یزدفردا:کار مذاکره کننده ارشد هسته‎ای کشورمان در صحن علنی مجلس به درگیری با منتقد سرسخت رویکرد هسته‎ای دولت کشیده شد.


محمد جواد ظریف، که پس از تفاهم سوئیس امروز به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی رفته بود تا گزارشی از آخرین دور مذاکرات هسته‎ای به نمایندگان ارایه کند با جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و یکی از سرسخترین منتقدان رویکرد هسته‎ای دولت درگیری لفظی پیدا کرد.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت درخصوص موضوعات مورد بحث در این جلسه به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران،گفت: آقای کریمی‌قدوسی بحث‌هایی را در رابطه با فوردو و نطنز داشتند.

نماینده مردم رشت گفت: کریمی‌قدوسی به آقای ظریف گفت حضرت آقا به شما تذکر داده است؛ولی آقای ظریف به آقای کریمی‌قدوسی گفت شما دروغ می‌گویید به آقا تهمت می‌بندید و به آقا ظلم می‌کنید و آقا به من تذکر ندادند.

جواد کریمی قدوسی از نزدیکان به جبهه پایداری و طیف تندرو اصولگرا محسوب می شود. او بیشتر با انتقادات صریح و تندش نسبت به دولت روحانی و رویکرد دولت در مذاکرات هسته ای و تیم مذاکره کننده در این دوره از مجلس نامی برای خود دست پا کرد.

فرمانده سابق بسیج خراسان رضوی، در دوره هشتم مجلس هم از حوزه انتخابیه مشهد راهی بهارستان شده بود اما تا این اندازه مشهور نبود.

در دولت گذشته نماینده مشهد از حامیان پر و پا قرص محمود احمدی نژاد و سیاست‎های او در همه حوزه‎ها به خصوص مذاکرات هسته‎ای بود.

با پایان دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد اما دوران سکوت نسبی او نسبت به دولت پایان یافت. انتقادات او از دولت تدبیر و امید و شخص حسن روحانی حتی به قبل از آغاز به کار دولت باز می گردد.

در انتخابات ریاست جمهوری گذشته پس از تأیید صلاحیت کاندیداها و آغاز رقابت انتخاباتی در خرداد ۹۲، چند روز پیش از روز انتخابات، کریمی قدوسی خواستار رد صلاحیت حسن روحانی شد. این درخواست همزمان با بالارفتن آراء روحانی در نظرسنجی‌ها صورت گرفت.

با آغاز به کار دولت یازدهم ایران، جواد کریمی قدوسی، همواره در صف اول مخالفان عملکرد این دولت محسوب می‌شده است. برخی خبرگزاری‌ها، از جمله دلایل این رفتار قدوسی را مخالفت وی با استانداران پیشنهادی وزارت کشور برای استان خراسان رضوی در زمان دولت جدید می‌دانند که موجب مخالف‌گویی قدوسی شده است.

در نخستین سالگرد آغاز به کار دولت یازدهم، کریمی قدوسی در اظهارنظری روحانی را متهم به «دادن اطلاعات مهم فقهی به انگلستان» کرد.

در میانه مذاکرات هسته ای و پس از حصول نخستین توافق میان ایران و گروه 1+5 کریمی قدوسی همواره از تریبون های مختلف نقدهایی را نسبت به رویکرد دولت و تیم مذاکره کننده مطرح کرد. اغلب اوقات او انتقادات خود را با نقل قول‎هایی بدون سند از مقام معظم رهبری درباره مذاکرات و تیم مذاکره کننده همراه کرده است.

در همین رابطه کریمی قدوسی، دی ماه سال 1392، مدعی شده بود که مقام معظم رهبری، با متهم کردن تیم مذاکره کننده هسته ای به "پافشاری نکردن بر حقوق هسته‌ای" ایران در جریان توافق ژنو گفته است: «من فقیه هستم و سه بار این متن را خوانده‌ام و از آن تثبیت حق غنی‌سازی هسته‌ای به دست نمی‌آید».

تعداد نقل قول های وی از مقام معظم رهبری آنقدر افزایش یافته است که برخی رسانه های معاند در قالب تحلیل این سوال را مطرح کرده اند که آیا او سخنگوی غیررسمی رهبر انقلاب است!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا