خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

نوریان مطرح کرد:
پیشنهاد تهاتر بدهی چادرملو با بدهی فولادسازان
یزدفردا- مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: میزان بدهی این شرکت براساس محاسبات ما با عددی که دیوان محاسبات و سازمان ایمیدرو مطرح کرده است، مطابقت ندارد.
به گزارش ماین نیوز، محمود نوریان با بیان اینکه بدهی چادرملو در سال 1392 معادل 513 میلیارد تومان براساس محاسبات خودمان بوده است، گفت: تاکنون تمامی این مبلغ پرداخت شده است و چادرملو هیچگونه بدهی برای سال 1392 ندارد.

وی ادامه داد: این موضوع در حالی است که ایمیدرو میزان بدهی ما را 937 میلیارد و دیوان محاسبات 981 میلیارد تومان ارزیابی کرده که این میزان 426 میلیارد تومان در محاسبه ایمیدرو و 468 میلیارد تومان در محاسبه دیوان محاسبات با آنچه چادرملو محاسبه کرده است، فاصله دارد.

نوریان با بیان اینکه بین عدد ایمیدرو و دیوان محاسبات نیز اختلاف وجود دارد، اظهار کرد: این مساله نشان از ابهام در قانون را دارد.

وی با بیان این که در حال حاضر معدن چادرملو منتظر تصمیم مجلس است، گفت: اگر مجلس تصمیم را بر این بگذارد که دیوان محاسبات یا ایمیدرو زمام کار را بدست گیرند، ما آن را می پذیریم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به بدهی این معدن در سال 1393 اظهار کرد: چادرملو بابت سال 1393 براساس محاسبات خودمان 630 میلیارد تومان بدهی دارد که این عدد اختلاف چندانی با عدد مورد محاسبه دیوان محاسبات و ایمیدرو ندارد.

نوریان با بیان این که تاکنون 110 میلیارد تومان از این مبلغ را پرداخت کرده ایم، گفت: از این مبلغ 520 میلیارد تومان باقی مانده که با توجه به طلبکاری هزار میلیارد تومانی چادرملو پیشنهاداتی را به ایمیدرو داده ایم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به اینکه معدن چادرملو به جز سنگ آهن دانه بندی بقیه مواد تولید شده خود را به بازار داخلی عرضه می کند، اظهار کرد: شرکت های فولادی بابت خرید کنسانتره و گندله بالغ بر 1000 میلیارد تومان به این شرکت بدهی دارند.

وی ادامه داد : شرکت های فولادی با خرید کنسانتره و گندله از چادرملو کمتر از ۵۰ درصد هزینه خرید را پرداخت می کنند و مابقی به بدهی های قبلی آنها اضافه می شود.

او با تاکید بر اینکه تا زمانی که وضعیت اقتصادی بهبود نیابد، این بدهی ها تسویه نمی شود، اظهار کرد: همانطور که رکود اقتصادی در کشور موجب شده است برخی شرکت های فولادی نتوانند بدهی خود را به شرکت چادرملو پرداخت کنند، شرکت های فولادی نیز مطالباتی دارند که هنوز دریافت نشده است. حتی برخی از فولادسازان به دلیل نداشتن مشتری با محصولات انبار شده روبرو هستند و اینگونه نیست که آنها توان پرداخت بدهی های خود را داشته باشند، اما اقدام نکنند.

وی از مسئولان کشور خواست با توجه به شرایط نامناسب اقتصاد و رکود فعالیت های عمرانی و ساخت وساز مسکن، از شرکت های فولادی حمایت کنند تا این صنایع دچار آسیب و به تعطیلی نشوند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار کرد: با وجود مطالبات سنگین چادرملو از فولادسازان، اما تعویق در پرداخت بدهی ها منجر به قطع همکاری با شرکت های بدهکار نشده است.

نوریان ادامه داد: در شرایط فعلی ضرورت همکاری و تعامل میان بنگاههای اقتصادی بیش از پیش احساس می شود و چنانچه درک متقابلی ایجاد شود می توانیم بحران کنونی و دوره رکود را پشت سربگذاریم .

وی با اشاره به پیشنهاد چادرملو به ایمیدرو اظهار کرد: با توجه به اینکه خریداران توان پرداخت ندارند چادرملو به ایمیدرو پیشنهاد تهاتر را داده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ادامه داد: با توجه به اینکه نقدینگی وجود ندارد، دیوان محاسبات به عنوان ارگانی در کشور همکاری خود را با چادرملو آغاز کرده است، چرا که اگر دیوان محاسبات بخواهد با قوه قهریه فعالیت کند چادرملو متوقف می شود.

نوریان در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای پرداخت بدهی چیست؟ گفت: باید شرایط به گونه ای باشد تا بدهکاران بتوانند بدهی خود را پرداخت کنند، چرا که اگر شرایط این گونه ادامه پیدا کند معدن چادرملو نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

مدیرعامل معدن چادرملو در خصوص رانت خواری این معدن گفت: هر کسی که ادعا دارد در معدن چادرملو رانت صورت گرفته، به طور قطع اشتباه می کند و من تمام این موارد را تکذیب می کنم.

نوریان اظهار کرد: به انسان هایی که فکر می کنند با قوه قهریه می توان کار را سروسامان داد، باید بگویم که هیچ درکی از شرایط ندارند.

وی با اشاره به بند 55 قانون بودجه سال 1392 کل کشور که گفته تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی استحصال کننده از معادن سنگ آهن مکلف هستندند بر مبنای شمش فولاد خوزستان 5 درصد تحت عنوان "حق انتفاع" به دولت بپردازند، اظهار کرد: در این بند اشاره ای به فروش یا تولید نشده که همین امر موجب ایجاد اختلاف بین چادرملو و گل گهر با ایمیدرو شده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ادامه داد: هرجا که ایمیدرو منفعت خویش را در آنجا می دید چارچوب شرایط را روی آن بنا می کرد. به عبارتی دیگر هرجا سود با فروش بود، فروش را مدنظر قرار می داد و هر جایی که تولید منفعت بیشتری برای ایمیدرو داشت، تولید در چارچوب اصلی قرار می گرفت.

نوریان با بیان این که مبنای چادرملو بر اصل فروش است، گفت: این مساله تنها بر سر موضوع کنسانتره و دانه بندی در نظر گرفته شد و با توجه به این که بخشی از کنسانتره به گندله تبدیل شده است، به همین دلیل این بخش را مشمول این موضوع نمی دانیم و این مساله اختلافی است که بین ایمیدرو و چادرملو وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما منتظر جواب مجلس هستیم، گفت: چادرملو و ایمیدرو دو شرکت مقابل یکدیگر هستند و یک مقام قانونی باید جواب قاطعی در این حوزه بدهد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا