در صورت عدم بهره برداری از معادن جدید در مجاورت این مجتمع، سرمایه 17 هزار میلیارد تومانی شرکت بلا استفاده می ماند./ نوریان تاکید کرد: آنومالی D19 با 100 میلیوتن تن ذخیره اولیه سنگ آهن در مجاورت مجتمع فعلی چادر ملو شناسایی شده و چنانچه به این شرکت واگذار شود می توان برای ادامه فعالیت های آتی مجتمع چادرملو برنامه ریزی کرد.

یزدفردا: میزان تولید گندله در مجتمع صنعتی اردکان طی 3 ماهه اول سال جاری از مرز 860 هزارتن فراتر رفت و رکورد قابل توجهی در تولید گندله این مجتمع بجا گذاشت.

به گزارش یزدفردا به نقل از پایگاه معادن و صنایع معدنی : در 3 ماهه اول امسال بالغ بر 866 هزارو 872 تن گندله در مجتمع گندله سازی اردکان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال 93 بیش از40 درصدی رشد داشته است. گفتنی است در 3 ماهه اول سال گذشته حدود 619 هزار تن گندله تولید شده بود.

محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر واحدهای تولید فولاد در کشور بخشی از نیاز خود به گندله را از خارج کشور تامین می کنند، بطور یکه در سال گذشته بیش از 2 میلیون و 164 هزار تن گندله و کنسانتره ، به ارزش تقریبی 366 میلیون دلار وارد کشور شده است. بنابراین رابطه عرضه و تقاضا ایجاب می کند از حداکثر توان و ظرفیت این مجتمع برای تامین نیاز واحدهای فولادسازی به مواد اولیه استفاده کنیم.

محمود نوریان افزود: معدن چادرملو با ذخیره ۳۲۰ میلیون تن سنگ آهن از سال 1378 مورد بهره برداری قرار گرفته و با 5 خط تولید کنسانتره سنگ آهن، سالانه بالغ بر 10 میلیون و 500 هزار تن کنسانتره تولید می کند و در حال حاضر بعنوان بزرگتریت تولید کننده کنسانتره سنگ آهن کشور محسوب می شود.



وی همچنین گفت: برای تولید 10.5 میلیون تن کنسانتره در این مجتمع، حدود 16 میلیون تن سنگ آهن پر عیار برداشت می شود، این درحالی است که کمتر از 10 سال دیگر ذخیره معدن چادرملو به پایان می رسد و در صورت عدم بهره برداری از معادن جدید در مجاورت این مجتمع، سرمایه 17 هزار میلیارد تومانی شرکت بلا استفاده می ماند.

نوریان تاکید کرد: آنومالی D19 با 100 میلیوتن تن ذخیره اولیه سنگ آهن در مجاورت مجتمع فعلی چادر ملو شناسایی شده و چنانچه به این شرکت واگذار شود می توان برای ادامه فعالیت های آتی مجتمع چادرملو برنامه ریزی کرد.

محمود نوریان در رابطه با اقتصادی بودن طرح های چادرملو و نرخ بازگشت سرمایه در این شرکت گفت: درحال حاضر معدن چادرملو در بین سال های ۷۸ تا ۹۲ نزدیک به ۸ میلیارد دلار بر مبنای متوسط قیمت جهانی بنادر ایران از تولیدات خود برای کشور صرفه جویی ارزی داشته است. از مجموع سرمایه گذاری های انجام شده در این شرکت، ۸۰۰ میلیون دلار که بیشتر در بخش تجهیزات و زیرساخت بوده سرمایه گذاری ارزی شده و مابقی از طریق سهامداران تامین سرمایه شده است. بنابراین این شرکت با سرمایه گذاری در بخش های معدنی و فرآوری تاکنون ۱۰۴ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تا ابتدای سال ۹۳ تولید کرده است. در واقع دوره بازگشت سرمایه در مجتمع چادرملو در بازه زمانی مناسبی رخ می دهد، زیرا سرمایه گذاری این مجتمع برای واحد گندله سازی در سال ۸۷ انجام شد و پیش بینی بازگشت سرمایه در سال ۹۱ بود اما با تسریع اجرای پروژه و کاهش هزینه های تولید، سرمایه ۲۱۰ میلیارد تومانی آن در مدت ۲ سال برگشت و این موضوع نشان دهنده توجیه اقتصادی طرح های فرآوری این شرکت است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا