یزدفردا:سمینار ترویجی و آموزشی فناوری نانو از برنامه‌های هفته استانی فناوری نانو در یزد با حضور مسؤول کارگروه ترویج ستاد توسعه فناوری نانو کشور اول آذرماه جاری در دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش واحد دریافت خبر پایگاه خبری یزدفردا ""مهدی رحمانی مسؤول کارگروه ترویج ستاد توسعه فناوری نانو، به عنوان نماینده این ستاد در این سمینار با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: در دیداری که کارشناسان و مسؤولان ستاد توسعه فناوری نانو با رهبر معظم انقلاب داشتند ایشان داشتن برنامه خوب، ثبات برنامه مدیریت و موضوع گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی فناوری نانو را به عنوان عوامل پیشرفت جهشی کشور در حوزه نانو برشمردند و بر توجه به استعدادهای جوانان و نخبگان کشور تاکید کردند و یکی از ابزارهای قوی را که باعث پیشرفت جهشی شده را وجود دانش‌آموزان و دانشجویان مستعدی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دانستند.

رحمانی در ادامه با اشاره به برگزاری هفته‌های فناوری نانو گفت: این هفته‌ها به منظور تقویت گفتمان‌سازی فناوری نانو در کشور ایجاد شده که اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند از قبیل ترویج دانش‌آموزی، دانشجویی و صنعتی فناوری نانو، انتقال تجربیات موفقی که در کشور در حوزه نانو وجود داشته به استان‌های  مختلف کشور و شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان‌ها. 

وی افزود: برای ترویج و توسعه این فناوری و حل مشکلاتی که در استان وجود دارد می‌بایست برگزاری سمینارها و کارگاه‌های عمومی و تخصصی در حوزه دانشجویی به صورت ویژه در دستورکار قرار گیرد.

وی با اشاره به تاریخچه تشکیل ستاد توسعه فناوری نانو در کشور گفت: این ستاد در سال ۷۹، ۸۰ در نهاد ریاست‌جمهوری پایه‌ریزی شد و فعالیت خود را در سال ۸۲ به صورت رسمی آغاز کرد و اولین کارگروهی که در این ستاد فعالیت خود را شروع کرد کارگروه ترویج و فرهنگ‌سازی بود.

وی با بیان اینکه ستاد توسعه فناوری نانو یک نهاد حمایتی محسوب می‌شود، گفت: رسالت اصلی این ستاد حمایت از ترویج و توسعه فناوری نانو در کشور در ابعاد مختلف است. کارگروه‌های مختلفی از جمله کارگروه ترویج، توسعه منابع انسانی، سیاست‌گذاری، صنعت و بازار و روابط بین‌الملل بخش‌هایی هستند که در این ستاد با کارشناسان مختلفی که دارد مسؤولیت حمایت مادی و معنوی از فعالیت‌هایی را که در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد، برعهده دارد.

رحمانی اظهار داشت: ستاد توسعه فناوری نانو در حال حاضر بخشی از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود. در حوزه ترویج در حال حاضر حمایت از سمینارهای ترویج دانش‌آموزی، دانشجویی و دبیران را کارگروه ترویج برعهده دارد و حمایت از کارگروه‌های آمادگی المپیاد دانش‌آموزی فناور نانو و مسابقه ملی فناوری نانو در اردیبهشت‌ماه آینده، بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: در راستای آماده‌سازی داوطلبان برای این آزمون‌ها و برای افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به فناوری نانو، سایت آموزشی فناوری نانو به آدرس edu.nano.ir توسط کارگروه ترویج راه‌اندازی شده که با مقاله‌های متنوعی که در این سایت وجود دارد و آزمون‌های آزمایشی که این سایت برگزار می‌کند، مسیری را برای آموزش هدفمند مخاطبان مختلف دانش‌آموزی و دانشجویی با فناوری نانو ترسیم کرده است.

وی با اشاره به فعالیت کارگروه ترویج حمایت از نشریات فناوری نانو، گفت: درحال حاضر تا سقف ۱۸میلیون‌تومان حمایت مالی برای راه‌اندازی نشریات دانشجویی فناوری نانو به گروه‌هایی که در این حوزه می‌خواهند فعالیت کنند، اختصاص داده می‌شود.

این مقام مسؤول اضافه کرد: آزمون دیگری تحت عنوان آزمون توانمندی تدریس فناوری نانو توسط کارگروه تدریس ستاد فناوری نانو برگزار می‌شود که تمام افرادی که علاقه‌مند هستند به عنوان مدرس فناوری نانو در کشور فعالیت کنند، می‌توانند در این آزمون ثبت نام کرده و در صورتی که حد نصاب علمی و آموزشی را کسب کنند گواهی تدریس از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت کنند. به گفته وی این افراد می‌توانند در این دوره‌های آموزشی کار تدریس را انجام دهند و از ستاد نانو حمایت مالی دریافت کنند که به نوعی یک اشتغال نیز در حوزه ترویج آموزش محسوب می‌شود.

مهندس رحمانی افزود: علاوه بر مدرسانی که گواهی تدریس دریافت می‌کنند اعضای هیات علمی که راهنمای پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا را در حوزه نانو بر عهده دارند و برای آن پایان‌نامه‌ها از ستاد، حمایت مالی دریافت کرده‌اند امکان تدریس در دوره‌های ترویج آموزشی را دارند.

وی تصریح کرد: کارگروه دیگری که در ستاد توسعه فناوری نانو ارتباط بیشتری با بخش دانشجویی دارد، کارگروه توسعه منابع انسانی است که حمایت از مقالات فناوری نانو، حمایت از پایان‌نامه‌های حوزه فناوری نانو و حمایت از دانش‌آموختگان این حوزه را از طریق برگزاری دوره‌های توانمندسازی نیروی انسانی بر عهده دارد. وی افزود این افراد از طریق کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی می‌توانند نقش موثری را در جامعه ایفا کنند و همچنین کسب و کاری را در این حوزه به راه بیندازند.

به گفته وی، حمایت از تالیف و ترجمه کتاب‌ها در حوزه فناوری نانو، حمایت از مأموریت‌های فناورانه، حمایت از اشتغال فناوری نانو در حال حاضر به عهده کارگروه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو است که اگر فردی دانش‌آموخته نانو باشد تا یک سال حقوق و سه سال بیمه آنها توسط این ستاد پرداخته می‌شود همچنین در حال حاضر برای پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه نانو تا سقف ۱۲میلیون‌تومان از طریق این ستاد حمایت مالی می‌شود.

وی افزود: همچنین مقاله‌های علمی در حوزه نانو با توجه به اینکه درجه علمی آنها در چه سطحی باشد از سقف یک ونیم تا دو و نیم میلیون‌تومان می‌توانند از ستاد توسعه فناوری نانو حمایت شوند.

رحمانی در ادامه گفت: کارگروهی در ستاد، مسؤولیت ترویج صنعتی این فناوری را بر عهده دارد که یکی از برنامه‌هایی که در حال حاضر توسط ستاد در حال برگزاری است برنامه طرح‌های نوآورانه فناوری نانو است که در این برنامه تا سقف ۳۰۰میلیون‌تومان حمایت مالی برای طرح‌ها و تحقیقاتی که منتهی به نمونه اولیه یعنی محصول می‌شود در نظر گرفته شده است. به گفته وی، ستاد، حمایت از این طرح‌ها را برعهده خواهد داشت و کمک می‌کند که محقق بتواند طرح خود را تجاری کند و یا شرکتی را تاسیس کند و مشاوره‌های مالی و حقوقی را به آن ارائه دهد.

وی در پایان سخنان خود گفت: در مجموع اگر بخواهیم حمایت‌های ستاد را در نظر بگیریم در حوزه ترویج، آموزش، پژوهش و موضوع تجاری‌سازی و بازار، ستاد توسعه فناوری نانو حمایت‌های مالی و معنوی مختلفی را دارد که علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر به بخش حمایت‌های تشویقی سایت nano.ir مراجعه کنند.

در ادامه این سمینار، فاطمه شهسواری مدرس ستاد نانو در خصوص فناوری نانو و کاربردهای آن و اهمیت مقیاس نانو، مزایای نانو و ویژگی‌های آن و ستاد توسعه فناوری نانو مطالبی را به دانشجویان و استادانی که حضور داشتند ارائه داد.

وی در تعریفی از فناوری نانو، گفت: این فنآوری در واقع توانایی کارکردن در مقیاس ۱ تا ۱۰۰ نانومتر با هدف دستکاری در چگونگی قرار گرفتن اتم‌ها و مولکول‌ها و ساخت مواد جدید با خواص جدید است.

شهسواری افزود: فناوری نانو یک رشته جدید نیست درواقع یک رویکرد جدید است در تمام رشته‌ها. یعنی شما در یک رشته تخصص و اطلاعات دارید از فناوری نانو در بهبود آن علم استفاده می‌کنید.

وی در خصوص اهمیت مقیاس نانو گفت: کوچکترسازی یکی از خواص نانو است. دنیای آینده دنیای کوچکترسازی است امروزه محصولاتی عرضه می‌شود مانند موبایل‌های هوشمند و کامپیوترهایی که بسیار فضای کمتری را اشغال می‌کنند و هزاران محاسابات و پردازش‌های مختلف را می‌توانند انجام دهند. پس با کوچکترسازی هزینه کاهش یافته و هم سبکتر و سریعتر شده است.

وی افزود: تغییر رنگ، تغییر شفافیت، تغییر دمای ذوب، تغییر رسانای الکتریکی، تغییر خواص مغناطیسی از جمله ویژگی‌هایی است که در مقیاس نانو تغییر می‌یابد در مقیاس نانو می‌توانیم این تغییرات را ایجاد کنیم.

وی در خصوص زیرشاخه‌های فناوری گفت: فناوری نانو در سه بخش کلی نانوفناوری مرطوب (درعلم پزشکی کاربرد دارد)، نانوفناوری خشک (مهندسان و فیزیکدانان و شیمی‌دانان با آن سروکار دارند) و نانو فناوری محاسباتی (برنامه‌نویسی و کدنویسی کاربرد دارد) تقسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: فناوری نانو در همه حوزه‌ها از جمله نساجی، کشاورزی، دفاع، داروسازی، مصالح ساختمانی، محیط زیست و...کاربرد دارد و با استفاده از این فناوری به طور مثال می‌توانیم شیشه‌هایی داشته باشیم که هیچ وقت کثیف نمی‌شوند و نیاز به تمیزشدن ندارند و یا پارچه‌هایی که دوام آنها بسیار بالا رفته، پارچه‌های ضد لک، یا شیشه‌های ضد آفتاب و کاشی‌ها و سرامیک‌ها و مصالح ساختمانی آبگریز و... .

وی در خصوص تاریخچه ستاد فناوری نانو گفت: ستاد فناوری نانو در سال ۸۲ به عنوان حامی یک فناوری دارای اولویت با هدف تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم تاسیس شد و این ستاد زیرمجموعه هیچ‌کدام از وزارت‌خانه‌ها و تشکیلات دولتی نیست و مستقیما زیر نظر ریاست‌جمهوری است و بودجه‌ آن از این نهاد تامین و حمایت می‌شود.

وی افزود: چشم‌انداز این ستاد قرار گرفتن در بین ۱۵ کشور دنیا در تمام شاخص‌ها از جمله تولید علم ( تعداد مقالات آی.اس.آی که رتبه ۷ دنیا را درحال حاضر داریم)، توسعه فناوری (تعداد پتنت‌های بین‌المللی)، توسعه صنایع نانو (تولید محصولات نانو) و تولید ثروت (از طریق فروش محصولات با دنیا رقابت کنیم).

شهسواری در خصوص کارگروه ترویج و فرهنگ‌سازی که از جمله کارگروه‌های این ستاد است، گفت: مخاطبان این کارگروه چهار دسته کلی دانش‌آموزان، دانشجویان، صنعتگران و عموم مردم هستند.

شهسواری در خصوص کارگروه توسعه منابع انسانی این ستاد، گفت: این کارگروه با هدف جذب محققان و فعالان دانشگاهی به حوزه فناوری نانو و با دید تشویق و ترغیب آنان، اقدام به حمایت تشویقی از فعالیت‌های فناوری نانو در سطح کشور کرده است. این کارگروه از پژوهش‌ها، ماموریت‌های فناوری، همایش‌ها و کارگاه آموزشی، چاپ کتاب، چاپ مقاله، پایان‌نامه‌های صنعتی، سفر مطالعاتی اعضای هیأت علمی و اشتغال حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو از دیگر بخش‌های این ستاد است که با هدف ایجاد بستری مناسب برای ارایه خدمات آزمایشگاهی به محققان دانشگاهی و صنعتی و استفاده بهتر از ظرفیت‌های آزمایشگاهی کشور تشکیل شده است. اعضای این شبکه متشکل از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ و مراکز تحقیقات دولتی و خصوصی از شهر‌های مختلف کشور هستند که در قالب شبکه آزمایشگاهی به پژوهشگران خدمات ارایه می‌کنند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به آدرس www.nanolab.ir مراجعه کنند.

وی افزود: در زمینه مالکیت فکری و تجاری‌سازی ستاد نانو از ثبت اختراع خارجی تا تاسیس شرکت دانش‌بنیان حمایت می‌کند. حدود ۹۰درصد هزینه ثبت اختراع خارجی را ستاد نانو پرداخت می‌کند و همچنین از شرکت‌های دانش‌بنیانی که از فناوری نانو استفاده می‌کنند، حمایت می‌کند و یکی از اهداف اصلی ستاد نانو تولید شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از فناوری نانو است.

وی اظهار داشت: بین پژوهش‌های دانشگاهی و صنعت، فاصله زیادی وجود دارد و بسیاری پژوهش‌های ما درون دانشگاه‌ها باقی می‌مانند و ستاد نانو سعی دارد این ارتباط را برقرار کند.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا