در حالی که ماجرای بدهی چند هزار میلیار تومانی بابک زنجانی به دولت از مدت‌ها قبل مطرح است و پیگیری این موضوع مسئولان زیادی را درگیر خود کرده‌، حال به نظر می‌رسد بسته شدن این پرونده با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است.

بابک زنجانی با نام کامل بابک مرتضی زنجانی متولد ۱۳۵۳ تاجر ایرانی است که تا پیش از دولت احمدی نژاد فعالیت‌های اقتصادی محدودی داشت اما در دوران دولت وی به یکی از بزرگترین سرمایه داران تاریخ ایران بدل شد. وی همچنین یکی از بزرگترین متهمان به فساد و رانت خواری در تاریخ ایران است که نام او در جریان فعالیت‌های کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و فساد اقتصادی در دوران دولت محمود احمدی نژاد مطرح شد. 

به گزارش اقتصادنیوز، او در نهم دی ماه سال ۱۳۹۲ توسط دادستانی کل کشور بازداشت شده است. براساس اظهارات بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اتهامات وی بدهی بیش از  2.5 میلیارد یورو به وزارت نفت و بانک مرکزی و همچنین جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان است. 

آن طور که تاکنون در رسانه‌ها آمده است، زنجانی با بسیاری از رانت خواری‌ها و تخلفات عظیم مالی در دوران دولت محمود احمدی نژاد از جمله مدیریت سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی،انتقال یک کانتیر طلا، فروش نفت ایران و میعانات گازی در خارج و عدم انتقال وجه آن و دریافت وام‌های کلان و عدم بازپرداخت این تسهیلات و بروز تخلف در حوزه‌هایی مانند ورزش، رسانه، کشتیرانی، هواپیمایی و بازار دلار گره خورده است. 

اظهارات نمایندگان بعد از بازداشت زنجانی
امیرعباس سلطانی، نماینده مجلس و عضو کمیته پیگیری پرونده «بابک زنجانی» چندین ماه بعد از بازداشت او در مهر ۱۳۹۳ به رسانه‌ها گفت که بسیاری از مقامات بلند پایه دولت احمدی نژاد از جمله چند وزیر (وزیر دارایی، رئیس بانک مرکزی و وزیر نفت) در تخلفات وی سهیم بوده‌اند. وی گفته است: «زنجانی ۱۳ هزار میلیارد تومان بالا کشیده است، زنجانی شرکت‌های بزرگ خود را نیز به نام افراد دیگری کرده و مدیرعاملان آنها اشخاص دیگری هستند، با همین ترفند توانسته کار کند که نتوانیم این شرکت‌ها را مصادره کنیم. »

پیش از این، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران ۱۹ شهریور ۹۲ سال، گفته بود بابک زنجانی، تاجر ایرانی بیش از دو میلیارد یورو حاصل از فروش نفت ایران را به خزانه دولت واریز نکرده و وزارت نفت و مجلس ایران در حال پیگیری این مساله هستند. همچنین وی به خبرنگاران گفت که آقای زنجانی معتقد است که این پول به حسابش ریخته شده اما این حساب از طرف آمریکایی‌ها بلوکه شده است. 

دفاعیات بابک زنجانی 
بعد از سخنان زنگنه، زنجانی این خبر را تکذیب کرد و گفت این پول در حساب شرکتی وابسته به وزارت نفت در خارج از کشور است و منتقل نشدن این پول به وزارت نفت ربطی به او ندارد. به گفته او، این شرکت در هنگ‌کنگ به ثبت رسیده است. از آنجایی که این شرکت به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانست برای نقل و انتقالات پولی خود حسابی در خارج از کشور داشته باشد، او صرفاً کمک کرده که این شرکتی بتواند حسابی در خارج از کشور باز کند تا پول عاید از فروش محصولات خود را دریافت کند.  

زنجانی در واکنش به اظهارات زنگنه گفت: به محض اینکه شرکت هنگ کنگی وابسته به وزارت نفت حسابی را معرفی کند که برای انتقال سویفتی مشکلی نداشته باشد، بلافاصله این پول را به آن حساب منتقل خواهد کرد. 

ماجرای رابطه بابک زنجانی با سازمان تامین اجتماعی 
رد پای بابک زنجانی در بخش‌هایی مانند سازمان تامین اجتماعی هم وجود دارد. در این مورد مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به اقتصادنیوز توضیح داده است: میزان تخلف بابک زنجانی چهار میلیارد و 200 میلیون یورو بود. ایشان به هر حال یک معامله‌ را انجام دادند که البته آثار مالی در سازمان تامین اجتماعی نداشت، چرا که آن معامله متوقف شد. حالا چک‌های سازمان هنوز به سازمان عودت داده نشده و بر روی این چک‌ها یکسری پردازش‌هایی انجام شده که آنها هم بحث‌هایی است که پرونده آن را سازمان دارد دنبال می‌کند.

تقی نوربخش در پاسخ به اینکه آیا رابطه بابک زنجانی با سازمان تامین اجتماعی بار مالی یا خسارتی برای سازمان تامین اجتماعی داشته است؟ اضافه کرد: خسارت مالی‌اش این است که خیلی از این چک‌ها به رغم اینکه سه سال از آن زمان می‌گذرد برگشت داده نشده است.

حساب خالی خالی زنجانی
«پساتحریم» در پرونده زنجانی به این معناست که پول‌های بلوکه‌شده در حساب‌های بانکی او بايد به کشور بازگردد اما آن‌طور که عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته «خبری از پول نیست و حساب‌های زنجانی پس از حذف نام او از فهرست تحریم اتحادیه اروپا خالی خالی بود». امیرعباس سلطانی، عضو كميسيون انرژی مجلس که در عین حال پیگیر دیدار با بابک زنجانی در اوین است، در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «دفعه پیش که نام زنجانی از تحریم اتحادیه اروپا خارج شد، امیدواری زیادی بود که بتوانیم در حساب‌های خارجی او ردپایی از منابع مالی به دست آوریم بااین‌حال متأسفانه پیگیری نمایندگان نشان داد که حساب‌های بانکی او خالی است و منابع مالی در آن وجود ندارد».

هدف از ملاقات نمایندگان با بابک زنجانی ؟
امیرعباس سلطانی در تیر ماه امسال به فارس اعلام کرده بود که در هفته‌های آینده جمعی از نمایندگان مجلس با بابک زنجانی در زندان اوین دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. 

وی با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس پیش از این درخواستی را برای دیدار با بابک زنجانی به آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه داده بودند، گفته بود: خوشبختانه با این درخواست موافقت شده و ان‌شاءالله بعد از پایان تعطیلات تابستانی مجلس،‌ زمان این جلسه تعیین خواهد شد. روح الله بیگی نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصاد نیوز گفت: هدف ملاقات نمایندگان مجلس با بابک زنجانی برگرداندن دارایی‌های کشور و شناسایی منابعی است که بتوان مطالبات از زنجانی را وصول کرد.

نامه زنجانی به نمایندگان مجلس
بابک زنجانی متهم پرونده فساد نفتی که از دی ماه سال 92 تا کنون در زندان به سر می برد خطاب به برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان کشوری نامه‌ای نگارش کرده است.محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت‌‌و‌گو با تسنیم در مرداد امسال با بیان اینکه، درباره نامه بابک زنجانی به نمایندگان مجلس اطلاع موثقی ندارد، گفت: درباره این موضوع، بنده نیز از برخی رسانه‌ها شنیدم که آقای زنجانی به نمایندگان نامه نوشته است اما به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس هیچ اطلاعی از اصل نامه یا محتوای آن ندارد. ما منتظر و پیگیر هستیم که قوه قضائیه با بررسی ابعاد مختلف پرونده مربوط به آقای زنجانی، حکم نهایی را صادر کند.

پورمختار درباره درخواست برخی نمانیدگان برای دیدار با زنجانی در زندان اوین نیز گفت: این تصمیم اعضای کمیته بررسی پرونده آقای زنجانی است و ارتباطی به کمیسیون اصل 90 مجلس ندارد.

با این حال بابک زنجانی هنوز هم به دولت بدهکار است. هر روز خبر تازه‌تری در خصوص بدهی‌هایش اعلام می‌شود اما نکته مهم نبود اطلاع‌رسانی شفاف در تسویه این بدهی‌هاست. زنجانی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران نفتی حاضر به همکاری با دولت نیست. این مسئله را پیش از این بسیاری از کارشناسان بیان کرده بودند که در پس آن، نشان از نبود تمایل در این بدهکار، برای تحویل بدهی‌هایش است. باید دید در آینده چقدر از مسائل و حاشیه‌های مربوط به او حل می‌شود و چقدر از این مسائل به صورت شفاف منتشر می‌شود.

 

رضا ضراب،بابک زنجانی و سه

امروز و فردا: در پی بازداشت چند نفر در ترکیه که به اتهام پول شویی ، رشوه و فعالیت تجاری غیر قانونی بود سه وزیر کابینه ترکیه استعفا دادند. این سه وزیر معمر گولر، وزیر کشور، ظفر چاغلایان، وزیر اقتصاد، و اردوغان بیرق‌دار، وزیر محیط زیست ترکیه بودند.

نگاره: ابرو گوندش و همسرش رضا ضراب

zarab1

پس از این بود که دیروز پنج شنبه رجب طیب اردوغان پس از مذاکره با عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه و هم حزبی خود در حزب توسعه وعدالت، ۱۰ وزیر کابینه خود را تغییر داد.

بحث فساد اخیر در ترکیه پس از آن بالا گرفت که پلیس هفته گذشته ۵۷ نفر از جمله رضا ضراب بازرگان ایرانی و همسر بانو «ابرو گوندش» ستاره آهنگ ترکیه و همچنین رئیس هالک بانک و سه نفر را که  پسران سه نفر از وزیران دولت بودند بازداشت کرد.

به نوشته حریت،  رضا ضراب علاوه بر انتقال پول به ایران، به پرد‌اخت رشوه به نزد‌یکان اعضای د‌ولت برای تسهیل سرمایه‌گذاری و تسریع د‌ریافت تابعیت ترکیه برای خود‌ و نزد‌یکانش متهم است. ماجرا سه‌شنبه هفته گذشته با دستگیری‌ها و حملات پلیس به مناطق مختلف آنکارا و استانبول آغاز شد و پس از آن به یکباره نام ضراب به عنوان کسی که به بسیاری از مقامات ترکیه برای  پولشویی رشوه می‌داده مطرح شد. البته رضا ضراب برای بسیاری از ایرانی‌ها و  خصوصا اهالی ترکیه نامی آشنا است.

رضا ضراب بلافاصله پس از بازداشت گفت که بابک زنجانی سرمایه داری که طی سالهای اخیر مطرح شده است، رئیس اوست. روزنامه «تودیز زمان» ترکیه نوشت که رضا ضراب، سرمایه‌دار ایرانی‌تبار تبعه ترکیه، در اعترافات خود از بابک زنجانی، میلیاردر ایرانی، به عنوان «رئیس» خود در این فساد مالی گسترده نام برده‌ است.

اکنون اما نام فرد دیگری نیز مطرح شده که ایرانی است.

نام او « کاملیا جمشیدی» است که گفته  می شود پس از افشای نامش به عنوان یک مظنون ، استانبول را به مقصد دوبی ترک کرده است.

نام کاملیا جمشیدی پس از آن مطرح شده که پلیس ترکیه از رضا ضراب بازجویی کرده و ایمیل های او را بررسی کرده است.

پلیس ترکیه اعلام کرده است رضا ضراب ارتباط ایمیلی با بابک زنجانی و کاملیا جمشیدی داشته است.

اما به غیر از بابک زنجانی، رضا ضراب، پدرش، احمدی‌نژاد و مشایی، نام‌های دیگری هم به میان آمده است: «کاملیا جمشیدی»، «مهدی شمس» و «یک زن در محله فقیرنشین ترکیه».

روزنامه «هابرترک» با انتشار عکس یک زن و خانه او در محله‌ای فقیرنشین در ترکیه از او با عنوان یکی دیگر از مهره‌های فساد اقتصادی در ترکیه نام برده. بهارنیوز به نقل از این روزنامه گزارش داده: «در تازه‌ترین تحقیقات و اسناد به‌دست‌آمده از فساد مالی کشف‌شده، بابک زنجانی که رییس ضراب به شمار می‌رود، عمده سرمایه مالی در گردش خود در ترکیه را برای فرار از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، به افراد دیگری منتقل کرده بود. به ادعای این روزنامه برای مثال بخشی از سهام یکی از شرکت‌های ضراب و زنجانی در ترکیه به ارزش شش‌میلیون‌لیر ترک (معادل رقمی حدود یک‌میلیاردتومان) به نام یک زن اهل ترکیه‌ منتقل شده است. این خانم که در یکی از محلات فقیرنشین استانبول و در آپارتمانی قدیمی زندگی می‌کند، عملا پایش به پرونده فساد مالی باز شده است.»

به گزارش روز نو به نوشته سایت رادیکال، یکی از عجیب ترین نکات موضوع، مروه ایرماک، یک دختر ۳۴ ساله ساکن یکی از محلات فقیرنشین ترکیه است که ادعا شده بابک زنجانی و ضراب، شرکتی به ارزش  ۶ میلیون لیر ترکیه (معادل یک میلیارد تومان) را به او واگذار کرده اند.
روزنامه «هابرترک» هم با انتشار عکس این زن و خانه او در محله ای فقیرنشین در ترکیه از او با عنوان یکی دیگر از مهره های فساد اقتصادی در ترکیه نام برده است.

نگاره: مروه ایرماک و آپارتمانش

irmak01

irmak02

مهدی شمس نفر سومی است که نامش در رسانه‌ها منتشر شده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه: «گفته می‌شود که شخص واسطه میان ضراب و زنجانی برای ارسال پول نفت به ترکیه، تاجری مستقر در دوبی به نام «مهدی شمس» بوده است.»

در همین راستا بابک زنجانی در نوشته ای که در پایگاه  فیسبوک منتسب به او منتشر شد ارتباط خود با رضا ضراب را تکذیب کرده  و نوشته است«در زندگی‌ام تنها چند بار رضا ضراب را دیده‌ام و در مورد فعالیت‌های تجاری ضراب هیچ اطلاعی ندارم و از کارهایی که کرده اطلاعی ندارم. حتی نمی‌دانم محل کارش در ترکیه کجاست و اینکه کجا فعالیت می‌کند به هیچ‌وجه اطلاعی ندارم و اگر فعالیت غیرقانونی انجام داده باشد، مسوولیت آن با خود ضراب است. علاقه‌ای ندارم در مورد فعالیت‌های ضراب، ادعاهایی به نام من ثبت شود. گروهی که من آن را اداره می‌کنم شامل ۶۵شرکت می‌شود و حجم معادلاتش شش الی هفت‌‌میلیاردیورو می‌شود. مال و ثروت خود را از راه قانونی به دست آورده‌ام. اما راهی ندارم که این مسایل را ثابت کنم.» اما با این حال روز چهارشنبه فرودگاه استانبول به هواپیمایی قشم ایر که متعلق به بابک زنجانی است اجازه فرود نداد.

بابک زنجانی از تاجران نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد بود، و به نوشته خبرگزاری فرانسه وی در کنار ایجاد شبکه پنهانی تجارت نفت و طلا از طریق «هالک‌بانک» (بانک خلق) ترکیه مبالغ هنگفتی را طی سه سال برای ایران پول‌شویی کرده‌ است؛ وی چند سرمایه‌گذاری بزرگ نیز در ترکیه انجام داده‌ است.
به گزارش روز نو، خبرگزاری فرانسه نوشته است، گفته می‌شود که شخص واسطه میان ضراب و زنجانی برای ارسال پول نفت به ترکیه، تاجری مستقر در دبی به نام «مهدی شمس» است.
رسانه‌های ترکیه می‌گویند رضا ضراب در انتقال غیرقانونی حدود ۳۵ میلیارد یورو از ایران به آن کشور نقش داده است.
به نوشته روزنامه حریت ترکیه، ضراب در سال ۲۰۱۲ و در جریان توقیف یک محموله طلا که قرار بود برای شرکت سورینت متعلق به بابک زنجانی به ایران منتقل شود، از سوی پلیس بازجویی شده‌ بود.

در این باره روزنامه اعتماد نوشته است: «ضراب، تاجری سرشناس از یک خانواد‌ه ثروتمند‌ ایرانی است که د‌ر ترکیه
زند‌گی می‌کند‌. او متولد‌ ۱۳۶۲ د‌ر تبریز است و حاصل ازد‌واج او با ابرو گونش نوزاد‌ د‌ختری به نام آلارا است. به نوشته حریت، ضراب د‌ر سال ۲۰۱۲ و د‌ر جریان  توقیف یک محموله طلا که قرار بود‌ برای شرکت سورینت متعلق به بابک زنجانی به ایران منتقل شود‌، از سوی پلیس مورد‌ بازجویی قرار گرفت. ..گفته می‌شود ضراب از راه  بانک «خلق» ترکیه به سیاستمداران ترکیه رشوه د‌اد‌ه است. این بانک پیش از  این نیز به د‌لیل نقض تحریم‌ها و ارسال طلا به ایران د‌ر مقابل د‌ریافت نفت، تحت نظر قرار د‌اشت. اتهام د‌یگر ضراب این است که با تاسیس ۱۱ شرکت صوری، عملیات پولشویی گسترد‌ه‌یی را به مقصد‌ ایران مد‌یریت و هد‌ایت کرد‌ه است. پروند‌ه د‌یگر وی، مربوط به هواپیمایی است که سال گذشته د‌ر فرود‌گاه آتاتورک به زمین نشست و از د‌اخل آن یک و نیم تن طلا از کشور غنا به مقصد‌ د‌وبی کشف شد‌. د‌رد‌سرهای ضراب از د‌سامبر سال۲۰۱۱ با دستگیری یک ایرانی در فرودگاهی در مسکو با د‌و محموله پول نقد‌ به ارزش ۵/ ۱۴ میلیون د‌لار و ۴ میلیون یورو آغاز شدو سرنخ ماجراها سرانجام پای رضا ضراب را به میان کشید و او را با اتهام ۸۷ میلیارد‌ یورو یی مواجه ساخت. بر اساس ادعای پلیس  ترکیه، این مبلغ د‌ر طول چهار سال و عمد‌تا برای د‌ور زد‌ن تحریم‌ها استفاد‌ه شد‌ه است».

پایگاه  اینترنتی روز نو در این زمینه نام اعضای دولت قبلی ایران را نیز به میان آوره است. بر اساس نوشته های این سایت به نوشته برخی روزنامه‌های ترک، پدر «رضا ضراب» (متهم اصلی در پرونده فساد مالی ترکیه) با «محمود احمدی‌نژاد» رییس دولت پیشین،  رابطه دوستانه داشته است، اما «حمید بقایی» مشاور احمدی‌نژاد این موضوع را
رد می‌کند. بقایی به «شرق» گفت: «رسانه‌های ترکیه خبر کذب می‌زنند. این  موضوع صحت ندارد، حتی اگر صحت هم داشت چه ربطی به آقای احمدی‌نژاد دارد؟»سایت خبری «المانیتور» هم روز سه‌شنبه در گزارشی که به موضوع فساد مالی ترکیه اختصاص داده بود، مدعی وجود ارتباط میان پدر ضراب با رییس دولت پیشین ایران شد.

«المانیتور» در این گزارش ادعا کرده بود: «بر اساس یافته‌های پلیس، آقای ضراب پس از آنکه شهروند ترکیه شد نامش را به رضا صراف تغییر داد. او ارتباط‌های نزدیکی با ایران دارد. صراف پس از آنکه توانست ارتباط‌هایی با وزرای ترکیه و پسرانشان برقرار کند سیستمی را برای ارسال میلیون‌ها دلار به ایران طراحی کرد. پدر آقای صراف (حسین ضراب) با محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین ایران ارتباط‌هایی دارد.»
«ضراب» چگونه «صراف» شد؟
سایت‌های خبری در ایران نیز درباره این ارتباط، اخباری منتشر کرده‌اند. سایت اصولگرای «افکارنیوز» گزارش داده «دستور ساخت کارخانه فولاد «کاوه تیکمه‌داش» متعلق به حسین ضراب در سال ۱۳۸۶ «در جلسه تقدیر رییس‌جمهوری از  کارآفرینان تبریزی» توسط احمدی‌نژاد صادر شده است.»
درباره «حسین ضراب»، پدر «رضا ضراب» نیز در سایت‌های خبری آمده است: «در زمان جنگ، خانواده  ضراب به دوبی رفته و رضا پسر کوچک خانواده در ترکیه مانده و آنجا به فعالیت می‌پردازد که پس از چند سال حسین ضراب پس از بازگشت به ایران کارخانه فولاد‌سازی «تیکمه‌داش» را تاسیس می‌کند. این کارخانه هم‌اکنون به نام اوست
و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.» همچنین در این گزارش‌ها آمده است: «مدیرعامل این کارخانه حسین ضراب و رییس هیات‌مدیره کارخانه نیر «رضا ضراب» پسر اوست.

تاسیس و اداره شرکت بین‌المللی واردات و صادرات، تاسیس و فعالیت کشتیرانی (در استانبول ترکیه)، کارخانه فولادسازی (در تیکمه‌داش آذربایجان شرقی)، صرافی (در دوبی) و… از جمله فعالیت‌های پدر رضا ضراب عنوان شده است. پسر جوان این ضراب ثروتمند هم علاوه بر اینکه در استانبول مالک هلدینگ «رویال» است، در تجارت سنگ‌های قیمتی نیز فعال است و ۴۶‌درصد صادرات طلای ترکیه را در اختیار دارد، در ایران نیز فعالیت تجاری دارد. «افکارنیوز» از سایت‌های خبری نزدیک به محافظه‌کاران در گزارشی با ارایه اسناد شرکت‌های ثبت‌شده به نام «خاندان ضراب» آورده: «تنها در سال ۱۳۸۷، ۹آگهی تاسیس شرکت فولاد در روزنامه رسمی از سوی آنها به ثبت رسیده است.»
«شرکت فولادگستران قائم سهند، شرکت صنایع فولاد سدید تیکمه‌داش، شرکت فولادسازان نصر تیکمه‌داش، شرکت مجتمع صنایع فولاد قائم تیکمه‌داش، شرکت صنایع فولاد نوین تیکمه‌داش، شرکت صنایع فولاد کاوه تیکمه‌داش، شرکت صنایع نورد مهر تیکمه‌داش، شرکت صنایع ذوب الغدیر تیکمه‌داش و شرکت مجتمع صنعتی آذر سهند تیکمه‌داش» از
جمله شرکت‌هایی هستند که این سایت خبری، رضا ضراب را به‌عنوان عضو هیات‌مدیره آنها معرفی کرده است.
این شرکت‌ها به جز صنایع فولاد کاوه، در دو تاریخ یعنی در تاریخ ۲۹ و ۱۵ آبان سال ۸۷، تاسیس شده‌اند.

شایعه میزبانی مشایی از «ابرو»
رابطه«خاندان ضراب» تنها به رابطه میان پدر رضا ضراب و احمدی‌نژاد ختم نمی‌شود.
نام «اسفندیار رحیم‌مشایی» مشاور و پدر عروس «احمدی‌نژاد» هم در این بین به چشم می‌خورد. زمانی که «ابروگوندش» همسر رضا ضراب در سال ۸۹ به ایران سفر کرده و میهمان خواهر همسرش در کرج بود، خبری در رسانه‌های اصولگرا منتشر شد مبنی بر اینکه او در کرج در مراسم افطاری به میزبانی «اسفندیار رحیم‌مشایی» شرکت کرده است. مشایی این خبر را تکذیب کرد.

واکنش سفیر آنکارا
«اومیت یاردیم» سفیر ترکیه در تهران در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره انتشار اخباری مبنی بر مورد اتهام قرارگرفتن هالک‌بانک به خاطر همکاری با ایران گفته است: «این اتفاق به تازگی رخ داده، من هم از طریق رسانه‌ها این خبر را دنبال می‌کنم اما باید به این نکته اشاره کنم که هالک‌بانک برای روابط ایران و ترکیه بسیار سودمند و تاثیر مثبتی داشته است. بر اساس حقوق و قوانین این بانک فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. در فضایی که تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شده است این بانک یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی است که توانست به تجارت ایران و ترکیه کمک بسزایی داشته باشد به‌خصوص برای ایران خدمات ارزشمندی ارایه کرده است. بسیاری از کارهای این بانک را بانک‌های
خصوصی به دلیل برخی نگرانی‌ها و فشارها نمی‌توانند انجام دهند. باید حوزه تجاری و اقتصادی ایران قدردان این بانک باشند.»

نگاره: رضا ضراب

zarab2

نگاره: ابرو گوندش در تلویزیون ترکیه

zarab3

نگاره: ابرو گوندش در رستورانی در کرج

zarab4

ز

 

 

 

ن

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا