پایگاه خبری یزدفردا"جلوگیری داعش از فرار مردم «الرمادی»/ارتش عراق چند روزی است که با پخش اعلامیه از مردم الرمادی خواسته این شهر را برای آسان شدن حمله به داعش و بازپس‌گیری این نقطه استراتژیک تخلیه کنند ولی داعشی‌ها به زور مردم را درون شهر نگاه داشته‌اند.

به گزارش فارس، تروریست‌های داعش که برآیند درگیری‌ها در جبهه‌های نبرد سوریه و عراق را به ضرر خود دیده‌اند، حالا دیگر شعارهای حمایت از اهل تسنن عراق را از یاد برده‌اند و از این مردم بعنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.
 
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، ارتش عراق از یکشنبه اعلامیه‌هایی را از طریق هواپیما در میان مردم شهر الرمادی پخش کرده و از انها خواسته که با توجه به نزدیک بودن حمله ارتش به شهر و تلاش برای بازپس‌گیری آن از دست داعش، خانه و کاشانه خود را موقتاً ترک کنند.
 
ساکنان شهر اما گفته‌اند که داعش از خروج آنها از شهر جلوگیری می‌کند و می‌خواهد از مردم بعنوان سپر انسانی استفاده کند.
 
«ابو احمد» از ساکنان الرمادی به وال‌استریت ژورنال گفته: «داعش از همه طرف ما را محاصره کرده و نمی‌گذارد از شهر خارج شویم؛ وضعیت خوبی نداریم، هیچ کاری هم از دستمان برنمی‌آید. دیگر دارویی برای مریض‌ها و غذایی برای خوردن باقی نمانده.»
 
ارتش عراق چند وقتی است که شهر الرمادی را محاصره کرده و از ورود امکانات پشتیبانی به آن جلوگیری می‌کند تا بتواند ضمن تضعیف داعش، این گروه تروریستی را شکست پذیر کند.
 
الرمادی در 60 کیلومتری غرب بغداد واقع شده و 500 هزار نفر جمعیت دارد.

روسیه حلقه تحریم علیه ترکیه را تنگ‌تر کرد/روسیه برنامه مذاکرات برای انعقاد قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری جدید با ترکیه را در چارچوب افزایش تحریم ها تعلیق کرد.
 
به گزارش ایرنا، روسیه پس از تاکید مجدد «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه در رد عذر خواهی آنکارا از مسکو برای ساقط کردن بمب افکن سوخو 24 روسی، برنامه مذاکرات برای انعقاد قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری جدید با ترکیه را در چارچوب افزایش تحریم ها تعلیق کرد.
 
«دیمیتری مدودف» نخست وزیر فدراسیون روسیه، فرمان اجرای اقدامات ویژه اقتصادی علیه ترکیه که حلقه تحریم ها علیه این کشور را تنگ تر می کند، امضا کرد.
 
در متن این سند که امروز (چهارشنبه) انتشار یافت، آمده است: وزارت بازرگانی روسیه و سازمان های مرتبط در دولت موظف هستند روند مذاکرات در باره قراردادهای دولت های روسیه و ترکیه را درباره خدمات تجاری و سرمایه گذاری تعلیق کنند.
 
همچنین بر اساس یک تصمیم دیگر، همکاری روی برنامه های میان مدت بازرگانی، اقتصادی، علمی، فنی و همکاری های فرهنگی دو کشور که فاصله زمانی 2016 تا 2019 را در بر می گرفت، تعلیق شده است.

مسکو از سه شنبه هفته گذشته که بمب افکن و یک خلبان خود را بر اثر اقدام نظامی ترکیه در خاک سوریه از دست داد و درخواست عذرخواهی نیز بی پاسخ ماند، تحریم های پیاپی علیه آنکارا اعمال کرده است.
 
مسکو تاکنون دو نشست نهایی شده وزیران امور خارجه و سران روسیه و ترکیه را برای رساندن روابط اقتصادی دو کشور از 30 میلیارد دلار کنونی به سالانه 100 میلیارد دلار تا سال 2025، لغو کرده است.
 
قطع روابط علمی، گردشگری، همکاری های نظامی، لغو برنامه مشترک سال 2016 به عنوان سال مشترک روسیه و ترکیه، توقف واردات محصولات و فرآورده ای گوشتی و محدودیت تدریجی در عرصه تولیدات کشاورزی از جمله تحریم های روسیه علیه ترکیه است.

توقف تدریجی واردات محصولات کشاورزی و غذایی، بویژه گوشت و بازگرداندن محموله های رسیده، از تاثیرگذارترین تحریم هاست، زیرا بخش خصوصی ترکیه سالانه میلیاردها دلار به روسیه صادرات دارد.
 
به گزارش رسانه ها، زیان مستقیم سالانه ترکیه از قطع ورود گردشگران روسی که تا سه میلیون نفر برآورد می شود نیز تا هشت میلیارد دلار در سال اعلام شده که مسکو برای افزایش فشار بیشتر، نظام سفر بدون روادید دوجانبه را لغو کرده است.
 
مسکو تحریم های سختی را علیه آنکارا وضع کرد که تاکنون در تاریخ روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق در سال 1991 علیه یک کشور دیگر حتی در برابر اوکراین و گرجستان که با آنان تنش نظامی داشت، بی سابقه بوده است.
 
روسیه اعلام کرده براساس اطلاعات قابل ارائه و مستند از نقشه پروازی بمب افکن روسی و همچنین نقشه های ماهواره ای، ادعاهای ترکیه مبنی بر تجاوز هواپیما به خاک این کشور نادرست است.
 
بر اساس اطلاعات مستند، هفت کشور اردوگاه ضد سوری و رژیم صهیونیستی از پنج سال پیش با هدف سرنگونی حکومت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه، برنامه جذب و اعزام تروریست های افراطی را از سراسر جهان به سوریه و همچنین سازماندهی و تقویت گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش آغاز کردند.
 
بر اساس گزارش سازمان امنیت فدرال روسیه، اکنون 30 هزار تروریست خارجی از 100 کشور در صفوف تروریست ها در عراق و سوریه می جنگند.
 



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا