استاندار یزد گفت: صدا و سیما و دیگر رسانه ها باید به تولید برنامه هایی بپردازند که در کنار آموزنده بودن ، فرهنگ خرید و استفاده از محصولات داخلی را در میان مردم ترویج کنند و زشتی استفاده از کالای قاچاق را از منظر شرعی، اخلاقی و اقتصادی تبیین نمایند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز با دستور کار " ارائه گزارشی از اقدامات کمیسیون" و " تصویب طرح جامع راهبردی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان " پیش از ظهر شنبه 3 امرداده ماه در محل سالن زنده یاد حمیدیا و به ریاست استاندار یزد تشکیل شد.
در این جلسه ابتدا " محمد علی طالبی " جانشین کمیسیون مربوطه ، دستور کار این نشست را قرائت کرد و آنگاه " ترحمی " دبیر کمیسیون و دیگر اعضا به ارائه گزارش اقدامات انجام شده توسط این کمیسیون در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان در سال 93 و 4 ماهه اول امسال پرداختند.
در ادامه استاندار یزد ضمن تشکر از گزارشات ارائه شده و اقدامات صورت گرفته، ضمن درخواست مبارزه جدی با قاچاق عمده افزود: با کالای قاچاق بیشتر در مبادی ورودی کشور باید برخورد شود و اگر هر مورد کوچک و کم اهمیتی را به عنوان بحث قاچاق کالا مطرح کنیم هم موجب افزایش پرونده های مختلف و هم باعث درگیر شدن بیش از حد دستگاهای ذیربط خواهد شد و بهتر است در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود تا این موضوع به نحوه شایسته ای حل و فصل گردد.
رییس کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان آنگاه با اشاره به آمار پرونده های موجود در زمینه قاچاق کالا در استان افزود: این آمار نشان می دهد، که اکثریت افرادی که در این زمینه درگیر هستند، از قشر کم درآمد و نیازمند جامعه می باشند.
وی سپس خواستار برخورد جدی با معضل سوء استفاده از کارت بازرگانی در حوزه قاچاق کالا شد و آنگاه تاکید کرد: در حوزه مبارزه با قاچاق مشتقات نفت، باید با جدیت ورود نمود و نظارت و بازرسی از این شرکتها کما فی سابق در اولویت قرار گیرد.
" میر محمدی" خواستار دقت نظر بیشتر گمرگ استان در امر ترخیص و جابجایی کالا و ارزیابی درست آن و جلوگیری از جعل اسناد گمرکی و یا کم اظهاری شد.
استاندار یزد با اشاره به کسب رتبه چهارم اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان در امر مبارزه با قاچاق کالا در کشور افزود: این امر نشان از جدیت همه دستگاههای استان در مقابله به این پدیده شوم دارد.
عالی ترین مقام اجرایی استان، روند گاز رسانی به مناطق مختلف در سال گذشته را بسیار خوب ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که با تکمیل حلقه گاز رسانی به شهرک فولاد از مصرف نفت گاز کاسته شود.
" میر محمدی" همچنین بر تکمیل و تسریع گاز رسانی به گلخانه ها و کوره های آجر پزی تاکید کرد و این امر را در جلوگیری از تقاضای بی رویه نفت گاز و سوخت، موثر دانست و همچنین از سازمان جهاد کشاورزی استان خواست تا قبل از فراهم شدن زیر ساختهای لازم در این زمینه، از ارائه مجوزهای جدید در مناطق فاقد گاز جهت احداث گلخانه خودداری نمایند.
وی آنگاه خواستار روشن شدن تکلیف اموال تمکیلی مصادره شده موجود در استان شد و از مدیران ذیربط خواست تا ضمن انجام بررسی های لازم، موارد حقوقی مربوطه را  مشخص و مکاتبات قانونی در این زمینه را تهیه و در جهت حل این مشکل اقدام نمایند.
" میر محمدی " در ادامه بر نقش بی بدیل فرهنگ سازی در امر استفاده از کالاهای تولید داخل و مبارزه با قاچاق کالا تاکید کردو جایگاه صدا و سیما را در شکل دهی به این فرهنگ بسیار اساسی دانست و تاکید نمود: صدا و سیما و دیگر رسانه ها باید به تولید برنامه هایی بپردازند که در کنار آموزنده بودن ، فرهنگ خرید و استفاده از محصولات داخلی را در میان مردم ترویج کنند و زشتی استفاده از کالای قاچاق را از منظر شرعی، اخلاقی و اقتصادی تبیین نمایند.
وی در پایان با اشاره به روند برخورد با کوره های آجرپزی دستی که علاوه بر مصرف بالا باعث آلودگی محیط زیست می شوند گفت: کاهش 46 درصدی مصرف نفت گازدر کوره های دستی  نشانگر این امر است و سیاست استان ، جمع آوری این کوره ها و یا تبدیل به کوره های گاز سور است.
لازم به ذکر است در پایان این نشست کلیات طرح جامع راهبردی مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان به تصویب کمیسیون رسید و مقرر شد، هر یک از اعضاء ظرف مدت 10 روز ، نظرات اصلاحی خود را در جهت تصویب جزئیات طرح به دبیر خانه کمیسیون مربوطه اعلام دارند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا