یزدفردا:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرحی با عنوان آمایش سرزمین در رشته های پزشکی وجود دارد که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردیم و تصورم این است که تقریبا همه اعضای شورا موافق آن هستند.
 
به گزارش مهر، حسن قاضی زاده هاشمی امروز سه شنبه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون آموزشی این وزارتخانه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سال جدید برنامه ای برای ادغام دانشگاه ها یا واحدهای پزشکی دارید یا خیر، گفت: اگر می خواهیم نظام آموزشی آسیب نبیند و ارتقا پیدا کند این موضوع با گسترش بی رویه واحدها و دانشگاه ها مغایرت دارد و نمی توانیم هر جایی دانشکده تاسیس کنیم لذا بهتر است که در قالب قطب ها به ویژه گروه پزشکی که با سلامت مردم سروکار دارند آنها را مجتمع کنیم تا از یک هم افزایی برخوردار شوند و ثمره آن کمک به سلامت مردم و ارتقاع بهداشت و سلامت عمومی باشد.
 
وی در ادامه افزود: چیزی به نام ادغام وجود ندارد و بیشتر بحث هماهنگی و هم افزایی است که در قالب قطب ها صورت می گیرد و در این یک سال و نیم گذشته هیچ مجوزی برای تاسیس دانشگاه پزشکی نداشته ایم. هدف ما این است که همین دانشکده هایی که هستند و تعدادشان کم نیست را با هم ادغام کنیم که البته این اتفاق پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی عملی می شود.
 
اظهار نظر وزیر بهداشت درباره سریال در حاشیه
وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نظرتان درخصوص سریال در حاشیه مهران مدیری چیست، گفت: بالاخره سریالی از رسانه ملی پخش می شود که مردم آن را تماشا و در مورد آن قضاوت می کنند. قرار نیست ما از طرف مردم اظهار نظر یا قضاوتی کنیم. البته از نظر فاخر بودن یا نبودن در حوزه هنر، هنرمندان برجسته و عزیزی در کشور هستند. بنده چند قسمت از این سریال را قبل از پخش دیدم و صحبت ها و نظراتی را به دوستان اعلام کردم اما کسی گوش نکرد. البته من از هیچ کس دلخور نیستم.
 
هاشمی افزود: نظر کلی بنده این است که صداوسیما یک دانشگاه است و باید برای ارتقای فرهنگ عمومی تلاش و از سرمایه های ملی صیانت کند و به مجموعه هایی که در خدمت مردم هستند حرمت بگذارد. البته هیچ کدام از آنها مقدس نیستند و اشتباهات و اشکالاتی دارند و از طرف دیگر نیز به عنوان یک ایرانی باید فکر کنیم که طنز در جامعه لازم است و طبیعت طنز این است که اغراق می کند. لذا نمی توانیم انتظار داشته باشیم هم هنر را تقویت کنیم و هم طنز داشته باشیم و هم درباره هیچ قشری سریالی ساخته نشود. البته علاقه ما این بود که همانطوری که دوستان در صداوسیما اعلام کرده اند بیشتر از این مراقبت می شد.
 
وی افزود: در هر حال هرچه قضاوت مردم بود ما به آن احترام می گذاریم. بنده معتقدم خود ما نیز نباید حاشیه سازی کنیم چراکه کارهای مهمتری برای انجام دادن وجود دارد و این موضوع امری نیست که بخواهیم به آن توجه کنیم.
 
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص طرح تحول سلامت و برنامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: دکتر ضیایی از سوی رئیس جمهور و پس از پیشنهاد جمعیت هلال احمر به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر منصوب شدند و طبعا باید به جای ایشان فرد دیگری در معاونت آموزشی انتخاب می شد و لذا دکتر باقر لاریجانی به عنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت منصوب شد. امیدواریم در ادامه خدمات دوره های گذشته شاهد تحول اساسی ای در نظام آموزش پزشکی باشیم. سال ۱۳۹۴ از جمله برنامه های مهم گام چهارم است که شامل تحول نظام آموزشی است.
 
وی درخصوص شیوه استقلال دانشگاه های پزشکی گفت: دولت باید دانشگاه های پزشکی را از نظر مالی حمایت کند اما صحبت بنده درخصوص استقلال دانشگاه ها بیشتر از جهت مدیریتی است. گرفتار شدن دانشگاه در قوانین و آیین نامه های دست و پاگیر کمکی به بالندگی و پیشرفت دانشگاه ها نمی کند. باید دانشگاه بتواند خود را در همه حوزه ها توسعه دهد و هرجایی که تشخیص داد می تواند به پیشرفت علمی کشور کمک کند، بتواند در آن حوزه وارد شود.
 
دانشگاهها باید در همه امور اجازه بگیرند  
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه اظهار داشت: شرایط امروز به گونه ای است که دانشگاه ها در هر امری باید اجازه بگیرند و این مانع پیشرفت آنها می شود و البته قانونگذار در بعضی حوزه ها دست ما را باز گذاشته و مجموعه استخدامی و مالی دانشگاه ها را مستثنی کرده است. برخی از بخش های دولت این موضوع را قبول نمی کنند و از جهت دیگر هم خود دانشگاه ها از ظرفیت های موجودشان استفاده نمی کنند. اگر از قانون که اجازه می دهد دانشگاه ها از طریق هیات امنا اداره شوند، استفاده کنیم همان صحبت من که معتقدم دانشگاه ها باید مستقل باشند، انجام می شود. باید دانشگاه در رشته هایی که تصور می کند می توانند توسعه ایجاد کند، خودش تصمیم بگیرد و کار را انجام دهد.
 
وی افزود: منظور از استقلال دانشگاه ها بیشتر تصمیم سازی برای ارتقاع آموزشی و پژوهشی و همچنین در حوزه های خدماتی است.
 
هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین چالش سال ۱۳۹۴ در حوزه نظام سلامت و پزشکی چیست گفت: مهمترین چالشی که وجود دارد این است که ما تقریبا در حوزه های مختلف و نیاز مردم کمتر نیرو تربیت کرده ایم. تصور می کنیم ما باید همان رفتاری را داشته باشیم که وزارت علوم در تربیت نیرو دارد. در وزارت بهداشت از یک طرف باید تعداد دندانپزشک، پرستار، داروساز و پزشک متخصص را به تعداد کافی داشته باشیم و از طرف دیگر باید مراقبت کنیم اگر این نیرو به تعداد زیاد تربیت شد، منصفانه نیست که آنها بیکار بمانند لذا این موضوع نیازمند آمار و اطلاعات دقیق است.
 
وی افزود: از یک طرف مدعی هستیم که پزشک زیاد داریم و از طرف دیگر در بسیاری از نقاط کشور دارای کمبود متخصص هستیم و حتی در برخی از مناطق با کمبود پزشک عمومی مواجه هستیم.
 
تبدیل طرح اجباری به طرح آموزشی و کسب مهارت
وی افزود: اگر بخواهیم موضوع پزشک خانواده را تقویت کنیم و در سراسر کشور مستقر کنیم نیازمند توسعه در تربیت نیرو متناسب با نظام ارجاع هستیم و مهمترین بخشی که با چالش در آن مواجه هستیم این است که زیرساخت های ما تغییر نکرده اما در عین حال محتوای آموزشی و محتوای مهارت هایی که باید دانشجوها یاد بگیرند باید متناسب با مشکلات مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. و بخش دیگر مشکل ما این است که در برخی از مناطق به دلیل اینکه ما اصرار داریم از نیروهای بومی استفاده نکنیم، متاسفانه بلای جان فارغ التحصیلان گروه های پزشکی در همه رده ها شده و آنها علاوه بر سربازی در هر مقطعی از تحصیل باید اجبارا دوره طرح بگذرانند و متناسب با دوره تحصیل باید ۴ تا ۵ سال این دوره را بگذرانند باید در این حوزه نیز چاره ای بیندیشیم و با بومی گزینی بتوانیم از ظرفیتی که وجود دارد استفاده کنیم و لذا با افزایش ظرفیت، بومی گزینی را به گونه ای پیش می بریم که در سال آینده موضوع گذراندن طرح نیز در قالب اجباری به یک قالب آموزشی و کسب مهارت تبدیل شود.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد آخرین اخبار داروهای چشمی آلوده گفت: دادستان تهران در حال پیگیری این موضوع هستند و معتقدم با دقت نظری که دوستان دارند نتیجه بررسی ها در اولین فرصت به اطلاع مردم خواهد رسید.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا