سوم بهمن ماه سال 1391 نقطه عطفی در تاریخ طبیعی استان یزد رقم خورد.حسن انتظاری غار نوردی که جسارت و شهامتش توأم با رشته انتخابی ورزشش و با کمک و راهنمایی یکی از پیشکسوتان کوه نورد مهریزی  حکمت اله حیدری موفق به کشف غار دوسر در شهرستان مهریز واقع در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران گردید.

این کشف بیانگر این واقعیت است که ما هنوز نسبت به شناخت مواهب طبیعی پیرامونمان چیز زیادی نمی دانیم.

استان یزد اگرچه یکی از خشک ترین مناطق ایران از نظر اقلیم و طبیعت است لیکن منطقه پر رمز و رازی است که آهنگ موزون حیاتش و تنوع زیست مندان سحر انگیزش همه را به حیرت و تعجب وا می دارد.

معماری کم نظیر و در خور تحسینش،زیست مندان گیاهی و جانوری متنوعش،سروهای کهن و اصیلش،صنعت قنات و بی بدیلش، بافت انواع منسوجات شهیرش،مردمان سخت کوش دیارش و زندگی مسالمت آمیز و مهربانانه اش با هر نوع دین و آیین و مذهب استان یزد را تبدیل به یکی از شاخص ترین و بارزترین استانهای کشور نموده است. و اینک کشف چهارمین غار وسیع دنیا در کمیته بین المللی به ثبت رسانده شد.

اگرچه این غار طبیعی است و انسان در ساخت آن دخیل نمی باشد لیکن تهور و شجاعت اینکه چه کسی می تواند 130 متر در فضای تاریک در هوا معلق بماند و با نیروی دستان قوی و بنیه درخور تحسین خود را با طناب به کف غار برساند!!

اهمیت این کار دشوار و فنی را کسانی می دانند که از رشته های کوه نوردی تجربه و دارای اطلاعاتی باشند.

حسن انتظاری فرزند شهید اصغر انتظاری است.پدرش نام برادر شهیدش را براو گذاشت شهیدان حسن و اصغر انتظاری نیازی به معرفی ندارند آنانکه شناخت دارند می دانند و ما چون مقوله بحث امان چیز دیری است فقط به این بسنده می کنیم که شهید بزرگترین بار معنی را در بر دارد، شهید در لغت به معنای "حاضر" – "ناظر" – گواه و گواهی دهنده و خبر دهنده راستین و امین و همچنین به معنی آگاه و نیز به معنی محسوس و مشهود و بالاخره نمونه- الگو و سرمشق است.

حسن انتظاری از بین ورزشها رشته کوه نوردی را انتخاب کرد و در زمینه های غار نوردی –سنگ نوردی – یخ نوردی و دره نوردی به سخت کار کرد و در خارج از ایران نیز کو ه هایی را درنوردیده است.

علی رغم سرگرمیهای پوچ و بی حاصلی که متاسفانه بعضی از جوانان ما به آن می پردازند حسن در راهی پای نهاده تا نام پدرش را همیشه زنده نگه دارد.وقتی پلاکارد کشف غار دوسر را در بلوار معلم مشاهده کردم بی اختیار به این جوان برومند و پرتلاش افتخار کردم.بینید مسابقات اخیر والیبال توسط اعضای تیم ملی موجب چه غروری برای شهروندان کشورمان شد و چگونه مردم عزیز کشورمان این عزیزان زحمت کش را مورد دعای خیرشان قرار می دادند و آرزوی سلامتیشان را از حضرت دوست مسئلت می نمودند

لیکن اگر چه غار دوسر توسط حسن انتظاری دارای برد تبلیغات نبود و رسانه ها آنچنان که باید و شاید به آن نپرداختند لیکن شک نداشته باشید که نام حسن انتظاری برای همیشه در تاریخ طبیعی ایران و کمیته بین المللی غار شناسی دنیا زنده و جاوید خواهد ماند.

غار دوسر را همه کس نخواهد توانست که ببیند به جز کسانیکه در رشته های فنی کوه نوردی دارای تجربه و نام و نشانی باشند ولی این غار یکی از پرجاذبه ترین مکانهاییست که در آینده ای نه چندان دور مورد بازدید افراد علاقه مند دنیا قرار خواهد گرفت مشخصات فنی غار و وسعت و عمق غار را در نقشه تهیه شده مشاهده می فرمایید امید واریم مسئولین نظام به این جوان متبحر و متهور توجه و عنایت ویژه ای داشته باشند تا از نظر رفتاری الگوی شایسته ای برای سایر جوانان باشند.

جوانانیکه علاقه مند به هیجان، استرس، سخت کوشی، تخلیه انرژی و کارهای فوق العاده ای هستند می توانند از تجربیات و موفقیتهای حسن انتظاری استفاده کنند، او جوانی مودب تحصیل کرده، سخت کوش و فوق العاده مأخوذ به حیاست.هرگز از موقعیت اجتماعی اش به عنوان فرزند شهید استفاده نکرده و خود را باور داشته و متکی به خود زندگی می کند.او کارمند زندان است و راهنمای زندانیانی است که به وقت آزادی از عملشان نادم و پای در راه حقیقتت به زندگی ادامه دهند.اگر چه شغل فعلی حسن انتظاری با حرفه ورزشش همخوان نیست لیکن حاضر نیست تا با استفاده از امتیازات خانواده شهدا به اداره تربیت بدنی و یا محیط زیست منتقل گردد.

مشخصات غار: فنی

وسعت تالار غار : 81000 متر مربع

ارتفاع تا سطح زمین: 130 متر

نحوه ورود: با طناب و ابزار لازم

فاصله فرد تا دیواره تالار: 200 متر

میزان آب: در حد رفع نیاز 5 نفر

جاذبه های غار:مروارید های غار- استلاگتیت ها – استلاگمیت ها (چکنده ها و چگیده ها- کریستالهای آهکی و مناظر فوق العاده زیبا

دهانه ورودی: اگرچه برای ورود به غار نیازی به صعود از ارتفاعات نیست لیکن بر روی تالار غار 81000 متر مربعی که هیچ ستونی وجود ندارد تعداد زیادی کوه های بزرگ وجود دارد.

از مهمترین کارهای دیگر آقای حسن انتظاری : کشف غار اشکالون در تنگه هنای مهریز- کشف دره های صعب العبور با ابزار فنی- احداث اولین جان پناه معلق در ارتفاعات دمگاهان مهریز به نام جان پناه شهیدان انتظاری.

از مهمترین خصوصیات بارز غار نوردی:سکوت ، هیجان، آدرنالین،صبوری ، تقویت بنیه جسمی،شهامت ، خود باوری و اتکاء به نفس.

ما برای این جوان غیور یزدی که یکی از افتخارات ورزش استان است دعا می کنیم و امیدواریم که در طول زندگی به توفیقات مورد نظرش با یاری حضرت حق نائل گردد.

 

../../../../media/news_gal/file_83855.jpeg





 

 

 

 

سایت خبری یزد فردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا