خبر آرشیوی :تاریخ انتشار : شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲
کرباسیان خبر داد:
ارزش ۷۰۰ میلیارد دلاری معادن اکتشافی در ایران
گروه صنایع معدنی - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اصلی ترین محور فعالیت ایمیدرو در دولت یازدهم بهره گیری و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و خارجی به منظور رونق بخشیدن به فعالیت معدن و صنایع معدنی است.
به گزارش ماین نیوز، مهدی کرباسیان پیرامون این موضوع که سیاست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در دولت یازدهم با چه شاخص های دنبال خواهد شد، اظهار داشت: اجرای صحیح و درست خصوصی سازی در چارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی و بهره گیری از بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری از برنامه های اساسی این سازمان محسوب می شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: استفاده از سرمایه های غیردولتی و ایرانیان مقیم خارج از کشور که منابع بسیار بزرگ و غنی در جهان محسوب می شوند نیز از دیگر برنامه های این سازمان است.

وی لزوم بهره گیری از سرمایه گذاران خارجی را برای توسعه معدن و صنایع معدنی را خاطر نشان کرد و افزود: نگاه سازمان ایمیدرو در دوره جدید فعالیت خود نه فقط به توسعه در این حوزه است، بلکه جهش به منظور نیل به اهداف پیش بینی می باشد.

قرار است دومین همایش و نمایشگاه فرصتهای سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی(ماینکس ۲۰۱۳) از ۱۹ تا ۲۱ آذر ماه جاری توسط سازمان نظام مهندسی معدن ایران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شود.

وی در خصوص موضوع واگذاری واحدهای تحت پوشش ایمیدرو نیز تصریح کرد: خصوصی سازی در ایمیدرو ظرف چند سال گذشته تحقق نیافته است، بلکه خصوصی سازی در قالب رد دیون انجام شده و این سازمان توسعه ای در جهت ایجاد اشتغال باید گامهای لازم را بردارد.

کرباسیان از تکمیل و راه اندازی طرحهای نیمه تمام به عنوان یکی از برنامه های ایمیدرو در این دوره یاد کرد و گفت: علاوه بر این طرحهایی که شکل اجرایی به خود نگرفته اند، در مرحله نخست از سوی این سازمان فراخوان داده می شود و مشارکت کنندگان می توانند با سهم ۵۱ درصدی در این عرصه وارد شوند.

وی با بیان این که، سهم ایمیدرو نیز در این زمینه ۴۹ درصد است، افزود: البته این سازمان در حوزه های مختلف سهم الشرکه خود را از ۳۵ درصد تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، هر طرحی که به بهره برداری برسد، ظرف سه سال به بخش خصوصی واگذار خواهد شد و در واقع ایمیدرو نقش بنگاهداری نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: این سازمان نباید بنگاهداری کند و هر نقطه ای که نیاز به سرمایه گذاری داشته باشد، وظیفه انجام سرمایه گذاری دارد تا به بهره برداری برسد و این موضوع به عنوان اولویت ایمیدرو محسوب می شود.

کرباسیان با بیان این که، در گذشته یکی از منابع این سازمان، سود سهام شرکت های تحت پوشش بوده، گفت: واگذاری شرکتها در قالب رد دیون، موجب شده تا این منابع اکنون به صفر رسیده و سازمان را دچار مشکل کند.

وی در خصوص آخرین وضعیت بخش معدن کشور اظهار داشت: معادن نفت و گاز به عنوان منابع اساسی ایران است، علاوه بر این ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور اکنون اکتشاف شده و امروز ارزش این معادن موجود با یک ضریب تقریبی به ۷۰۰ میلیارد دلار بالغ می شود و جای کار بسیار وجود دارد.

رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو اضافه کرد: بخش معدن و صنایع معدنی قادر است کشور را از وابستگی به صنعت نفت خارج کند و هر میزان به معادن توجه بیشتری صورت گیرد، اتکای به نفت را نیز کاهش خواهد داد.

وی یادآور شد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، هفت درصد از سطح کشور را مورد بررسی و اکتشاف قرار داده که به میزان ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع است.

کرباسیان از انعقاد قرارداد با سازمان مذکور برای فعالیت اکتشافی در چندین پهنه به منظور سرعت بخشیدن برای فعالیت در این بخش، خبر داد.

وی با بیان این که، اغلب معادن در مناطق محروم و دور افتاده واقع شده اند، گفت: ایمیدرو تلاش می کند تا سیاستهای دولت را برای رونق بخشیدن به بخش معدن و صنایع معدنی به مورد اجرا گذارد و در این مسیر زمینه فرآوری مواد و بهره برداری از طرحها را امکان پذیر سازد.

به گزارش ایرنا، رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو گفت: امروز بخش معدن در تمام کشورهای پیشرفته جهان به عنوان حوزه ای حساس و جدی تلقی می شود، زیرا ارزش افزوده بالا و اشتغال وسیعی را به همراه دارد و این سازمان توسعه ای برای تحقق این مهم در کشور تلاش می کند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا