یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"پلیس استان یزد : كساني كه آخرين اخبار در زمينه فن آوري هاي بي سيم را دنبال مي كنند، از خبرهاي مرتبط با فن آوري نسبتا جديدي كه با عنوان وايمكس شناخته مي شود اطلاع دارند.

 
كساني كه آخرين اخبار در زمينه فن آوري هاي بي سيم را دنبال مي كنند، از خبرهاي مرتبط با فن آوري نسبتا جديدي كه با عنوان وايمكس شناخته مي شود اطلاع دارند.اين فن آوري به منظور بالابردن اتصال باندپهن در دستگاه هاي موبايل و ثابت كه در سرتاسر جهان استفاده مي شود ايجاد شده است.

امروزه اين فن آوري براي رساندن اينترنت پرسرعت و اتصالات بهتر به كشورهايي كه از نظر اقتصادي با مشكل روبرو هستند استفاده مي شود. وايمكس به عنوان گزينه بي سيم پرسرعت شناخته شده است و مي تواند از علاقمندي رو به رشد كاربران در دستيابي به ميزان زياد داده بر روي تلفن هاي همراه پشتيباني كند.
خواه ناخواه استفاده گسترده از وايمكس منوط بر آزمايش هاي موفقيت آميز اين فن آوري خواهد بود كه همزمان با توسعه ديگر فن آوري هاي بي سيم پرسرعت كه رقيب وايمكس به شمار مي آيند انجام مي گيرد. تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد كه آيا وايمكس تبديل به بخش مهم آينده تلفن همراه خواهد بود و يا نه!

تعريف وايمكس:
مجمع وايمكس- گروهي كه بر توسعه و گسترش اين فن آوري متمركز است- وايمكس را به عنوان يك فن آوري استاندارد كه نقل و انتقال دسترسي باندپهن بي سيم در مقياس وسيع را به عنوان جايگزين اتصال كابلي و DSL فراهم مي كند تعريف كرده است.
به بيان ديگر وايمكس اتصال اينترنت پر سرعت دستگاه هاي همراه و ثابت را به كاربران ارائه مي دهد تا بتوانند با سرعت بالا به داده هاي زياد دسترسي يابند.

تاريخچه وايمكس:
از وايمكس به عنوان وسيله اي براي افزايش سرعت باندپهن در مناطقي كه از نظر اقتصادي با مشكل روبرو هستند استفاده مي شود. اين فن آوري به عنوان گزينه ارزانتر نسبت به ديگر گزينه هاي موجود در كشورهاي در حال توسعه جهت راه اندازي شبكه هاي اينترنت پرسرعت، مطرح شده است.با آزمايش وايمكس در كشورهاي درحال توسعه كشورهاي جهان اول نيز به استفاده از اين فن آوري ارزان قيمت علاقمند شده اند و دولت ها و شركت ها به دنبال توسعه وايمكس در كشورهاي خود هستند.

وايمكس در فجايع طبيعي:
يكي از مزاياي وايمكس تا كنون نقشي بوده است كه اين فن آوري توانسته است در برقراري ارتباط در زمان فجايح طبيعي ايفا كند. در سال 2004 شبكه موجود وايمكس در اندونزي تنها وسيله ارتباطي موجود پس از خسارت هاي وارده بر اثر سونامي در اين كشور بود. به علاوه پس از طوفان كاترينا در سال 2005 از وايمكس به عنوان وسيله ارتباطي در منطقه نيواورلان استفاده شد.

وايمكس براي تلفن همراه:
به دليل تارخچه وايمكس در كشورهاي درحال توسعه و تاثيري كه اين سرويس در مواجه شدن با فجايع طبيعي داشته است بيشتر تمركز توسعه وايمكس از سوي دولت ها و شركت هاي تجاري بر روي راه حل هاي وايمكس ثابت بوده است. اگرچه طي سال هاي اخير تمايل روبه رشدي در مورد وايمكس موبايل ايجاد شده است. وايمكس موبايل امكان اتصال گوشي هاي تلفن همراه به اينترنت بسيار پرسرعت تر را به وجود مي آورد و موجب افزايش انتقال داده بر روي گوشي هاي تلفن همراه مي شود. به اين معنا كه افرادي كه قصد استفاده از سرويس هاي پرسرعت اينترنتي بر روي تلفن هاي همراه خود دارند مي توانند وايمكس را به عنوان راهي براي رسيدن به هدف خود انتخاب كنند.

گوشي هاي با قابليت وايمكس:
با توسعه وايمكس موبايل چند شركت سازنده گوشي تلفن همراه برخي محصولات خود را با اين قابليت ارائه كردند. براي مثال گوشي 810 نوكيا وDeluxe SPH-P9000سامسونگ با قابليت وايمكس ارائه شده اند. انتظار مي رود چندين گوشي تلفن همراه ديگر نيز طي يك تا دو سال آينده جهت برآورده كردن نياز كاربراني كه اشتياق به استفاده از وايمكس در تلفن هاي همراه خود دارند به بازار روانه خواهند شد.

آزمايش وايمكس:
بيش از 350 آزمايش مختلف و يا توسعه وايمكس در يرتاسر جهان انجام گرفته است. در ايالات متحده اولين شبكه وايمكس در سال 2007 تحت نام BridgeMaxx راه اندازي شد كه شبكه هاي آن امروزه در چندين ايالت اين كشور استقرار يافته اند. بزرگترين خبر در زمينه وايمكس در آمريكا برنامه Clearwire جهت راه اندازي شبكه گسترده وايمكس به ويژه براي كاربران تلفن همراه است.

رقابت با وايمكس:
يكي از دلايل مهم كه افراد در فرض كردن وايمكس به عنوان فن آوري مهم آينده شك دارند اين است كه فن آوري هاي بسياري به عنوان رقيب وايمكس مطرح شده اند كه حتي مي توانند اتصال پرسرعت اينترنت به تلفن همراه را نيز فراهم كنند. گمان مي رود شبكه هاي پيشرفته 3G سرويس هاي Wi-Fi عرضه مي كنند كه مي تواند از نظر سرعت با وايمكس رقابت كند. شبكه هاي 4G كه در حال حاضر فعاليت مي كنند مي توانند حتي Wi-Fi موبايل را سريع تر كنند و تهديد بزرگتري براي وايمكس به حساب مي آيند.يكي از فن آوري هاي جديدي كه با وايمكس رقابت مي كند LTE است و متصديان ارتباطي مهم در آمريكا در نظر دارند با اين فن آوري مستقيما وارد رقابت با وايمكس شوند.

در مورد آينده وايمكس سه پيش بيني وجود دارد:
1. سلطه وايمكس . در پيش بيني اول آزمايش وايمكس موفقيت آميز خواهد بود و اين فن آوري تبديل به گزينه برتر اتصالات اينترنت پرسرعت در سرتاسر جهان خواهد شد.
2. هم زيستي وايمكس با ديگر فن آوري ها. در پيش بيني دوم وايمكس جايگاه خود را در بازار رقابتي حفظ خواهد كرد و در كنار ديگر فن آوري ها مانند LTE به فعاليت خود ادامه مي دهد و يكي از گزينه هاي پيش روي كاربران تلفن همراه در اتصالات اينترنت پرسرعت خواهد بود.
3. از بين رفتن وايمكس. در اين پيش بيني راه اندازي وايمكس با موفقيت انجام نخواهد شد و شركت هاي سرمايه گذار دچار مشكل مالي خواهند شد. راه حل هاي پيشرفته 3G/4G اينترنت پر سرعت را به تلفن هاي همراه بيشتري ارائه مي كنند و اين پايان وايمكس را رقم خواهد زد.

در ميان اين پيش بيني ها گزينه فعاليت وايمكس در كنار ديگر فن آوري ها از ديگر گزينه ها محتمل تر است. اما تنها زمان و آزمايش هاي آينده وايمكس واقعيت هاي آينده اين فن آوري را نشان خواهد داد.

منبع : اينترنت

تهيه و تنظيم: مركز اطلاع رساني معاونت اجتماعي يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا