استاد محمدرضا شایق: سرّ اینکه روایت می‌گوید زمین تمام پاره‌های جگرش، یعنی تمام جواهرات را به امام عصر(عج) عرضه می‌کند، این است که امام احکام خدا را اجرا می‌کند. لذا عمده این بی‌برکتی‌های که ما امروز داریم، به دلیل اجرا نشدن حدود الهی است.

جلسه هفتگی هشتم شهریورماه، هیأت انصار ولایت یزد، همزمان با جشن‌های دهه کرامت در حسینیه ارگ برگزار شد. این مراسم به مناسبت میلاد پر خیر و برکت حضرت فاطمه معصومه(س) با جشن و مولودی‌خوانی همراه بود. محبان ائمه(ع) ابتدا به جمع‌خوانی و همخوانی آیات نورانی کلام وحی و شنیدن احکام شرعی توسط حجت‌الاسلام گنج کریمی مشغول شده و سپس به سلسله مباحث مهدویت با سخنرانی استاد گرانقدر دکتر محمدرضا شایق گوش سپردند.

در این مراسم، ذاکر اهل بیت(ع)، محسن محمدی‌پناه زیارت حضرت معصومه(س) را زمزمه کرد و مداح نوجوان، حسین فرجی به مولودی‌خوانی در شأن و منزلت خواهر هشتمین خورشید امامت و ولایت پرداخت. محبان این بانوی باکرامت هم با سلام و صلوات و شادی، ارادت و محبت خود را به اهل بیت رسول خدا(ص) ابراز کردند. پاشیدن شکلات بر سر حضار هم که از کارهای همیشگی و زیبایی است که حسینیه ارگ تقریباً در همه جشنها به چشم خود دیده است و این بار این کار به یمن قدوم مبارک اًخت الرضا(س) انجام شد.

کودکان اتاق کودک هم هنگام ورود با ظرفی پر از شکلات استقبال شدند. سپس مربیان ضمن تبریک تولد فاطمه معصومه(ص) به کودکان، به ویژه کودکان دختر، آنها را با زندگی حضرت معصومه(س) آشنا نمودند و در پایان کودکان نقاشی حرم مطهر این بانوی مکرمه را کشیدند.

در این مراسم استاد محمدرضا شایق در راستای مباحث مهدویت ضمن یادآوری و تکمیل مباحث مربوط به قرآن در زمان ظهور به مباحث دیگری از جمله سلاح یاران امام عصر و عمر شیطان در عصر ظهور پرداخت. گزیده‌ای از سخنان استاد شایق در ادامه بیان می‌گردد:

 

قرآن امام زمان(عجهمین قرآن است.

ـ یکی از موضوعات بحث مهدویت این بود که قرآن در زمان امام عصر(عج) به چه صورت است؟ آیا همین کتاب کنونی است یا امام عصر(عج) قرآن دیگری را ارائه می‌دهند؟ عصاره بحث این شد که: قرآنی که امام دارند همین قرآن است و منظور ازحقیقت قرآن که روایات می‌گویند نزد حضرت مهدی(ع) می‌باشد؛ "تفسیر قرآن" است. هم شگفتی‌های معنوی قرآن و هم شگفتی‌های ظاهری آن و وعده‌ها و تأویل آیات در زمان امام عصر(عج) مشخص می‌شود.

 

نادانی علّت تکذیب قرآن!

ـ قرآن می‌فرماید: یکی از عللی که دشمنان قرآن را تکذیب می‌کردند، این بود که این کتاب خبر از حوادث عجیبی داده است که در آینده اتفاق می‌افتد و چون این حوادث غیرطبیعی است، مردم باور نمی‌کردند و تکذیب می‌کردند. به عنوان مثال حکم رجم یا حکم ارتداد صریح در قرآن نیامده است، بحث رجعت در قرآن نیامده است، چرا؟ چون اگر خداوند صریحاً فرموده بود که: ای مردم بدانید در آخرالزمان عده‌ای دوباره زنده می‌شوند و برمی‌گردند، شاید نیمی از ما هم کافر می‌شدیم! قرآن می‌فرماید: «بَل کَذَّبُوا بِمَا لَم یُحِیطُوا بِعِلمِهِ»(یونس/39). چرا تکذیب کردند؟ چون علمش را نداشتند.

اگر صد سال قبل می‌گفتند: قرار است این امکانات امروزی باشد، چه کسی باور می‌کرد؟! با اینکه این تکنولوژی و این حوادث امروز همه طبیعی است. امام زمان(عج) هم که بیایند، عجایب زیادی اتفاق می‌افتد.

 

تفسیر قرآن بدون نظریه و احتمال

اما زمان(ع) قرار نیست هنگام تفسیرِ آیات قرآن بگویند: به نظر می‌رسد چنین باشد، در چنان مورد هم محل اشکال است و... نه، امام می‌فرمایند: معنا و تفسیر این آیه، چنین است. یعنی امام با قطعیت حرف می زنند و قرار نیست باب احتمال را باز ‌کنند. اینجاست که عجایب و شگفتی‌های قرآن و خیلی از آیاتی که برای ما مبهم است، ظهور می‌کند. البته آن زمان هم، همه حقایق را برای همه آشکار نمی‌کنند ولی آنچه نمایان می‌کنند، دیگر با شاید و احتمال و... همراه نیست. تفسیر یک صورت دیگری پیدا می‌کند، همچنین تأویل آیات هم در آن زمان مشخص می‌شود.

 

برکت اجرای یک حکم از احکام الهی، بیشتر از برکت چهل روز باران

مسأله دیگری که در مورد قرآن اتفاق می‌افتد، این است که امام عصر تمامی احکام قرآن را اجرا می‌کنند و همه به صدق وعده الهی پی می برند که می‌فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ...»(اعراف/96) اگر اهل قریه‌ها تقوا پیشه می‌کردند، درهای برکات آسمان و زمین را به روی آنها باز می‌کردیم، برکت آن جاری می‌شود.

امام زمان که بیایند آیات خدا و احکام الهی را بدون کم و کسر و آنطور که خدا می‌خواهد در زمین اجرا می‌کنند. سرّ این که روایت می‌فرماید: زمین تمام پاره‌های جگرش، یعنی هر چه جواهر است، به امام عرضه می‌کند، همین است؛ چون امام احکام خدا را اجرا می‌کند. روایت می‌فرماید: اگر یک حکم خدا در شهری اجرا شود، برکت آن از باریدن چهل روز باران بیشتر است! پس عمده این بی‌برکتی‌های که ما امروز داریم، به دلیل اجرا نشدن حدود الهی است.

 

سلاح سربازان امام مهدی(عچیست؟

بحث دیگری که در مهدویت عنوان می‌شود، این است که سلاح سربازان امام زمان(عج) چیست؟ در روایات سخن از شمشیر و اسب و... است، اما با این سلاح‌های مخرّب و پیشرفته، بالاخره تکلیف چیست؟ آیا این سلاح‌ها دیگر شلّیک نمی‌کند و مجبور می‌شوند از شمشیر و خنجر و ... استفاده کنند؟ ظاهر روایات سخن از سیف است ولی نص نیست، ممکن است تعبیر نمادین باشد. شاید هم به دلیل بداء بوده باشد، مثلاً قرار بوده قیام امام زمان(عج) در سال دویست و فلان باشد، بعد مردم اسرار اهل بیت(ع) را فاش کردند، بداء حاصل شد و ظهور به تأخیر افتاد. اگر آن زمان اتفاق می‌افتاد با شمشیر بود ولی به زمانی می‌رسد که سلاح‌ها تغییر کرده است.

 

دموکراسی آمریکا در معرض بی‌آبرویی است

در عصر ظهور، چطور دشمن مغلوب می‌شود؟ ما در زمان جنگ خودمان هم تعبیری داشتیم، می‌گفتیم: رزمندگان ما سلاح‌های دشمن را از کار انداختند، آیا منظور این است که سلاح های دشمن واقعاً کار نمی‌کرد؟! نه اینگونه نبود.

این تعبیر به این معناست که پیشروی امام(عج) به حدی سریع است، برنامه‌ریزی و مدیریت امام و امدادهای غیبی هم طوری است که اصلاً دشمن فرصت هیچ کاری را پیدا نمی‌کند. عقبه دشمنان خالی می‌شود، یعنی دشمنان حمایت مردمیشان‌ را از دست می‌دهند. الآن شما می‌بینید دموکراسی آمریکا در معرض بی‌آبرویی است، یکی از خطراتی که اینها را تهدید می‌کند این است که مردم از آنها ناامید شده‌اند. وقتی عقبه آنها خالی شد ضعیف می‌شوند، چون بالاخره باید از یک نیروی مردمی استفاده کنند.

 

غزه کمر اسرائیل را شکست و آبروی چهارمین ارتش کلاسیک جهان را برد

وسعت غزه به اندازه نصف شهر تهران است، نماینده حماس در تهران می‌گفت: اسرائیل اینقدر مواد منفجره روی سر غزه ریخت، مثل این که شما شش بمب اتم را بریزید در نصف تهران، چه اتفاقی می‌افتد؟! آن هم یک شهر، نه یک کشور. شهری که نه زمین زراعی دارد، نه به دریا راه دارد، نه به خشکی و نه از جایی برایش غذا و دارو می‌رسد. بیمارستان‌ها و مدارسش را می‌زنند و دائماً در معرض تهدید است و در محاصره کشوری است که ادّعا می‌کند چهارمین ارتش کلاسیک جهان را دارد، هر سلاحی که آمریکا می‌سازد، نوبرش را باید به اسرائیل بدهد! اما غزه کمر اینها را شکست، آبرویشان را هم برد. این یک نمونه بود و یاران امام مهدی(ع) از آنها کمتر نیستند.

 

اروپا در زمان ظهور

بعضی روایات می‌گویند: امام با اروپائیان که در روایت به رومیان تعبیر شده است، قراردادی امضا می‌کنند. آقای کورانی هم روایتی پیدا کرده طبق آن: که مردم آنجا علیه حاکمان‌شان شورش می‌کنند و عقبه حکومت را خالی می‌کنند، به امام ارادت نشان می‌دهند، حکومت‌ها هم وقتی می‌بینند پشت سرشان خالی شد و پایگاه مردمی ندارند، مجبور هستند که تسلیم شوند. لذا سرزمین اروپا مسلمان می‌شود و هیچ جنگی هم بین امام و آنها اتفاق نمی‌افتد. یعنی عملاً سلاح‌های اینها از کار می‌افتد و فاقد اعتبار می‌شود.

شاید یکی از دلایلی که مادر گرامی امام زمان(ع) از آن سرزمین هستند همین باشد که اینها احساس وابستگی به امام پیدا کنند و از جنگ با امام منصرف شوند. پس به نظر می‌رسد که سلاح، سلاح روز است.

 

عمر شیطان در زمان امام مهدی(عتمام می‌شود.

تکلیف شیطان در زمان ظهور چیست؟ آیا شیطان در زمان امام مهدی(ع) هم هست و مردم را وسوسه می‌کند؟ روزی که خدا شیطان را از درگاه خود راند، شیطان گفت: «قَالَ أنظِرنِی إلَی یَومِ یُبعَثُون»(اعراف/14) گفت: خدایا به من مهلت بده تا روزی که اینها محشور می‌شوند، (یعنی روز قیامت). «قَالَ فَإنَّکَ مِنَ المُنظَرِین، إلَی یَومِ الوَقتِ المَعلوم»(ص/81 و حجر/38) چیزی که خدا گفت طبق درخواست شیطان نبود، خدا گفت: تا روز معلوم.

در روایات اهل بیت(ع) متّحداً آمده است که آن روز، روز رجعت ما اهل بیت(ع) است و در آن روز عمر شیطان تمام می‌شود. البته روایات در اینکه شیطان چطور کشته می‌شود اختلاف دارد، ولی روایات محکم‌تر دلالت می‌کند که امام زمان(ع) خودشان شخصاً ابلیس را اعدام می‌کنند، و ذریه شیطان هم اعدام می‌شوند. بنابراین در عصر امام مهدی(ع) دیگر شیطان وسوسه گری وجود ندارد! اما آیا دیگر همه معصوم می‌شوند؟! خیر، چون عامل گناه فقط شیطان نیست. لذا ریشه گناه به طور کلی قطع نمی‌شود ولی خیلی کم می‌شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا