خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲
فرصتهای سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی معرفی می‌شود
گروه صنایع معدنی - رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: فرصتهای سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی ایران طی همایش و نمایشگاهی از 19 تا 21 آذر ماه در تهران معرفی می شود.
به گزارش ماين نيوز، داریوش اسماعیلی  اظهار داشت: با وجودی که پتانسیل و جاذبه بخش معدن و صنایع معدنی در کشور بسیار گسترده است، اما تاکنون به درستی این بخش مورد توجه قرار نگرفته است.

وی تاکید کرد که آغاز به کار دولت یازدهم زمینه ای است تا فرصتهای سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی مورد بازشناسی قرار گیرد و امکان مشارکت بیشتر بخش خصوصی فراهم شود.

اسماعیلی افزود: مذاکرات موفق ایران و گروه ۱+۵ در ژنو یک گام روبه جلو محسوب می شود و انتظار می رود بسترساز جلب و جذب سرمایه گذاران خارجی به این بخش باشد.

وی تاکید کرد: انتظار می رود دولت در همه زمینه ها امکان سوق سرمایه ها به سمت بخش معدن و صنایع معدنی را فراهم سازد.

امروز بیش از پنج هزار معدن فعال در سطح کشور وجود دارد و سال گذشته میزان مواد معدنی استخراج شده ۳۷۰ تا ۳۹۰ میلیون تن اعلام شد.

رئیس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتباط مناسبی با بخش خصوصی فعال در معادن و صنایع معدنی برقرار سازد تا امکان رونق بخشی در این زمینه را فراهم سازد.

وی یادآور شد: اکنون در تذکرات و گلایه های نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر صنعت، معدن و تجارت شاهد این مطلب هستیم که آنها نبود نظارت کافی بر معادن و واگذاری ها را مورد تاکید قرار می دهند، از سوی دیگر وزارت صنعت ،معدن و تجارت نداشتن پرسنل لازم را خاطرنشان می سازد درحالی که سازمان نظام مهندسی معدن ایران به بهترین وجه می تواند این کمبود را برطرف سازد.

اسماعیلی، برقراری آموزش های لازم و انجام کارهای مطالعاتی مرتبط با بخش معدن وصنایع معدنی را از سوی سازمان نظام مهندسی معدن ایران به عنوان یکی از توانمندیهای این مجموعه ذکر کرد.

وی ارتباط منسجم بین دانشگاه و بخش های معدنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت را مهم دانست و گفت: لازم است در جهت عمق بخشیدن به این مساله گامهای جدی برداشت.

میزان ذخایر معدنی اکتشاف شده در سطح کشور ۵۷ میلیارد تن است که از این رقم حدود ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی به ارزش ۷۷۰ میلیارد دلار است.

طی ۵۰ سال اخیر ۲۳ میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع معدنی ایران سرمایه گذاری شده و حاصل این امر سالانه از کارخانه ها و معادن مربوطه ۱۵ میلیارد دلار درآمد برای کشور فراهم می شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا