خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳

در سال 92 حدود70 درصد حقوق دولتی معادن متعلق به استانهای یزد و کرمان است
یزدفردا"گروه معادن - معاون امور معادن وصنایع معدنی ایران گفت: حقوق دولتی اخذ شده از معادن مختلف استانهای کشور رضایت بخش نبوده و بسیار ناچیز است و در سال 92 حدود70 درصد حقوق دولتی معادن متعلق به استانهای یزد و کرمان است.

به گزارش یزدفردا"، " جعفر سرقینی" با اعلام این خبر اظهار کرد: در گذشته نگرش درآمدی به حقوق دولتی معادن نبوده و بیشتر برای نظم و انضباط دادن به معادن این موضوع پیگیری می‌شد، اما امروز این بحث تغییر یافته است.

وی یادآورشد‌: در سال 92 حدود 70 درصد حقوق دولتی معادن متعلق به استان‌های یزد و کرمان و 30 درصد مابقی را 29 استان دیگر پرداخت کرده‌اند.

معاون امور معادن وصنایع معدنی ایران تصریح کرد‌:‌ بخشی از حقوق دولتی معادن برای ترمیم روستاها و جاده‌ها اختصاص یافته‌ که عددی بسیار ناچیز است.

وی در خصوص دریافت حقوق دولتی برخی مواد معدنی گفت: گردش مالی سنگ‌های تزئینی ایران 2 هزار میلیارد تومان است، از این میزان طی سال گذشته تنها 50 میلیارد تومان حقوق دولتی معادن گرفتیم و در سال جاری این رقم به 150 میلیارد تومان خواهد رسید و این میزان تنها 7 درصد کل مبلغ است و این در حالیست که قانون کف آن را حداقل 10 درصد کل گردش مالی تعیین کرده است.

این درحالی است که بنابر گزارش مرکز آمار ایران در سال 91 استان‌های یزد، کرمان و اصفهان به ترتیب با حدود 16 هزار، 14 هزار و شش هزار نفر بالاترین تعداد شاغلان در معادن را به خود اختصاص داده‌اند.

هم چنین استان‌ کرمان با 3400 میلیارد تومان بیشترین ارزش افزوده را در بخش معادن در حال بهره‌برداری داشته‌ است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا