روزنامه بشارن :رییس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان یزد:هنوز هیچ لیست انتخاباتی در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان یزد بسته نشده و ازهمه علاقمندان به این جریان سیاسی می خواهیم با ارائه عملکرد خود به این شورا در فرآیند انتخاب لیست شرکت داده شوند

روزنامه بشارن :رییس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان یزد:هنوز هیچ لیست انتخاباتی در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان یزد بسته نشده و ازهمه علاقمندان به این جریان سیاسی می خواهیم با ارائه عملکرد خود به این شورا در فرآیند انتخاب لیست شرکت داده شوند

اختلاف افکنی میان اصلاح طلبان از ترفندهای رقبای سیاسی آنهاست، اصلاح طلبان باید از تجربه اختلاف داشتن و شکست در انتخابات 84 استفاده کرده و در انتخابات 96 متحد باشند

شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان بیشترین همراهی و قرابت را با ابوالفضل موسوی دارد و وی یکی از اعضای این شورا در تهیه لیست انتخابات 96 است

قو گرایی، محله محوری و توجه به اعتبار خانوادگی همچنان ملاک انتخاباتی مردم یزد است که باید با معرفی افراد متخصص، پاکدست و فرهنگ سازی این شیوه نادرست را عوض کنیم

اصلاح طلبان فراز و نشیب های زیادی را در سپهر سیاست ایران پشت سر گذاشته اند و آفتاب بخت آنها 2 بار در سال های 76 و 94 طلوع کرد. اما هربار پس از رسیدن به جایگاه هایی در هرم قدرت، با حجم بالایی از انتقاد و گاهی تخریب از طرف رقیب سیاسی خود مواجه شده اند. در تجربه سالهای دولت اصلاحات، اختلاف افکنی های تبلیغاتی رقیب، اصلاح طلبان را به چند دسته تقسیم کرد و به تقابل با یکدیگر کشاند که ماحصل این اختلاف ها، شکست در انتخابات ریاست جمهوری 84 و افول ستاره بخت سیاسی آنها بود.

حال بار دیگر اصلاح طلبان پس از حوادث تلخ 88 و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و پیروزی در انتخابات مجلس دهم، به عرصه قدرت سیاسی کشور بازگشته اند و این بار هم رقیب سیاسی آنها تمرکز بالایی بر اختلاف افکنی در این جبهه سیاسی و بکار بردن فرمول انتخابات 84 دارد. موضوعی که اثرات آن را در شبکه های اجتماعی تا حدودی می توان دید بطوریکه برخی از اصلاح طلبان در آستانه انتخابات مهم شورای شهر یزد، علم مخالفت با شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان، انتقاد از عملکرد ابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد و طرح شایعاتی مخرب را برافراشته اند.

شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان یزد نقش موثری در پیروزی لیست امید در انتخابات اسفند 94 داشت و بار دیگر با محوریت شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان کشور قرار است لیستی از این جناح سیاسی برای انتخابات شوراهای شهر و روستای استان معرفی کند. غلامعلی سفید، رییس این شورا در خصوص طرح اختلافات میان اصلاح طلبان در آستانه انتخابات با تاکید بر اینکه شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان یزد هیچ اختلاف بنیادین و مشکل سازی با ابوالفضل موسوی ندارد؛ می گوید: آقای موسوی به عنوان نماینده لیست امید در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان حضور دارد و به همراه سایر اعضای این شورا در روند انتخاب لیست انتخاباتی برای شورای شهر نقش آفرینی خواهد کرد.

استاندار اسبق یزد نهایی شدن لیست انتخاباتی توسط شورای اصلاح طلبان یزد را با قاطعیت تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر این شورا مشغول بررسی رزومه افراد مختلف است و تنها پس از ثبت نام کاندیداها و رای گیری توسط اعضای شورای اصلاح طلبان، لیست مشخص می شود. سفید از همه علاقمندان به حضور در شورای شهر خواست تا سوابق خود را به این شورا ارسال کنند تا در روند انتخاب و تهیه لیست انتخاباتی قرار گیرند.

رییس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان یزد در خصوص قوم گرا و محله محور بودن مردم این استان در انتخابات شوراها با قبول این نظر گفت: اگر اصلاح طلبان لیستی از افراد کارآمد، متخصص، پاکدست و قابل دفاع را به مردم معرفی کند و اصلاح طلبان از طریق رسانه ها انتخاب مناسب را فرهنگ سازی نمایند، با توجه به تجربه انتخابات اسفند 94 می توان به تغییر نگرش مردم در انتخابات 96 امیدوار بود.   

استاندار اسبق یزد در خصوص اینکه برخی بر این باورند اصلاح طلبان شورای شهر را سیاسی می کنند، با قبول برخی اشتباهات این جریان سیاسی در شورای شهر اول، گفت: شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در این دوره با تشکیل کارگروه هایی تخصصی بر آن است تا افراد متخصص و آگاه به مشکلات شهر یزد را به مردم معرفی کند و کمترین نگاه سیاسی به این نهاد را دارد.

در ادامه مصاحبه بشارت یزد با غلامعلی سفید، رییس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان یزد که تجربه استانداری یزد در دولت های سازندگی و اصلاحات دارد، را می خوانید:

آیا همانند انتخابات اسفند 94 قرار است شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در استان ها فعال باشد و لیست انتخاباتی ارائه کند؟

دقیقا همانند آنچه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اتفاق افتاد، در انتخابات 96 نیز برای ریاست جمهوری و خصوصا انتخابات شوراهای شهر و روستا، شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در کشور برنامه ریزی خواهد کرد و از طریق شوراهای سیاست گذاری اصلاح طلبان در استان ها و شهرستان ها به شناسایی کاندیداهای اصلاح طلب و معرفی آنها به مردم خواهد پرداخت.

تفاوتی که با انتخابات اسفند 94 وجود دارد این است که در آن زمان، این شورا متشکل از افراد و شخصیت های حقیقی اصلاح طلب بود و در نتیجه وزن افراد و عقبه آنها در شورای سیاست گذاری مشخص نبود و فردیت افراد در تصمیم گیری ها مشارکت داشت. اما برای انتخابات 96 به حضور احزاب و گروه های اصلاح طلب بیشتر توجه شده و شورای اصلاح طلبان در سطح کشور عمدتا از احزاب این جریان سیاسی شکل گرفته و چند شخصیت شاخص اصلاح طلب هم به آن اضافه شده است. همچون دوره قبل در این شورای سیاست گذاری نیز آقای عارف به عنوان رییس این شورا حضور دارند.

انتقادهایی از طرف برخی چهره های اصلاح طلب به عملکرد شورای سیاست گذاری چه در دوره قبل و چه برای انتخابات 96 مطرح شده است. محور این انتقادها چیست؟

برخی از چهره های اصلاح طلب انتقاداتی نسبت به حضور برخی گروه ها و احزاب اصلاح طلب در شورای سیاست گذاری داشته اند و مواردی در خصوص نحوه تعامل با دولت و یا مصداق های رسیدن به کاندیداهای خاص دارند اما امیدواریم با توجه به رایزنی هایی که صورت می گیرد و حضور چهره های مورد احترام اصلاح طلبان همچون سید محمد خاتمی این اختلاف ها برطرف شود.

ترکیب شورای سیاست گذاری در استان ها چگونه است؟

در استان ها قرار شده تا احزاب اصلاح طلب استانی به همراه نمایندگان احزاب اصلاح طلب کشوری و یک نفر از فراکسیون امید مجلس حضور داشته باشند. در استان یزد نیز شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان با همین ترکیب تشکیل شده است بطوریکه نزدیک به 20 تشکل اصلاح طلب در آن حضور دارند و تعداد 10 نفر از شخصیت های اصلاح طلب نیز به آنها اضافه شده اند. همچنین آقای موسوی، نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان نماینده فراکسیون امید حضور دارند.

انتقادهای زیادی به لیست شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان(لیست امید) در انتخابات مجلس مطرح شده که بسیاری از افراد حاضر در این لیست مشی اصلاح طلبی نداشتند، چه راهکاری برای انتخابات 96 دارید؟

در انتخابات اسفند 94 دست اصلاح طلبان در معرفی افراد اصلاح طلب شناخته شده و حقیقی بسته بود بطوریکه بسیاری از چهره های این جناح سیاسی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و به اضطرار برخی افراد که قرابت بیشتری با اصلاح طلبان داشتند در این لیست قرار گرفتند. به گونه ای می توان گفت قرار دادن برخی افراد در لیست امید جنبه سلبی در انتخابات نشدن چهره های تندرو و یا دلواپس داشت. همانطور که مشاهده شد حتی چهره های انقلابی و مورد وثوقی چون سید حسن خمینی نیز رد صلاحیت شدند و بنابراین گزینه های شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان برای انتخاب کاندید مورد حمایت محدود بود.

هرچند رد صلاحیت گسترده ای صورت گرفت اما اصلاح طلبان هیچگاه حاضر به حضور نیافتن در انتخابات و برخورد تقابلی نشده اند و در چارچوب شرایط حداقلی خود تلاش کردند بهترین لیست انتخاباتی ممکن را معرفی کنند. قطعا برخی از چهره های لیست امید مطلوب جریان اصلاح طلبی نبود اما خوشبختانه موفقیت های بزرگی در انتخابات اسفند 94 حاصل شد و در شهرهایی چون تهران و یزد تمام اعضای لیست امید به مجلس رفتند. این گام بلندی در تحقق اهداف اصلاح طلبان بود.

در انتخابات شوراهای شهر و روستای 96، نظارت بر انتخابات بر عهده مجلس شورای اسلامی است و در حال حاضر فضای مجلس کاملا نسبت به گذشته تغییر کرده و قطعا فضای نظارت بر این انتخابات بسته و محدود کننده نیست و بعید به نظر می رسد افراد بدون دلایل کافی و یا صرفا به دلیل گرایش سیاسی رد صلاحیت شوند. امیدواریم در این انتخابات اصلاح طلبان با تمام ظرفیت خود حضور داشته باشند.

اصلاح طلبان بخاطر حوادث شورای شهر اول متهم به سیاسی کاری و سیاسی نمودن نهاد شورا هستند، برای شورای شهر پنجم چه برنامه هایی دارید؟

قطعا اشتباهاتی در عملکرد گذشته اصلاح طلبان و خصوصا در شورای اول اتفاق افتاده که بصورت تجربه ای ارزنده امروز در اختیار ماست و اصلاح طلبان با درس گرفتن از خطاهای گذشته به دنبال ارائه برنامه ها و معرفی کاندیداهایی هستند که بتوانند حداکثر اعتماد مردم را جلب کنند و نقش موثری در توسعه و آبادانی کشور و استان داشته باشند. 

شورای اصلاح طلبان کشور در گام نخست اقدام به شناسایی چالش های هر شهر نموده است. همچنین از شورای سیاست گذاری استان ها خواسته شده تا بطور تخصصی و بومی چالش ها و مشکلات شهرهای حوزه خود را شناسایی کنند. بطور مثال در شهر یزد موضوعاتی چون کم آبی، رسیدگی به بافت تاریخی، مبلمان شهری، فضای سبز و یا ساخت و سازهای غیرمجاز از جمله مشکلات این شهر است که توسط شورای سیاست گذاری استان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

در گام دوم شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان بر اساس اهمیت و ضرورت هر چالش، تخصص های مورد نیاز برای برطرف کردن آن را شناسایی کرده تا در لیست انتخاباتی قرار گیرند. افراد متخصص هم بر اساس تحصیلات، تجارب، پاکدستی، روحیه مشارکت جویی، امکان کار گروهی و رای آوری مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار می گیرند تا از میان کاندیداها بتوانیم به افراد اصلح و شایسته تر برسیم.

در این خصوص شورای اصلاح طلبان یزد چه اقداماتی انجام داده است؟

در شورای اصلاح طلبان یزد 3 کارگروه برای بررسی چالش های شهری و ارزیابی کاندیداها تشکیل شده است. کارگروه اول،کارگروه شهرستان ها است که امر ساماندهی انتخاباتی شهرستان های استان و روستاها را انجام می دهد. دیگری کارگروه تعامل است که وظیفه آن مذاکره و تعامل و گفتگو با شخصیت ها و گروه های سیاسی و اصلاح طلب استان است تا بتوانیم با رایزنی و ایجاد همدلی، به لیستی واحد برسیم و از دل اختلاف نظرها یک وحدت رویه حاصل شود. کارگروه سوم، کارگروه انتخابات است که وظیفه آن اخذ رزومه و سوابق کاندیداها و بررسی آن با شاخص های تعیین شده است تا پس از معرفی این افراد به شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان، این شورا بتواند لیستی جامع و متخصص و منطبق بر اصول اصلاح طلبی و مورد قبول اصلاح طلبان به مردم معرفی کند.

گفته می شود در شهرهایی چون یزد مردم عمدتا درانتخابات شوراها با گرایش خانوادگی یا محله ای رای می دهند و چندان به لیست ها توجه ندارند، اصلاح طلبان چه تمهیداتی در نظر دارند تا این رویه عمومی تغییر کند و مردم بجای قومی گرایی به تخصص گرایی روی آورند؟

 این باور درست است و مردم خصوصا در شهرهایی چون یزد به قوم گرایی یا محله محوری و خصوصا سابقه خانوادگی افراد بیشتر از تخصص و توانایی آنها توجه دارند که این یک آفت برای رسیدن به شورای شهری مناسب و درخور یزد است. اما این رویه در سالهای اخیر دچار تغییراتی شده بطوریکه در انتخابات اسفند 94 شاهد بودیم مردم خصوصا در یزد به نظر بزرگان و معتمدین سیاسی و اجتماعی خود توجه کردند و بر اساس کارکرد رای دادند.

برای تغییر در شیوه حضور مردم در انتخابات هم لازم است ابتدا افرادی به عنوان کاندیدا معرفی شوند که قابل دفاع بوده و تخصص آنها مورد نظر مردم باشد. از طرفی دیگر ضروری است از طریق رسانه ها و خصوصا شبکه های اجتماعی لزوم توجه به تخصص و پاکدستی کاندیداها بجای نگاه قومی و محله ای به مردم شناسانده شود. 

شایعه شده است شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان یزد لیست خود را بسته و کاندیداهای مورد نظرش را انتخاب کرده است؟

این خبر صحت ندارد. اعلام می کنیم هرکس از شهروندان که مایل به شرکت در انتخابات و قرار گرفتن در لیست اصلاح طلبان است رزومه و سوابق خود را به شورای سیاست گذاری ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرند و در مرحله بعد در شورای سیاست گذاری به رای گیری گذاشته شوند.

قطعا اصولگرایان با توجه به اینکه امیدی به انتخابات ریاست جمهوری ندارند تمرکز خود را بر انتخابات شوراهای شهر خواهند گذاشت و در این زمینه شاهدیم کوچکترین اختلاف میان اصلاح طلبان را بصورت گسترده رسانه ای می کنند. راهکار شما برای جلوگیری از شدت یافتن اختلاف ها در جبهه اصلاح طلبان چیست؟

اینکه رقیب تلاش کند تا در انتخابات پیروز شود، امری طبیعی است اما متاسفانه گاهی اوقات اخلاق فدای منافع فردی یا حزبی می شود و اخبار و شایعاتی به دروغ بر علیه اصلاح طلبان مطرح شده یا اختلافات طبیعی و کوچک اصلاح طلبان بزرگ نمایی می گردد.

در وهله اول از همه گروه های سیاسی خواستاریم تا اصول حرفه ای و اخلاقی انتخابات را رعایت کنند. نکته دوم آنکه اصلاح طلبان تجربه اختلاف افکنی از طرف رقبای سیاسی خود را در سالهای قبل داشته اند و به خوبی می دانند آنچه عامل شکست این جناح سیاسی در سال 84 یا بزنگاه های دیگر شد، سوای برخی اشتباهات درون جناحی، به ثمر رسیدن اختلاف افکنی های جناح رقیب بود. بنابراین دوباره از این ناحیه ضربه خوردن اشتباهی بزرگ است و باید همه اصلاح طلبان در عین داشتن رای و نظری مستقل، نگاهی کلان نگر داشته باشند و در روزهای منتهی به انتخابات در زمین رقیب توپ نزنند.

در برخی شبکه های اجتماعی اخباری مبنی بر انتقاد برخی از اصلاح طلبان از عملکرد ابوالفضل موسوی، نماینده اصلاح طلب یزد در مجلس منتشر شده و گفته می شود وی اختلافاتی با شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان دارد؟ نظر شما نسبت به عملکرد آقای موسوی و این اختلافات چیست؟

وجود اختلاف امری طبیعی است و قرار نیست افراد همواره صد در صد با نظرات شورای اصلاح طلبان موافق باشند و مطابق ما عمل کنند، اما شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان یزد رابطه ای عمیق و همراهی بسیاری با آقای موسوی دارد و سوای اختلافات طبیعی در مسائل کلان و کلی اتفاق نظر وجود دارد. از طرفی دیگر آقای موسوی به عنوان نماینده لیست امید عضو این شورا است و حضور مستقیم در تعیین کاندیداهای مورد حمایت شورای سیاست گذاری استان دارد و قرار نیست جدای از شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان لیستی تهیه شود.

اما در خصوص عملکرد آقای موسوی بهتر است با خود ایشان این موضوع مطرح شود تا از اقدامات و دستاوردهای خود در یکسال گذشته اطلاع رسانی کنند.  

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا