یزدفردا:یک کار‌شناس حوزه مسکن با بیان اینکه رکود بازار مسکن در نیمه اول سال رفع نمی‌شود، گفت: قدرت خرید مردم تغییر نکرده است و ثبات قیمتی برای خروج از رکود کافی نیست.
">
به گزارش فرارو، مردم در انتظار تغییر و تحول حوزه‌های مختلف اقتصادی هستند. یکی از این بخش‌ها که در ماه‌های اخیر در شرایط رکودی به سر می‌برد بازار مسکن است و این انتظار به وجود آمده است که پس از تفاهم اخیر هسته‎ای و افزایش امیدواری‎ها نسبت به رفع تحریم‎های اقتصادی علیه ایران، بازار مسکن هم متاثر از این فضا دستخوش تغییر و از رکود خارج شود.

این در حالی است که حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک از بی‌اثر بودن تفاهم هسته‌ای در مذاکرات لوزان بر بازار مسکن می‌گوید. برخی از کار‌شناسان معتقد هستند که ثمرات این تفاهم حتما به بازار مسکن می‌رسد اما زمان بیشتری مورد نیاز است.

این تنها اختلاف نظر موجود در بازار مسکن نیست. رییس اتحادیه املاک با بیان اینکه این بازار در فصل بهار ظرفیت افزایش قیمت ندارد به مردم توصیه کرده است که از این فرصت برای خرید استفاده کنند زیرا بازار مسکن در سال ۹۴ رونق می‌گیرد.

این در حالی است که کار‌شناسان این حوزه بر این باورند که عدم افزایش قیمت مسکن برای خروج از رکود کافی نیست و تا زمانی که قدرت خرید مردم بیشتر نشود نمی‌توان در انتظار خروج از رکود بود.

یکی دیگر از خبرهایی که امید به بهبود اوضاع بازار مسکن در سال ۹۴ را بیشتر می‌کند، روند کاهشی نرخ اوراق تسهیلات مسکن است. قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در روزهای پایانی اسفند ماه با افزایش مواجه شده و در قیمت‌های ۸۰ تا ۸۲ هزار تومان معامله می‌شد، از ابتدای امسال روند نزولی به خود گرفته و تا سطح ۷۰ هزار تومان افت کرده است.

گفتنی است اوراق تسهیلات مسکن اوراقی است که متقاضیان استفاده از انواع تسهیلات مسکن باید در ازای هر ۵۰۰ هزار تومان، یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کرده و به بانک مسکن ارائه کنند. به عبارت دیگر برای دریافت وام ۴۵ میلیونی مسکن باید ۹۰ ورقه حق تقدم تسهیلات خریداری شود که با احتساب قیمت ۷۴ هزار تومانی این اوراق، متقاضی دریافت وام باید حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای خرید این اوراق هزینه کند.

اما به اعتقاد گروه دیگری از کار‌شناسان کاهش این نرخ نیز در تغییر قیمت مسکن و خروج از رکود تاثیر چندانی ندارد زیرا بخش ناچیزی از هزینه‌های مسکن به این بخش اختصاص می‌یابد و از سوی دیگر تغییری در توان بازپرداخت تسهیلات مسکن حاصل نشده است.

رکود پابرجا است

با اینکه در روزهای اخیر اظهار نظرهای مختلفی با مضمون بهبود فضای بازار مسکن شندیده می‌شود اما محمد علی پورشیرازی، کار‌شناس حوزه مسکن در گفت‌و‌گو با فرارو این نوع اظهار نظر‌ها را از جمله برنامه‌های تبلیغاتی حوزه مسکن دانست و گفت: به نظر نمی‌رسد که رکود این بازار تا پیش از نیمه دوم سال تغییر کند.

وی با تاکید بر اینکه مسکن با ۲۶۳ حرفه دیگر در ارتباط مستقیم و غیر مستقیم است، گفت: مسکن به عنوان اشتغال زا‌ترین حوزه اقتصادی در همه دنیا با حرفه‌های دیگر در ارتباط است و تغییر قیمت‌ها در این بخش که عمدتا مواد اولیه ساخت مسکن را تشکیل می‌دهند، موجب گرانی مسکن نیز خواهد شد.

این کار‌شناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ اوراق خرید تسهیلات مسکن در بهبود شرایط این بازار اثرگذار خواهد بود یا خیر؟ گفت: توجه داشته باشید که وام بانکی برای خرید مسکن در همه دنیا مرسوم است اما تفاوت‌هایی میان آن و روندی که در کشور ما جریان دارد، موجود است.

وی افزود: در دنیا تا ۹۰ درصد هزینه مسکن را وام می‌دهند اما بر میزان درآمد و توان مالی خریدار واقف هستند و نرخ بهره  2.5 درصد می‌گیرند اما در ایران برای خرید یک خانه ۳۰۰ میلیونی ۵۰ میلیون وام می‌دهند. در صورتی که اگر خریدار قدرت پرداخت ۲۵۰ تومان را داشت از پس مابقی مبلغ نیز برمی آمد لذا ناتوانی در بازپرداخت وام‌ها نتیجه ای جز افزایش معوقات مالی ندارد.

پورشیرازی با تاکید بر اینکه تغییری در قدرت خرید مردم ایجاد نشده است، گفت: با فرض ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن باز هم نمی‌توان منتظر خروج از رکود بود.

این کار‌شناس حوزه مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا آثار اقتصادی تفاهم هسته‎ای در لوزان می‌تواند در خروج از رکود این بازار نقشی ایفا کند، گفت: این تفاهم برای اقتصاد کشور بسیار مثبت است و جای تشکر دارد اما فراموش نکنیم که آثار اقتصادی آن به سرعت نمایان نمی‌شود و نیاز به زمان بیشتری دارد.

به گفته وی خروج از شرایط تحریمی در نرخ و تامین مواد اولیه بازار مسکن اثرگذار است اما برای انتقال این اثر به قیمت‌های مسکن باید بیشتر صبر کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا