عملیات مرمت و ساماندهی حسینیه امام واقع در میدان مرکزی شهرستان تفت آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد محسن ذاکری نیا در خصوص این بنای تاریخی عنوان کرد: بناي مجموعه امام (شاه ولي) در ميدان مرکزي شهرستان تفت واقع شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد افزود: اين مجموعه شامل مسجد، بازار، آب‏انبار، بقعه، حسينيه و مدرسه مي باشد که همگي با فاصله بسيار نزديکي به هم قرار دارند.

وی در توضیح مشخصات این بنای تاریخی اظهار داشت: حسينيه امام که در حال حاضر صورت ميدانی را به خود گرفته، در ضلع شمالي ميدان باز است و محل ورود به ميدان حسينيه در آن قرار دارد. در ضلع شرقي و غربي میدان دکان هايي ساخته شده که همگي در حال حاضر داير و محل کسب اند. تنها قسمت باقيمانده حسينيه که صورت اصلي خود را حفظ نموده است ضلع جنوبي آن می باشد که تکيه رفيع در آن قرار دارد. ديوار و غرفه وسطي تکیه که به عزاخانه مشهور است با کاشي هاي مسدسي که از قرن نهم در يزد مرسوم بوده کاشيکاري شده اند.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: عملیات مرمت و ساماندهي حسينيه مذکور با برنامه مرمتی شامل موارد خاکبرداري، پي کني، گود‏برداري، کانال کني، شفته ريزي، اجراي سنگ فرش کف حسينيه و ... درحال انجام است.

 گفتنی است: مجموعه تاريخي ـ فرهنگي امام (شاه ولي) تفت که قدمت آن به دوره اسلامي مي رسد در سال 1378 با شماره ثبتی 2342 در فهرست آثار ملي کشور ثبت گرديده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا