یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :پلیس فتا گلستان به شهروندان هشدار داد : افراد سودجو در فضای مجازی از كمترین فرصتی برای سرقت اطلاعات شخصی كاربران استفاده خواهند كرد كه در این زمینه هوشیاری كاربران، امری مهم و ضروری است.

 

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا"امروزه جوامع با اطلاعات اداره می‌شوند، اطلاعاتی درباره هویت افراد و اینکه ما که بوده‌ایم و اکنون که هستیم و چه کسی خواهیم شد!

ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم، عصری که جابجایی اطلاعات بسیار سریع‌تر از جابجایی فیزیکی انجام می‌گیرد، اما گاه از این اطلاعات استفاده نادرستی می‌شود و به خصوص در دنیای امروز که بدست آوردن اطلاعات ساده‌تر شده است باید بیشتر محتاط بود.

کامپیوتر، هارد دیسک‌، فلش دیسک، شبکه کامپیوتری، اینترنت و ... همه و همه به افراد کمک می‌کنند تا به راحتی به حجم زیادی از اطلاعات دست پیدا کنند که در گذشته تصور آن غیر ممکن بود.

در این میان اطلاعات شخصی و خصوصی افراد مانند عکس‌ها، نامه‌ها و… در معرض خطر قرار دارند.

بسیاری از افراد به دلیل گم کردن و یا به سرقت رفتن حافظه‌های جانبی ( مثل فلش مموری و هارددیسک و...) و افشای اطلاعات شخصی یا اسرار کاری و سازمانی در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های اینترنتی با مشکل مواجه شده‌اند.

بسیاری از دعاوی مربوط به حوزه سوء‌استفاده از اطلاعات شخصی افراد، ناشی از نداشتن اطلاعات کافی در حوزه امنیت، نگهداری و حفظ اطلاعاتشان است و این امر باعث شده تا سود‌جویان و فرصت‌طلبان از این موضوع سوء‌استفاده كرده و اتفاقات ناگواری رخ دهد كه در این زمینه 50 درصد موضوع سهل انگاری و ساده انگاری كاربران می‌باشد.

با این شرایط و اهمیت امنیت آنلاین، رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس به كاربران توصیه كرد: از ذخیره اطلاعات شخصی و محرمانه خود بر روی رایانه‌هایی که با آن‌ها مستقیماً به اینترنت متصل می‌شوید خودداری نموده و سعی کنید برای ذخیره سازی اطلاعات از لوح‌های فشرده و هاردهای اکسترنال که در آن‌ها تکنولوژی‌های رمزکننده به کاربرده شده، استفاده نمایید.

سرهنگ حبیب‌اله رجبلی تاكید كرد: جهت تعمیر رایانه خود به افراد قابل اعتماد و نمایندگی‌های مجاز مراجعه كنید و تا حد ممکن در هنگام تعمیر و یا نصب هرگونه برنامه توسط مراکز تعمیر درکنار رایانه خود حضور داشته باشید.

وی افزود: اطلاعات خصوصی و مهم خود مثل اطلاعات مربوط به حساب های بانکی و ... را بر روی رایانه ذخیره نکنید و از کلمه‌های عبور ترکیبی برای افزایش امنیت استفاده کنید و کلمه‌ی عبور خود را به هیچ عنوان به نمایش نگذارید.

رئیس پلیس فتا گلستان خاطرنشان كرد: اطّلاعات و تصاویری که نشان‌دهنده‌ هویّت شماست، به هیچ عنوان به اشتراک نگذارید و از باز کرن ایمیل‌ها، تصاویر و فایل‌هایی که حاوی محتوای مشکوک هستند خودداری نمایید.

سرهنگ رجبلی متذكر شد: تا حد امکان اطلاعات و پوشه‌های حاوی اطلاعات خود را رمزگذاری نمائید و قبل از اینکه چیزی را به اشتراک بگذارید و یا با فشار کلید اینتر ارسال کنید، خوب فکر کنید که آیا حاوی اطلاعات شخصی و محرمانه است یا خیر.

وی بیان كرد: اگر در خانه فرزندی دارید که از اینترنت استفاده می‌کند، به سادگی می توانید با نرم افزارها و ابزارهای کنترل و مدیریت والدین بر فرزندان بر فعالیت آنها نظارت داشته باشید.

سرهنگ رجبلی اضافه كرد: تنظیمات حریم خصوصی مخصوصا در شبکه های اجتماعی و محدود کردن اشخاصی که قادر به مشاهده اطلاعات شخصی شما هستند را حتما مدنظر قرار دهید و در جهت استفاده از اینترنت و فضای مجازی با برنامه عمل كنید و بی هدف اقدام به بازكردن لینك ها و صفحات نكنید.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گلستان تصریح كرد: فضای مجازی حریم امن و خصوصی شما نبوده و افراد فرصت طلب و کلاهبردار نیز از این فضا و فرصت بدست آمده غافل نشده و به دنبال دریافت اطلاعات شخصی و بانکی شما و سوء استفاده از آن هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا