یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان "هرمزگان" از کشف 80 درصدی جرائم سایبری در سطح استان جاری خبر داد.

 

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:سرهنگ"قرائی پور" در تشریح اقدامات پلیس فتا از اول  سال جاری تا کنون گفت:با تلاش شبانه روزی کارشناسان پلیس فتا تعداد 70 نفر  در زمینه ارتکاب جرائم رایانه ای شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند که 75 در صد از آنان مرد و 25 درصد خانم هستند .

وی با اشاره به اینکه 91 درصد از پرونده های برداشت غیرمجاز از حساب افراد کشف شده است، افزود: در این مدت، بیشترین جرائم رایانه ای برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد از بستر اینترنت با 50 درصد و کمترین آن دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه ای با 9 درصد می باشد.

این مسئول انتظامی تصریح کرد: بیشترین علل  وقوع جرائم رایانه ای بی دقتی و ناکافی بودن دانش رایانه ای کاربران  است که زمینه ارتکاب جرم را فراهم می کند.

وی اشاره کرد: کلاهبرداری رایانه ای  10 درصد از جرائم سایبری را به خود اختصاص می دهد که در اکثر موارد اطمینان و اعتماد بی مورد  برخی کاربران فضای مجازی و قبول پیشنهادات و وعده های داده شده در فضای مجازی عامل این جرم است.

سرهنگ"قرائی پور "اذعان داشت: وقوع جرائم رایانه ای 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است که علل اصلی آن  روند روبه رشد فضای مجازی،بهره گیری عموم مردم ،افزایش تعداد کاربران و سامانه های فضای مجازی و  افزایش دریافت خدمات غیرحضوری از فضای مجازی می باشد.

وی بیان داشت: 5 الی 6 درصد از جرائم  سایبری نشر اکاذیب و  هتک حیثیت است که ایجاد محتوا و نشر اکاذیب چنانچه موجب تشویش اذهان عمومی شود جرم محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد.

رئیس پلیس فتا "هرمزگان" در راستای پیشگیری از وقوع جرائم سایبری به کاربران توصیه کرد که موارد زیر را رعایت نمایند:

-حفظ اطلاعات توسط کاربران و مسئولان

-ارتقاء دانش رایانه ای در زمینه استفاده از فضای مجازی

-عدم استفاده از نرم افزارهای غیر مفید و بی مورد

-عدم قرار دادن اطلاعات شخصی ،شناسنامه ای و بانکی  در این فضا 

- تغییر دوره ای و لحظه ای رمز ها

و در پایان اینکه فرزندان را هوشیار  کنیم که اطلاعات شخصی را در فضای مجازی بازگو نکنید،اطلاعات شخصی را به اشتراک نگذارید،در کافی نت ها پس از دریافت خدمات بانکی رمز را تغییر دهید،از رمز عبور یکسان استفاده نکنید وپیام های ناشناس را در ایمیل خود باز نکنید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا