خانه تاریخی طاهره پورشمسی واقع در خیابان مسجد جامع، کوچه شهید شیخ زاده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، معاون میراث فرهنگی این اداره محسن ذاکری نیا در خصوص این بنای تاریخی گفت: با توجه به نوع معماری بنای مذکور مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می باشد و وجه تسمیه بنا به درخواست مالک فعلی طاهره پورشمسی نامگذاری گردیده است.

محسن ذاکری افزود: ویژگی این بنا نحوه معماری و قرار داشتن آن در حریم مسجد جامع کبیر است و این بنا یکی از ابنیه ارزشمند در محدوده محله مسجد جامع شهر یزد نیز بحساب می آید.

این مقام مسئول تصریح کرد: این بنا دارای پلانی چهار ضلعی و ورودی آن در سمت شمال می باشد که پس از ورودی یک هشتی قرار دارد و در این هشتی سه تاراه، یکی به سمت حیاط و دیگری به سمت انباری است و دیگری به سمت سرویس بهداشتی و حمام وجوددارد.

 وی عنوان کرد: این بنا دارای حیاط نسبتا کوچک ولی پر از درخت و گیاهان سرسبز است و یک حوض بزرگ وسط آن قرار دارد که در چهار طرف این حیاط کوچک فضای معماری نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان ساخت: به دلیل اینکه بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد می باشد حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.

گفتنی است این اثر تاریخی در اردیبهشت ماه سال جاری به شماره 31248 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا