خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲

معدن‌داران اصفهان چه می‌خواهند؟
گروه معادن - دبیر انجمن همگن معدنکاران خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: متاسفانه ارقام بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص افزایش چهار تا 10 برابری حقوق دولتی معادن سنگ‌های تزیینی غیرمنطقی است و در تعیین قیمت‌ها هیچ نگرش کارشناسی نشده است.
به گزارش ماين نيوز، محمدعلی تاخیری در جمع معدنکاران استان اصفهان، با بیان اینکه در اوایل اسفند ماه سال جاری بخشنامه‌ای توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص افزایش بی‌رویه حقوق دولتی پایه معادن ابلاغ شد، اظهار کرد: معادن سنگ تزیینی در سال 92، فروش خود را بر پایه قیمت حقوق دولتی که سازمان صنعت، معدن و تجارت در ابتدای سال اعلام کرد، قرار دادند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در پایان سال، وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت جدیدی را به عنوان قیمت پایه مطرح کرده که چند برابر قیمت ابتدای سال است، ادامه داد: قیمت‌های تعیین شده غیرمنطقی است زیرا در تعیین قیمت‌ها هیچ نگرش کارشناسی در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها و نبود قطعات و تجهیزات مورد نیاز از جمله مشکلات معدن‌داران استان است، افزود: یکی از بی‌صداترین و مظلوم‌ترین تولیدکنندگان کشور معدنداران هستند که البته یک حسن برای این قشر محسوب می‌شود.

دبیر انجمن همگن معدن‌کاران خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه بخش معدن یکی از ریشه‌دارترین بخش‌های صنعتی کشور و استان است، خاطرنشان کرد: 2.5میلیون تن، معادل 10 درصد از تولیدات سنگ کشور در استان اصفهان تولید می‌شود.

تاخیری با بیان اینکه مجموعه معادن استان اصفهان متشکل از حدود 700 معدن فعال و حدود دو هزار کارخانه سنگ‌بری است، افزود: سالانه معادن استان حدود ۳۲ میلیون تن سنگ تولید می‌کنند که نیمی از آنها معادن سنگ‌های تزیینی هستند حدود هفت میلیون تن تولید سنگ تزینی دارند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 16 هزار نفر به صورت مستقیم در معادن استان شاغل هستند، گفت: در صورتی که تعداد شاغیلن در کارخانجات سنگ‌بری استان که بیش از 65 هزار نفر هستند را نیز در نظر بگیریم تعداد شاغلان بخش تولید سنگ‌های تزیینی حدود 80 هزار نفر می‌شود.

دبیر انجمن همگن معدن‌کاران خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه خواسته معدن‌داران اجرای قوانین و مقررات است، افزود: طبق بند یک سیاست اقتصاد مقاومتی، تامین شرایط و فعال‌سازی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری جمعی و تاکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط جامعه امکان‌پذیر است.

تاخیری با اشاره به تشکیل انجمن صنفی کارفرمایی در استان اصفهان ادامه داد: با ایجاد این تشکل می‌توان حرف‌ها و خواسته‌های نمایندگان صنعت‌گران را به گوش مسئلان کشور و استان رساند.

هم‌چنین، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: متاسفانه بخشنامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان‌ها ابلاغ شد با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی و مشکلات تورم و رکود به ضرر تمامی معدن‌داران تمام شده است.

عبدالوهاب سهل‌آبادی اظهار کرد: زمانی که صنعت دچار مشکل می‌شود دولت و بانک‌ها در جهت رفع مشکل سریع اقدام می‌کنند اما متاسفانه در این خصوص بر عکس است.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا