع و پيامدهاي ناشي از آن ندارد.

شاید دیگر این موضوع که هنگام  پرسه زدن در خیابان به وفور چنین افرادی را ببینید ،که چسب بر بینی دارند و به اصطلاح دماغشان به اندازه یک پسته بالا رفته است،عادی باشد .اما روانشناسان نظری خلاف این دارند.

به گفته این روانشناسان، بيشترين افرادي كه عمل زيبايي انجام مي‌دهند كساني هستند كه عزت نفس و اعتماد به نفس پايين دارند و اين افراد در پي دستيابي به تاييد نظر افراد ديگر جامعه و جايگاه اجتماعي‌اند، در حاليكه اين جايگاه حاصل توهم ذهني آنان است و پيامد و نتيجه عملي و كاربردي براي آنها در جامعه ندارد.

مصطفي تبريزي، روانشناس با تاكيد بر رتبه اول ايران در جراحي‌ زيبايي‌بيني در دنيا، ميزان خودآگاهي فرد و تكامل هويت را مهم‌ترين عامل در اين ا قدام دانست و گفت: برخلاف كشور ما جراحي زيبايي ليپوساكشن (كوچك كردن شكم) شايع‌ترين عمل زيبايي در دنياست كه هدف درماني دارد.

اين متخصص روانشناسي و مشاوره با اشاره به اينكه بسياري از افرادي كه به عمل جراحي زيبايي تن مي‌دهند به «خود ارزشمندي» كه در پي كسبش بودند نمي‌رسند، اظهار كرد: اين افراد عموما پس از عمل به آن ميزان رضايت مورد نظر خود دست نمي‌يابند و چهره و ظاهري كه قبل از عمل در ذهن خود مي‌پرورانند را محقق نمي‌بينند و عموما با مشكلات ثانويه ديگري از قبيل مشكلات تنفسي، افتادگي گونه، بازگشت چين و چروك‌هاي صورت و ... مواجه مي‌شوند.

وي ادامه داد: عدم رضايت فرد ازعمل با فشارهاي رواني، افسردگي، پشيماني، پريشاني و سرزنش خود همراه خواهد بود و چون متقاضيان عمل جراحي زيبايي، قبل از عمل تعهدنامه مربوط به عمل جراحي را درخصوص به عهده‌گرفتن تمامي نتايج حاصل از عمل امضاء مي‌كنند طبعا هيچ حق و حقوقي براي اعتراض و شكايت نسبت به نتيجه عمل جراحي خود ندارند.

افرادي كه بيني‌هايشان را عمل مي‌كنند به چند گروه تقسيم مي‌شوند، عده‌اي هستند كه بيني‌هايشان شكل واقعا نامتعادلي دارند يا داراي مشكلات تنفسي هستند كه اين دسته از جراحي‌هاي زيبايي بيني قابل توجيه و دفاع است. عده‌اي ديگر هم به دليل چشم و هم‌چشمي‌هاي موجود در جامعه به اين اقدام دست مي‌زنند، حتي در مواردي ديده شده است كه فرد عمل زيبايي انجام نداده ولي بر روي بيني خود چسب بيني چسبانده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا