علی اصغر باقری

یزد - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: بافت تاریخی یزد در طرح راهبردی و تفصیلی دولت قبل سلاخی و 200 هکتار از آن تخریب شد به طوری که در 2 سال اخیر مجبور به باطل کردن بسیاری از مصوبه های قبلی شدیم.

به گزارش ایرنا، سید محمدرضا سیدحسینی روز پنجشنبه در هفتمین همایش معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری های سراسر کشور در یزد افزود: اکنون با تطبیق طرح قبلی با نقشه جدیدی بازنگری هایی در آن صورت گرفت و بر اساس نقشه جدید کار می کنیم. وی ادامه داد: مساحت شهر یزد 13 هزار هکتار است که یک هزار هکتار آن بافت تاربخی است و از این میزان 700 هکتار آن بافت پیوسته و 300 هکتار به صورت گسسته است.  منبع: خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایرنا 14/8/94  

 

 

هر مربع به ابعاد 500 متر در جدول فوق مشخص کننده 25 هکتار باقت تاریخی یزد است و مجموع آن 1000 هکتار می شود. سهم 200 هکتار 20 درصد آن است که به صورت صفر مشخص شده و باقیمانده ها عدد 1 آیا واقعاً در دولت قبل چنین اتفاقی افتاده؟!! یعنی مجموعاً خیابانی به عرض 500 متر و به طول 4000 متر بافت تاریخی یزد را در نوردیده و ویران کرده است؟!! آیا یزدی ها و دیگران، این آمار را از دولت راستگویان باور کنند؟!! به عبارتی دولت قبل در طول 8 سال روزانه 650 متر مربع بافت تاریخی خراب و نابود می کرده؟؟؟!!!               

 گزارشی از عملکرد دولت یازدهم: یکی از خوانندگان جمعه نامه پیشنهادی داد که از عملکرد دولت هم مطلب بنویسید. خبری از معاون عمرانی استانداری یزد در سایتهای مداح دولت از جمله تابناک یزد و یزدی نیوز جلب توجه نمود. این خبر به قدری مهم بود که به جای انعکاس مراسم 13 آبان تیتر شد. « معاون عمرانی استاندار یزد از تخریب و نابودی 200 هکتار از بافت تاریخی یزد در طول یک دهه گذشته خبر داد.» و اما ببینیم 200 هکتار چقدر است و آیا این گزارش صحیح است؟ 200 هکتار یعنی 2 میلیون متر مربع و به عبارتی 2 کیلومتر مربع، یعنی اگر بافت تاریخی یزد در مجموع به طول 4 کیلومتر و عرض 2/5 کیلومتر باشد و خیابانی به عرض 500 متر به طول 4 کیلومتر در آن احداث شود می شود 200 هکتار، آیا به نظر شما این گزارش صحیحی است؟ و ما شاهد چنین نابودی در 10 سال گذشته بودیم؟ البته آقای سید حسینی منظورش از 10 سال گذشته همان 8 سال دولت قبل است که آن وامهای کلان برای مرمت و بازسازی بافت تاریخی در اختیار متقاضیان قرار داد و دهها خانه قدیمی به مهمان خانه و سفره خانه و هتلهای سنتی و... تبدیل شد. حالا بر چه اساسی آقای معاون عمرانی این مطلب را بیان کرده باید از خود ایشان پرسید. شاید مشغله های سیاسی وی را به این پرت و پلا گویی ها سوق داده و یا تصورشان این است که باید تا می توان چنین آمارهایی را به خورد مردم داد و از دولت قبل سیاه نمایی کرد. البته ایشان در دوران اصلاحات که مسئولیت میراث فرهنگی یزد را بر عهده داشت در نقشه راهنمایی که برای گردشگران یزدی چاپ کردند تصویری از پرچم جمهوری اسلامی ایران بر آن نقش بسته بود که دو اشکال اساسی بر آن وارد بود بنده نقشه را برداشته و به محل میراث رفتم، ابتدا شاهد حضور تعداد غیر متعارف دختر و پسر در اتاقهای میراث بودم که با بافت یک اداره دولتی متفاوت بود.

 سراغ آقای رئیس رفته و پس از معرفی خدمتشان عرض کردم می توانم بپرسم چرا پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اینصورت برای گردشگران چاپ نمودید؟! ایشان گفت چه اشکالی دارد؟ بنده گفتم نگاهی به پرچم روی میز خود بکنید متوجه می شوید، ایشان نگاهی کرد و گفت: فرقی که ندارد رنگهایش که مثل هم است!! بنده عرض کردم دقت کنید تفاوتهایی دارد. ایشان هر چه دقت کرد متوجه نشد!! تا اینکه فرمودند: شما بگویید چه تفاوتی دارد. بنده گفتم در اصل 18 قانون اساسی شعار ا... اکبر برای پرچم جمهوری اسلامی ایران تعریف شده که شما آنرا حذف کردید، از طرفی آرم جمهوری اسلامی هم طبق قانون باید قرمز باشد و شما آنرا به رنگ مشکی زده اید. ایشان گفت: اه من این نقشه را به همه مسئولین در شورای اداری استانداری دادم کسی به آن اشکال نگرفت!!؟     


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا