یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :رئیس پلیس فتا گلستان گفت: مهم‌ترین مشکلی که در استفاده از فضای سایبری وجود دارد و منجر به تشکیل پرونده‌ها در این بخش می‌شود، عدم آگاهی مردم از آسیب‌های احتمالی موجود در این فضاست.

 

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:سرهنگ حبیب‌الله رجبلی یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از مشکلات در این بخش و همچنین علت اصلی تشکیل پرونده در پلیس فتا را ناآگاهی شهروندان برشمرد.

به گفته وی طی سال های اخیر بسیاری از حساب های بانکی شهروندان، مورد طمع و دست اندازی مجرمان قرار داشته تا حدی که قریب به 50 درصد پرونده های تشکیل شده مربوط به برداشت های غیرمجاز از حساب بانکی مردم است.

 

آموزش، حلقه مفقوده آسیب‌ها در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان با اشاره به نفوذ فضای مجازی در زندگی شهروندان اظهار کرد: برنامه و اولویت ها را در کار پلیس فتا مشخص کردیم و مهم‌ترین مشکلی که در استفاده از فضای سایبری وجود دارد و منجر به تشکیل پرونده ها در این بخش می شود، عدم آگاهی مردم از آسیب های احتمالی موجود در این فضاست.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی در جامعه نهادینه شود، خاطرنشان کرد: حلقه مفقوده در پرونده‌های شکل گرفته، بحث آموزش شهروندان است كه متأسفانه به دلیل استفاده فزاینده از فضای مجازی، هر روز آمار قربانیان و مجرمان در این فضا افزایش پیدا می کند.

سرهنگ رجبلی تاكید كرد: به نظر می رسد بهترین راه حل ممکن برای پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌ها در این فضا، آموزش مردم به ویژه قشر نوجوان و جوان که بیشترین کاربران در این فضا را تشکیل می دهند، است.

رئیس پلیس فتا گلستان با تأکید براینکه برخورد قانونی، آخرین اقدام پلیس خواهد بود، گفت: با این که متولی بحث آموزش در این بخش نیستیم اما با توجه به نیازی که احساس شده به آن ورود کرده‌ایم و از ابتدای امسال تا پایان مرداد قریب به 11 هزار نفر ساعت آموزش چهره به چهره در خصوص آسیب‌های فضای مجازی به اقشار مختلف ارائه شده اس؛. تلاش بر این است بعد از آموزش، شیوه ها و شگردهای مجرمان را احصا کرده و به اطلاع مردم برسانیم.

وی با اشاره به مصوبه کمیسیون رسیدگی به تخلفات اینترنتی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه قرار شده مدیران همه دستگاه های اجرایی در این زمینه آموزش لازم را ببینند و در گام های بعدی سایر کارکنان و نیروهای دستگاه ها این مسائل را فرا بگیرند.

وی با اشاره به اثرگذاری فعالیت های هنری ازجمله تئاتر، فیلم و انیمیشن، گفت: به همه ارگان ها و دستگاه‌های دولتی اعلام کردیم حاضریم محتوای آموزشی را در اختیار آنها قرار داده و حتی آموزش را نیز به صورت مشارکتی ارائه دهیم.

برداشت غیرمجاز از حساب بانکی شهروندان

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان با اشاره به تنوع و تکثر جرایم در فضای مجازی خاطرنشان کرد: بیشترین آمار پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا، مربوط به برداشت های غیر مجاز از حساب بانکی شهروندان است که مجرمان از شگردهای متفاوتی استفاده می کنند که اگر مردم از آن اطلاع داشته باشند، در دام این افراد نمی افتند.

وی با بیان اینکه کارت عابربانک ها مانند پول های نقد در جیب شهروندان است، گفت: برخی از مجرمان با ادعای برنده شدن در یک مسابقه و این که می خواهند مبلغی را به حساب این افراد واریز کنند، قربانیان خود را به پای دستگاه های خودپرداز بانک ها می کشانند و از این افراد می خواهند تا هرکاری که از پشت تلفن می گویند، همه را انجام دهند و در نهایت حساب بانکی این شخص را خالی می‌کنند.

سرهنگ رجبلی ادامه داد: یکی دیگر از شگردهای مجرمان برداشت وجه از طریق فضای مجازی است؛ مجرمان نیاز به اطلاعات حساب بانکی و رمز دوم کارت این افراد دارند که بعد از دسترسی به این اطلاعات، به راحتی می توانند این کار مجرمانه را مرتکب شوند.

وی تاكید كرد: شهروندان باید مراقب باشند که اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار هیچ کسی قرار ندهند و از اعلام رمز و cvv2 کارت خود به شدت خودداری کنند.

به گفته وی، شیوه اسکیمر، شگرد دیگر مجرمان برای خالی کردن حساب های قربانیان است كه در این شیوه یک کیت سخت افزاری در ورودی کارت نصب می شود که تمامی اطلاعات کارت را ذخیره و بر روی یک کارت خام پیاده سازی می کند.

سرهنگ رجبلی افزود: به این ترتیب برای یک حساب دو کارت، یکی در دست صاحب حساب و دیگری در دست مجرم وجود دارد كه با پیگیری‌هایی که صورت گرفته برخی از بانک ها اقدام به نصب آنتی اسکیمر بر روی دستگاه های خودپرداز کرده اند و شهروندان حتی المقدور از دستگاه هایی که فاقد آنتی اسکیمر است، استفاده نکنند.

وی به دیگر جرایم و پرونده هایی که در فضای مجازی در استان تشکیل می شود، اشاره کرد و گفت: هتک حیثیت با 18 درصد و موضوعات غیراخلاقی با 10 درصد، بیشترین تعداد شکایت ها و پرونده ها را به خود اختصاص داده است.

 

فعالیت‌های شبکه‌ای در فضای مجازی

سرهنگ رجبلی به فعالیت برخی سودجویان در قالب بازاریابی شبکه‌ای در استان اشاره کرد و افزود: چند شرکت در کشور وجود دارند که مجوز بازاریابی شبکه‌ای دارند و مطابق دستورالعمل تأیید شده فعالیت می‌کنند.

وی گفت: یکی از این شرکت ها که اخیراً افرادی در استان تحت این عنوان در حال فعالیتند، تنها در 5 استان کشور نمایندگی دارند که گلستان جزو آنها نیست.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گلستان تصریح كرد: این شرکت در استان نمایندگی ندارد و افرادی فعالیت های زیرزمینی در این خصوص دارند و جلسات خانگی برگزار می کنند که فعالیت این افراد رصد می شود و قرار شده مدیرعامل مرکز احضار و توضیحاتی در این زمینه بدهد.


وی از شهروندان خواست در صورتی که می خواهند با شرکتی همکاری داشته باشند به سایت ایران هشدار مراجعه کنند تا از مجوزدار بودن یا نبودن و نحوه فعالیت این شركت‌ها اطلاع کسب کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا