یزدفردا- طبس- حقانی/ تلفیقی از فضای مدرنیته و سنتی در مجموعه گردشگری نارنجستان طبس به چشم می‌خورد که در قعر کویر ایران پس از کیلومترها سفر برپیکره جاده های داغ، با تماشای طبیعتی از نهال‌های خرما، مرکبات و زیتون در محوطه این هتل و نوشیدن یک فنجان چای داغ خستگی سفرتان به در خواهد شد.

چندی پیش در برخی رسانه ها خبری مبنی بر اخذ تسهیلات دولتی برای این مجموعه توریستی شهرستان طبس منتشر شد که موجب واکنش و گلایه از عدم امانت داری خبری در این موضوع از سوی مقامات مسئول گردید.

خبرنگار یزدفردا برای روشن شدن موضوع به سراغ اشخاص مرتبط با این مطلب رفت که آیا مجموعه گردشگری نارنجستان طبس تسهیلاتی دریافت کرده است یا خیر؟

عربی در اظهارات اخیر خود گفته بود: مبلغ 10 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به طرح‌های گردشگری استان خراسان جنوبی اختصاص یافت.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی خراسان جنوبی تاکید کرده بود: این تسهیلات برای تکمیل طرح‌های گردشگری شامل مجتمع سیاحتی و تفریحی نارنجستان طبس، هتل 5 ستاره بنددره بیرجند، هتل آپارتمان 3 ستاره سپهر بیرجند، مجتمع سیاحتی و تفریحی بین‌راهی فردوس و هتل 3 ستاره بشرویه اختصاص می‌یابد.

محمدعلی عبداله زاده می گوید: این مطلب طوری در برخی رسانه ها عنوان شد که از اختصاص تمام این اعتبار به مجموعه نارنجستان طبس خبر می داد در حالیکه اعتبار صندوق توسعه ملی برای بخش گردشگری خراسان جنوبی در 5 طرح گردشگری استان اعم از شهرهای بیرجند، طبس، بشرویه و فردوس تقسیم خواهد شد.

نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از آنکه موفق شدیم دکتر سید صفدر حسینی، مدیرعامل صندوق توسعه ملی را به حوزه انتخابیه طبس، فردوس، بشرویه و سرایان دعوت کنیم، وی در همین سفر از مرکز استان نیز بازدید و در خصوص اختصاص اعتبار به طرح های گردشگری قول مساعد داد.

عبداله زاده با اشاره به میزان سود تسهیلات این صندوق افزود: سود تسهیلات صندوق توسعه ملی در بخش کشاورزی 15 درصد و درنقاطی که بخش نامه دولت به نام نقاط محروم است 11 درصد و  نرخ کارمزد تسهیلات بخش گردشگری حداقل 16 درصد خواهد بود.

عذرا اصلحی نیز در گفت گو با خبرنگار ما گفت: هتل نارنجستان طبس از سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۳۷ هزار مترمربع در حال احداث است که از مجموع 8 هزار مترمربع پروانه احداث ساختمان، تاکنون ۱۰ کمپ اقامتی ۱۲ مترمربعی، ۱۰ سوئیت سنتی مجهز ۴۰ مترمربعی، سفره خانه سنتی، نگهبانی، دیوارکشی، محوطه سازی و ... احداثو در قالب فاز نخست افتتاح شده و تالار مراسم آن در حال احداث می باشد.

مدیر مجموعه گردشگری نارنجستان طبس تصریح کرد: احداث و تکمیل هتل نارنجستان طبس در مجموع بالغ بر 10 میلیارد تومان دیگر هزینه دارد که تاکنون حدود 5 میلیارد تومان هزینه شده که از این میزان حدود 320 میلیون تومان تسهیلات بانکی دولتی و بقیه سهم آورده شخصی بوده است.

وی به فروش سرمایه های خود در مشهد اشاره کرد و افزود: با علاقه ای که به زادگاه و همشهریان قدرشناس خود در طبس دارم، به منظور راه اندازی یک مجموعه کامل و زیبا درخور طبسو نیز ایجاد اشتغال سرمایه گذاری کردم.

لازم به ذکر است که پارسال خانم اصلحی سرمایه گذار مجموعه گردشگری نارنجستان طبس در همایش مردان بلند همت بمناسبت روز گردشگری،تنها زن دریافت کننده لوح سپاس در بین 5 برگزیده این همایش بود که از دست معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور لوح سپاس دریافت کرد.

خانم اصلحی همچنین از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان -که همواره حامی، پشتیبان و مشوق سرمایه گذاران صنعت گردشگری بوده و هستند-بویژه جهت برق‌رسانی، آب‌رسانی و حصارکشی هتل نارنجستان مساعدت داشته‌اند تقدیر و همچنین مراتب سپاس خود را از نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی که موجبات سفر مدیرعامل صندوق توسعه ملی را به این شهرستان فراهم نمود، اعلام کرد.

مدیر مجموعه گردشگری نارنجستان طبس اظهار داشت: برای دریافت تسهیلات به‌منظور تکمیل این مجموعه از طریق سازمان میراث فرهنگی کشور پیگیری شد که در این راستا حتی نماینده مردم طبس در مجلس که خود عضو هیأت امنای صندوق توسعه ملی است با رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور دیدار کرده است.

عذرا اصلحی از پیگیری مجدانه دکتر عبداله زاده نماینده مردم طبس در مجلس تقدیر کرد و گفت: پس از پیگیری‌های فراوان، در نهایت مجموعه نارنجستان طبس برای دریافت تسهیلات به بانک گردشگری معرفی شد که در حال حاضر برای دریافت مبلغ 3 میلیارد تومان تسهیلات از این بانک اقدام کرده‌ایم اما فعلاً این موضوع در حد معرفی به بانک بوده و تاکنون تسهیلاتی به این هتل پرداخت نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از همکاری حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی و همچنین آقایان عربی و عطاریان، معاون و کارشناس این اداره کل به دلیل قول مساعد برای اجرای خط انتقال گاز به هتل نارنجستان طبس تقدیر کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا