تنویر افکار عمومی ، دستاورد اینگونه اقدامات است
 
 دیدار نوروزی وزیر ارشاد با سیدمحمدخاتمی در حالی به دغدغه کمیسیون فرهنگی مجلس تبدیل شده است که بخاطر نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد و فرهنگ، می بایست مسایل کلان فرهنگی و رفع مشکلات این بخش در کانون توجه نمایندگان باشد.

 کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرده است تا هفته آینده در این کمیسیون حضور یابد و درباره دیدارش با سیدمحمد خاتمی رییس جمهور اسبق کشورمان توضیح دهد.

این در حالی است که بابک دربیکی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده حضور وزیر ارشاد در دیدار نوروزی سیدمحمد خاتمی امری شخصی و در حد دیدارهای دوستانه نوروزی بوده است.

به گفته دربیکی، آقایان جنتی و خاتمی از دوستان قدیمی هستند و با توجه به این آشنایی طولانی مدت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تبریک عید نوروز، در زمان سه ساعته ای که خاتمی ملاقات حضوری نوروزی داشت، در حدود 10 تا 15دقیقه با وی دیدار کرد.

دیدارهای نوروزی مقامات و شخصیت های سیاسی امری پذیرفته شده و معمول در عرصه سیاسی کشور به حساب می آید که چندسالی است در کانون توجه رسانه ها قرار دارد.

دیدار عیدانه روسای جمهور (اعم از فعلی و سابق) با نمایندگان مجلس و فعالان عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی، مراجع تقلید و رهبران فکری و سیاسی جامعه بخش قابل توجهی از این دیدارها را تشکیل می دهد که اخبار آن نیز در رسانه ها منعکس می شود.

امسال نیز به سنت سنوات گذشته دیدارهای نوروزی با شخصیت هایی چون حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری، آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز سیدمحمدخاتمی رییس جمهوری اسبق کشورمان در رسانه ها منعکس شد و برخی فعالان سیاسی نیز بنا دارند در روزهای آینده دیدارهای خود را در این زمینه ترتیب دهند.

اما آنچه در کانون توجه کمیسیون فرهنگی مجلس قرار دارد، دیدار شخصی و خصوصی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رییس جمهوری اسبق کشورمان است، دیداری معمول که برخی دیگر از اعضای کابینه یازدهم از جمله وزرای جهادکشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، نفت، خارجه و ... حضور داشته اند.

رییس جمهوری اسبق کشورمان به سنت هر ساله، امسال نیز در دفتر خود پذیرای اقشار مختلف مردم و چهره های سیاسی، فرهنگی و مذهبی بود؛ آنچه سیدمحمد خاتمی در این دیدار بر آن تاکید داشت، آرزوی موفقیت برای رییس جمهور، وزرا و مجموعه دست اندرکاران دولت تدبیر و امید برای رسیدن به اهداف مورد نظر بود و تاکید کرد همه باید کمک کنیم تا دولت بتواند موفق باشد.

کمیسیون فرهنگی مجلس علت احضار وزیر ارشاد به مجلس را در راستای ایفای نقش نظارتی مجلس می داند زیرا طبق اصل 88 قانون اساسی نمایندگان می توانند درباره وظایف وزرا از آنان سوال کنند.

آیین نامه داخلی مجلس بر این موضوع تاکید دارد که نماینده می تواند از رییس جمهور یا وزیر درباره وظایف آنان سوال کند یا تذکر سوال بدهد.

البته آیین نامه داخلی مجلس به کمیسیون های تخصصی اجازه داده است برای کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه های اجرایی در محدوده تخصصی خود اقدام کنند.

همچنین کمیسیون های داخلی مجلس می توانند در موارد مهم و حساس و در مواجهه با تخلفات یا سوء مدیریت با دعوت از مسوولان ذی ربط موضوع را بررسی و گزارش را به هیات رییسه ارایه کنند.

با این تعاریف قانونی، حال این سوال مطرح است که پیگیری دیدار نوروزی وزیر که به صورت شخصی انجام شده است، در کدامیک از قوانین و وظایف تعریف می شود؟

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به ایرنا گفت: هر کس می تواند دیدارهای معمول خود را داشته باشد، این که کسی به دیدار نوروزی فردی دیگر رفته، امری ساده و طبیعی است.

به عقیده این نماینده مجلس، این موضوع بیش از آن، پیش پا افتاده و عادی است که کمیسیونی در مجلس بخواهد آن را مورد رسیدگی ویژه قرار دهد.

رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت نیز در این باره به ایرنا گفت: مسایل اساسی و حساس بسیاری در حوزه فرهنگ وجود دارد که پیگیری موضوع یک دیدار ساده چندان اهمیتی ندارد.

وی با تاکید بر این که آیین نامه داخلی مجلس شیوه و چارچوب قانونی برای طرح سوال، تذکر و نحوه نظارت مجلس بر عملکرد دستگاه های اجرایی کشور را مشخص کرده است، گفت: اگر قرار است ابزارهای نظارتی نمایندگان استفاده شود، باید در این چارچوب های قانونی باشد زیرا نمایندگان باید بیش از همه قانونمدار باشند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید ارزیابی کند که آیا سوالات، تذکرات و پگیری های نظارتی نمایندگان در چارچوب آیین نامه صورت گرفته است یا خیر.

خضری با یادآوری نامگذاری امسال به نام «اقتصاد و فرهنگ» گفت: هرچند نمایندگان حق اظهار نظر در همه امور کشور را دارند اما وجود موضوعات و مشکلات کلان فرهنگی ایجاب می کند تا موضوعات مهم در دستور کار کمیسیون های تخصصی مجلس قرار گیرد.

این نماینده مجلس بر همدلی و همراهی مجلس با دولت در سال جدید تاکید کرد و گفت: مردم از مسوولان انتظار تعامل و همدلی دارند زیرا نتیجه این همکاری به نفع همه جامعه است.

«محمدرضا تابش» نماینده اصلاح طلب مجلس و از نزدیکان سیدمحمدخاتمی، این اقدام کمیسیون فرهنگی مجلس را بهانه می داند و بر این باور است که جهت گیری وزیر ارشاد در حوزه فرهنگ و هنر منبعث از قول هایی بوده که رییس جمهوری به مردم داده است و توانسته امیدواری را در فضای فرهنگی و هنری کشور به وجود آورد.

وی افزود: این رویکرد، با مذاق آنهایی که به دنبال محدودیت در فضای فرهنگی کشور هستند و تنوع سلایق را در عرصه فرهنگی برنمی تابند، سازگاری ندارد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که بخشی از نمایندگان مجلس نیز متاسفانه این تفکر را دنبال می کنند، افزود: ریشه یابی این نوع تفکر نشان می دهد که یک حرکت از سر دلسوزی برای فرهنگ و هنر نیست بلکه صد درصد سیاسی است.

تابش تاکید کرد: آقای جنتی مثل هر شهروندی در حوزه شخصی خود حق دارد هر جایی که می خواهد برود و هر کاری می خواهد انجام دهد.

این نماینده مجلس ادامه داد: آقای خاتمی از شخصیت های مقبول و مورد احترام مردم است و بسیاری از وزرای کابینه یازدهم و معاونان رییس جمهوری با وی دیدار نوروزی داشتند.

تابش تاکید کرد: اینگونه اقدامات بهانه است زیرا دولت در جلب اعتماد اصحاب فرهنگ و هنر و حرکت های اصلاحی در این حوزه توفیقاتی به دست آورده و آنها می خواهند این حرکت را با اعمال محدودیت و فشار کمرنگ کنند یا وزیر ارشاد را وادار سازند از اهداف خود که منبعث از آرمان ها و اهداف رییس جمهوری است، دست بکشد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت پیگیری این موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس آن هم با توجه به وجود مشکلات اساسی در حوزه فرهنگ کشور، گفت: طرح چنین موضوعاتی سبب می شود تا جامعه با ایده ها و تفکرات این دسته از نمایندگان آشنا شود.

تابش افزود: با چنین رویکردهایی، مردم متوجه می شوند که نمایندگانشان چه دیدگاهی دارند، به چه مسایلی حساس هستند و آیا به مسایل زیربنایی کشور توجه دارند یا خیر.

وی تنویر افکار عمومی را دستاورد اینگونه اقدامات دانست و تاکید کرد: مردم سال گذشته مطالبات خود را در انتخابات نشان دادند و مشخص کردند چه فکری را می پسندند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمیز دادن بین افکار و بینش ها کمک می کند که مردم با شفافیت بیشتری موضوعات را تشخیص دهند افزود: به این ترتیب، مردم این تشخیص خود را در تصمیم گیری های آتی شان اعمال خواهند کرد.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا