یزدفردا:علیرضا بیگدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا دستاوردهای سفر یکروزه رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به تهران را مثبت و سازنده ارزیابی کرد
به گزارش ایرنا، وی در صفحه وب سایت شخصی خود به برخی دستاوردهای سفر اردوغان رییس جمهوری ترکیه به تهران اشاره کرده است.

بیگدلی نوشته است: دومین شورایعالی روابط ایران و ترکیه که با حضور رؤسای جمهوری و شمار زیادی از اعضای هیأت وزیران دو کشور برگزار شد، فرصتی بود تا بر همکاریهای اقتصادی دو کشور در فاصله دو اجلاس مروری شود و نکات برجسته تا اجلاس بعدی مورد تأکید قرار گیرد.

به نوشته وی، در این نشست، رؤسای جمهوری دو کشور، جلسه را اداره می کردند و در باره موضوعات مهم به وزرای مربوطه فرصت گزارش و ارائه نظر می دادند اما این ظاهر جلسه بود. در فاصله ملاقات خصوصی رؤسای جمهوری، در خلال ناهار رسمی و در فرصت های دیگر، اعضای هیأت وزیران دو کشور با یکدیگر مذاکره و گفت وگو کردند. گاهی این این مذاکرات چند جانبه می شد و برخی از وزرا فرصت داشتند با چندین مقام عالی رتبه در باره موضوعات مبتلا به روابط گفت وگو کنند.

بیگدلی در ادامه مطلب خود آورده است: برابر محاسبات بنده، اگر می خواستیم این همه دیدار را در جریان سفرهای اختصاصی وزرا به کشور دیگر به انجام برسانیم، دست کم به 30 سفر در سطح وزیر و معاون رییس جمهوری احتیاج داشتیم.

از نگاه سفیر ایران در آنکارا، سفر فشرده یکروزه اردوغان به تهران که با همراهی شش وزیر و مقامات بلندپایه این کشور از جمله رییس سازمان اطلاعات ترکیه صورت گرفت، دستاوردهایی داشت که عبارتند از:

1- تقویت همکاری های دو جانبه در زمینه های متعدد اقتصادی و فرهنگی

2- تقویت بیش از پیش مناسبات دوستانه رؤسای جمهوری و مقامات عالی رتبه دو کشور

3- مناسبات توأم با احترام مقام معظم رهبری و رییس جمهوری ترکیه، نماد وحدت اسلامی و برادری شیعیان و اهل سنت.

4- فرصتی برای رایزنی سیاسی درباره راه های افزایش مشترکات دو کشور در مورد موضوعات منطقه ای

5- پیروزی منطق مذاکره و ناامید کردن کسانی که به برخی اختلاف نظرهای دو کشور در مورد مسایل منطقه به عنوان عامل وقفه در روابط دوستانه دل خوش کرده بودند.

6- جست وجوی فرصت، از دل تهدیدها و وحدت از دل اختلافات از جمله با تأکید بر آمادگی دو طرف برای همکاری درباره مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و تلاش برای ایجاد آتش بس در یمن (و انشاءالله در سوریه)

7- توافق درباره برگزاری سومین اجلاس شورای عالی روابط در آنکارا و تأکید بر اینکه قطار دوستی ایران و ترکیه با قدرت در مسیر تعیین شده از سوی سران دو کشور حرکت می کند.

بیگدلی روز پنجشنبه نیز در آنکارا در آیین تقدیر از شرکتهای برتر ترکیه با حضور اردوغان شرکت کرد.

وی در حاشیه این آیین با اردوغان در خصوص سفر روز سه شنبه وی به تهران گفت وگو و برخی از توافقات را پیگیری کرد.

اردوغان در این دیدار از سفر یکروزه خود به تهران ابراز رضایت کرد.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا