خواجه نصیرالدین طوسی یکی از سرشناس‌ترین و متنفدترین شخصیت‌های تاریخ جریان‌های فکری اسلامی‌ست. علوم دینی و عقلی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت طبیعی را نزد دایی‌اش آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رساند و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته آوازه یافت.

وی در قرن هفتم و زمان حمله مغول به ایران به کارهای علمی مشغول بود و آثارهای ماندگاري چون تجرید الهندسه، اثبات جوهر، جامع الحساب، اثبات عقل، جام گیتی نما، اثبات واجب الوجود، الجبر و الاختیار، استخراج تقویم، خلافت نامه، اختیارات نجوم، رساله در کلیات طب، ایام و لیالی، علم المثلث، الاعتقادات، شرح اصول کافی و کتاب الکل را به یادگار گذاشت.

سرانجام خواجه نصیرالدین طوسی دانشمند پرآوازه ی ایران زمین پس از سال ها تلاش در راه گسترش علم و دانش در این گیتی پهناور در 11 تیر 653 هجری خورشیدی در شهر بغداد دیده از جهان فرو بست و به دیدار حق شتافت.

در ايران به پاس خدمات برجسته و ارزشمند اين رياضيدان فرهيخته ، پنجم اسفندماه زاد روز اين دانشمند گرانقدر به عنوان روز مهندس نامگذاري شده است. البته تاريخ پر افتخار ايران اسلامي یادآور دانشمندان و مهندسان فرهيخته‌اي است كه پايه‌گذار تمدن بزرگ اسلامي ايراني براي اين مرز و بوم بوده‌اند .

اينك شوراي اسلامي شهر يزد ضمن ارج نهادن به شهدای مهندس هشت سال دفاع مقدس که خدمات بي شائبه اي در راستاي دفاع و حفظ ارزشهاي اسلامي انجام داده اند، سالروز مهندس را به پيشگامان پيشرفت و سازندگي کشور تبریک و تهنیت عرض نموده و از خدمات سازنده و ارزشمند آنان تقدیر می نماید. امید است این قشر زحمتکش در پناه خداوند متعال و ظلّ توجهات حضرت ولیعصر (عج) و تحت زعامت مقام معظم رهبری در راستای تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی و عمران و آبادانی کشور همواره موفق و پیروز باشید.  

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا