یزدفردا:هر سال پنج دانشمند زن از هر قاره به دلیل مشارکت‌ در تحقیقات تخصصی و بازخورد مهم دستاوردهایشان در جوامع سراسر جهان، از سوی یونسکو و «بنیاد لورئال» (L’Oréal) به عنوان برترین دانشمندان زن معرفی می‌شوند.

 
به گزارش واحد تامین پایگاه خبری یزدفردا "، بر اساس اعلام این دو مرجع، هر یک از این زنان نماینده‌ برتر در حوزه تحقیقاتی‌شان بوده و تعهد بالا، استعداد استثنایی و شجاعت قابل‌توجه آن‌ها در حوزه‌هایی که هنوز هم تحت سلطه مردان است، بسیار ستودنی است.
 
دریافت‌کنندگان این جایزه مفتخر به ارائه پیشرفت‌های علمی بزرگی هستند که به حل بزرگ‌ترین چالش‌های جوامع مانند سرطان، افسردگی و اعتیاد انجامیده‌اند.
 
سال 2014 طی مراسمی که در دانشگاه سوربون پاریس برگزار شد، برترین دانشمندان زن جوایز خود را از سوی یونسکو و بنیاد لورئال دریافت کردند. این مراسم با حضور پروفسور «گرونتر بلوبل»، برنده جایزه نوبل پزشکی سال 1999، «ایرینا بوکووا»، مدیر کل یونسکو و همچنین «ژن-پاول آگون»، رئیس و مدیر اجرایی بنیاد «لورئال»، برگزار شد.
 
این پنج دانشمند برتر در واقع، توسط هیأتی مستقل به ریاست «پروفسور گرونتر بلوبل» و متشکل از 12 عضو برتر جامعه علمی بین‌المللی انتخاب شدند.
 
اروپا
«پروفسور بریجیت کیفر» (حوزه زیست‌شناسی عصبی)
«کیفر» که در سال 2013 به عضویت آکامی ملی علوم فرانسه در آمد، به دلیل تحقیقات مداوم بر روی سازوکارهای مغز که در درد، بیماری روانی و اعتیاد به مواد مخدر دخیل‌اند، جایزه یونسکو را دریافت کرده است. در سال 1992، وی نخستین فردی لقب گرفت که ژن گیرنده مواد مخدر را در مغز شناسایی کرد و این ژن نقش کلیدی را در تسکین‌دادن درد ایفا می‌کند.
 
یافته‌های این پروفسور برجسته به درمان‌های جدیدی برای مبارزه با درد، اعتیاد و افسردگی انجامیده است.
 
امریکای شمالی
پروفسور «لوری گلمچر»: ایمنی‌شناسی و پزشکی
«گلیمچر» که نخستین رئیس زن مدرسه پزشکی نیویورک است، رهبری پیشگام در حوزه ایمنی‌شناسی است. وی مفتخر به کشف مولفه‌های کلیدی دخیل در کنترل واکنش ایمنی در آلرژی‌ها و بیمار‌ی‌های عفونی، بدخیم و خودایمنی است. یافته‌های وی راه را برای طراحی درمان‌های جدید جهت درمان آلرژی‌ها، آسم، ام‌اس، دیابت دوران کودکی و سرطان هموار کرده است.
 
امریکای لاتین
«پروفسور «سسلیا بوزات»-بیوفیزیک
پروفسور بوزات در سال 2007 نماینده آرژانتین در هیئت داوری برای گزینش دانشمندان برتر جایزه علمی زنان یونسکو-لورئال شد. وی اکنون رهبری بین‌المللی در حوزه داروشناسی فرستنده‌های عصبی است. این محقق برجسته به دلیل مشارکت در ارتقای درک دانشمندان از مشکلات موجود در ارتباط سلول‌ها با یکدیگر و عضلات به این عنوان مفتخر گشت.
 
کشفیات مشهور وی منجر به شناسایی ارتباطات بین مغز و عضله‌ای شده‌اند که باعث بروز اختلالات عصبی عمده می‌شوند. تحقیقات پروفسور بوزات دریچه‌ای را به سوی ارائه درمان‌های جدید بیماری آلزایمر، افسردگی و رفتارهای اعتیادی خاص گشوده است.
 
آسیا/اقیانوسیه
پروفسور «کایو اینابا»: ایمنی‌شناسی و پزشکی
«اینابا» که نخستین دانشیار دانشکده علوم دانشگاه کیوتوست، به دلیل کشفیات مهم درباره سازوکارهای ایجادشده توسط سیستم ایمنی بدن در مواجهه با خطراتی مانند ویروس، باکتری یا سلول‌های غیرعادی مانند سلول‌های سرطانی به این افتخار نایل شده است.
 
وی متخصص مطالعه سلول‌های دندریتیک است و نخستین دانشمندی است که ثابت کرد این سلول‌ها را می‌توان در خارج از بدن درمان کرد و آن‌ها را دوباره وارد ارگانیسم کرد تا واکنش سیستم ایمنی را تحریک کنند.
 
کشف وی نشان‌دهنده نقطه عطفی در درمان سلولی است و منجر به ارائه نوع جدیدی از درمان‌های ضدسرطان شده است.
 
افریقا و کشورهای عربی
دکتر «سگنت کلمو»: زیست‌شناسی و پاتولوژی گیاهی 
دکتر کلمو نخستین زن اتیوپیایی است که در تنها دانشگاه کشورش مشغول به کار است و به دلیل تحقیقات گسترده‌اش بر روی میکروارگانیسم‌ها به این افتخار نایل شده که در همزیستی با علوفه‌ها به سر می‌برند. وی توانایی‌ این ارگانیسم‌ها برای مقاومت در مقابل بیماری و سازگارشدنشان با تغییرات آب‌و‌هوایی و محیطی را بررسی کرده است.
 
تحقیقات این محقق برجسته راهکارهای جدید مسئول در تولید مواد کشاورزی به ویژه برای کشاورزان بومی ارائه داده است. وی پس از تحصیل در ایالات متحده و کار در کلمبیا به افریقا بازگشت و در حال حاضر در بطن تحقیقات علمی بین‌المللی قرار دارد.

منبع:ایسنا


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا