گلابدان عتيقه

مطلبی را با عنوان "بافت تاريخي يزد و ارائه چند پيشنهاد"در یزدفردا دیدیم که توسط استاد معظم محمدرضا كوچك زاده در آیینه یزد منعکس شده بود و بد ندیدم تا اینجانب هم ارائه طریق کنم هرچند مطلب را طنز بدانیم اما می تواند قابل تامل باشد تا دوستان میراثی مورد توجه قرار دهند

با احترام نظر به این‏که اینجانب گلابدان عتيقه (دارای مدرک سوم، رشته معماری از هنرستان و عضو انجمن هنرستانی به‏ مدت سه سال) حدود سه سال به عنوان هم يار هنرستان و حدود سه سال مسئول انظباتی هنرستان پیگیر مشکلات مردم اطراف هنرستان و دانش‏ آموزان هنرستان بوده ‏ام لذا به ‏عنوان یک شهروند مطلع یزدی موارد زیر را به اطلاع مدیران و مسئولان و خوانندگان می‏رساند:
1-ضروری است در هرگونه اظهار نظر جهت بافت تاریخی یزد هم قوانین و ضوابط مرتبط با آن مدنظر قرار گیرد و هم ارگان‏ها خدمات‏ رسان به این بافت ارزشمند ، خدمات خودرا طبق نیاز بافت همگون نمایند نه برعكس تابیش از این بافت تاریخی یزد از ساکنین بومی تخلیه نشود و بر مشکلات آن اعم از سکونت بیگانگان و افراد معتاد و یا خالی از سکنه افزوده نگردد و موجبات توسعه بی‏رویه بیشتر شهر یزد نیز فراهم نشود.
2-مخروبه ‏های غیرقابل بازسازی و بناهای بی‏ارزش و فضاهای معطل مانده که توسط مشاور طرح تفضیلی شناسایی و روی نقشه شهر لکه‏ گذاری شده توسط شهرداری به مالکین اعلان تا طبق ضوابط قانونی نوسازی گرددو در نتیجه بر جاذبه زندگی در این بافت افزوده و شهر بی‏ رویه رشد نکند.
3-همان‏طور که در سال‏های گذشته با تعریض و ایجاد شبکه‏ ها در بافت صورت مسئله پاک شده، لازم است مشاور این اشتباه را تکرار نکند و کلیه طرح‏های تعریض، بازنگری و ارگان‏ها مرتبط خدمات رسانی را بهتر نمايندتا بافت تاریخی ارزشمند شهر یزد حفظ شود و اشتباه دوره رضاخانی در خصوص خیابان قیام و حسینیه بعثت و میدان امیرچخماق تکرار نشود.
4-این‏جانب با توجه به این‏که در سوم هنرستان معماری تحصیل می‏کنم می‏دانم که مالکین در نوسازی بنا خودكه داوطلب تعریض معبر واجرا آن هستند. 

مأمورین ميراث فرهنگي مجبور مي باشندطبق طرح تفضیلی که توسط اداره کل راه و شهرسازی به شهرداری‏ها و میراث فرهنگی ابلاغ نموده است اقدام نمایند. در ضمن اگر همه به قوانین و ضوابط پایبند باشند و رعایت نمایند موجب جاذبه بیشتر می‏گردد و شایسته است این‏گونه اقدام نمایند.
5-در خصوص ثبت جهانی قسمتی از بافت تاریخی که مطرح شده است این اقدام منافعش بیشتر از مضراتش می‏باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا