یزدفردا"جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا روز جمعه ضمن استقبال از چهارچوب توافق هسته ای ایران و گره 1+5 در لوزان سوئیس، گفت که هفته آینده برای رایزنی با مقامات ایران راهی تهران می شود.

 
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه استرالیا در بیانیه ای، با مهم خواندن چهارچوب توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، این توافق را یک گام مهم در جهت دستیابی به توافق نهایی عنوان کرد.
 
بیانیه مشترک پایانی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 شب گذشته در لوزان توسط محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت شد.
 
جولی بیشاپ با اشاره به سفرش در هفته آینده به تهران، گفت که روز چهارشنبه 19 فروردین ماه به منظور انجام گفت وگوهای دوجانبه با وزیر امور خارجه و سایر رهبران ایران به تهران عزیمت می کند.
 
وی همچنین با اشاره به بیانیه مشترک شب گذشته ایران و گروه 1+5، اعلام کرد که این توافق پاسخی به نگرانی های بین المللی در باره برنامه هسته ای ایران است.
 
وی افزود: جزئیات زیادی باقی مانده که نیاز است در ماه های آینده مورد رسیدگی قرار گیرد.
 
با پایان یافتن این مرحله از مذاکرات، تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک تا بازه زمانی 10 تیر در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. با نهایی شدن متن، برنامه جامع اقدام مشترک در قالب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تایید قرار خواهد گرفت. جهت لازم الاجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک برای تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، این قطعنامه همچون قطعنامه هایی که علیه ایران تصویب شده بودند تحت ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب خواهد شد تا بتواند قطعنامه های قبلی را لغو کند.
 
وزیر امور خارجه استرالیا همچنین از همه گروهای مشارکت کننده در این مذاکرت خواست به روشی سازنده مذاکرات را ادامه دهند.
 
جولی بیشاپ گفت که قصد دارد هشتم آوریل (19 فروردین) در سفری به ایران در مورد برنامه هسته ای ایران و سایر مسائل منطقه و دوجانبه مهم با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و دیگر رهبران ایرانی گفت وگو کند.
 
تیم میفیلد، یک روزنامه نگار و کارشناس پیشین وزارت دفاع استرالیا اخیرا در مقاله ای گره خوردن منافع این کشور به خاورمیانه از جمله ایران را پاسخ به چرایی سفر جولی بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا به تهران دانسته بود.
 
وی با مهم خواندن سفر بیشاپ به ایران، تاکید کرده بود تهران اکنون در حوادث مهم و روز خاورمیانه نقش مهمی ایفا می کند و حضور موثر ایران در این اتفاقات باید استرالیا، آمریکا و متحدانشان را به این نتیجه برساند که ایران نقش فوق العاده مهمی در آینده خاورمیانه دارد و از این رو ما باید با تهران همراه شویم.
 
 
کوثری: مذاکره کنندگان ایرانی تنها وقت کشی کردند
عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: آمریکا در بیانیه لوزان به تمام خواسته‌های خود در مذاکرات هسته‌ای رسید اما ایران به خواسته اصلی خود که لغو کامل تحریم‌ها بود، نرسیده است.
 
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به بیانیه‌ای که در پایان مذاکرات هسته‌‌ای ایران با 1+5 در لوزان منتشر شد،گفت: متأسفانه حدود یک‌سال است که تیم مذاکره کننده ایرانی تنها وقت‌کُشی کرده است. طرف غربی مذاکرات نیز در طی یک‌سال گذشته همان مواضع ثابت خود را حفظ کردند و اتفاق جدیدی رخ نداد.
 
وی افزود: در طی این مدت هیچ حرف تازه‌ای زده نشد و تنها وقت ملت و کشور گرفته شد و در نهایت متأسفانه همان حرف‌هایی که تیم مذاکره کننده غربی گفت، اجرا شد و تیم مذاکره کننده ایرانی اقدامی در جهت مثبت بودن روند مذاکرات برای ما انجام نداد و در طول این یک‌سال تنها شعار داد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه نتیجه‌ای که امروز شاهد هستیم همان هدفی بود که غربی‌ها در یک‌سال گذشته به آن تأکید داشتند، اظهار داشت: از زمانی که تیم مذاکره کننده جدید ایرانی، سکان این مذاکرات را در دست گرفت، هیچ تغییری در مواضع طرف غربی ایجاد نشد.
 
کوثری با بیان اینکه آمریکا در بیانیه لوزان به تمام خواسته‌های خود در مذاکرات هسته‌ای رسید اما ایران به خواسته اصلی خود که لغو کامل تحریم‌ها بود، نرسیده است، خاطر نشان کرد: ما از آمریکا و متحدانش توقع نداریم به نفع ما عمل کنند اما از تیم مذاکره کننده خودمان توقع داشتیم در رابطه با مذاکرات قوی عمل کنند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا